Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla-eiere er tilkjent erstatning

Startet av lifern, torsdag 30. juni 2016, klokken 11:05

« forrige - neste »

lifern

Da har jeg undersøkt ulyder.
Alle bremser ok.
Etterstrammet den store muttern på hjullager /aksel/navet.
Klarte ikke mer enn et pr mm.
Kjørt 3 mil etterpå.
Ingen ulyder.
Litt rart om det skulle så lite til, men, men.
Kjører litt til.
SVART EUROLEAF 2013

nr1rayner

Hadde du noen låsing av mutteren?
Ganske vanlig med en "kopp" med låsesplint (?) som går gjennom akselen, husker ikke hvordan det var på Leafen. Blir hjulbytte på meg typ neste uke, så kan se på min da  ;)
Vet ikke spec på Leafen, men disse mutterne sitter "normalt" med rundtomkring 200-300Nm.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

lifern

Ja,det er en låsesplint og en liten "kopp".
Har kjørt 6 mil i dag uten en eneste ulyd.
SVART EUROLEAF 2013

nr1rayner

Sitat fra: lifern på tirsdag 26. april 2016, klokken 15:39
Ja,det er en låsesplint og en liten "kopp".
Har kjørt 6 mil i dag uten en eneste ulyd.
Hmm, merkelig, splinten og "koppen" skal selvsagt sørge for at mutteren ikke løsner..
Enkelte biler har koniske hjullagre, som må etterstrammes nå og da.
Men lagrene på de fleste nyere biler er "hermetiske", og skal bare trekkes til med riktig moment. Skal da være slik på Leafen også.
Ser ingen vesentlig grunn til at du skal ha slitasje på noe annet enn kulene i hjullageret, og drivknute, hvor ingen av de skal påvirke strammingen.
Ser ikke helt logikken i dette, men dog: Det kan hende at du har fått en deformering av lageret og det må påregnes skiftet snart.
Med 97'km på telleren er det da heller ikke unormalt at det må byttes lager..
Bedre forklaring kan ikke jeg komme med i hvert fall..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

lifern

Mutteren var ikke løs så jeg er enig i at dette var merkelig.Når hjullager tar kveld er det som regel en during.
Nå er det helt stille så da lar jeg det være sånn til lyden kommer tilbake.
SVART EUROLEAF 2013

nr1rayner

Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA