Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Winter ( Model 3 ) is coming.. Ny spekulasjonstråd for evt verdifall.

Startet av jensjacob, torsdag 23. juni 2016, klokken 00:03

« forrige - neste »

jensjacob

Jeg ved at i nordmænd er vældig glade for at bakke ind på p-pladser generelt. Jeg har heller ikke noget imod det selvom jeg synes det er lidt træls.

Men der er desværre visse ladepladser hvor det pga. kabellængde og placering af ladeport er nødvendigt at bakke ind. Igen, så er det i princippet ikke noget problem, pånær i disse tilfælde: (se vedhæftede billede)
Hvis vejen er ensrettet med skråt fremadrettede parkeringsbåse så er det ærlig talt pisse træls (ligeud sagt). Og det er desværre ofte tilfældet på danske motorvejsrastepladser der hvor hurtigladeren måtte stå.

Jeg prøvede det lige idag. Fordi der ikke var nogen sønderlig trafik på det tidspunkt gik det fint, men hvis der havde været ret mange flere passerende biler så havde jeg da virkelig været til gene for trafikken. Også mere end hvis jeg (gud forbyde det  ;) skulle have bakket UD fra en parkeringsplads.
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

jensjacob

Min pointe er at jeg gerne vil plædere for at bilfabrikanterne sætter et ladestik foran. Hvis de så føler at der absolut skal være et ladestik bagtil så er det fint med et ekstra stik. For et ekstra stik, det bliver det. Det forreste bør være obligatorisk.

Steder hvor der er behov for mange parkeringsbåse på lidt plads vil det altid være mest optimalt at placere båsene vinkelret på køreretningen – eller skråt fremad stillet. Der er jo en grund til at man vælger det layout.
Så kan man placere ladegrejet for enden af båsen. Der er selvsagt ikke, og skal ikke være plads til ladere mellem parkerings båsene.

Derfor placer nu ladeporten forrest... Japanerne kan finde ud af det.

At forlænge kablerne er heller ikke nogen løsning da man så vil gå og snuble i og åbne døre ind i de tykke ledninger der løber hen langs dørene.

Sådan som jeg ser det nu så har vejdirektoratet i samarbejde med bilfabrikanter og ladestanderfabrikanter lavet en løsning der for manges vedkommende er dysfunktionel.
Jeg er slet ikke så sikker på at jeg overhovedet må vende bilen imod køreretningen på en ensrettet vej.

Hvad hvis halvdelen af benzinstanderne havde pistoler hvor studsen var for stor til at gå i visse bilmærkers tanke ?
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

Robert Sund

Jeg er sterkt uenig.


Når parkeringen er vinkelrett i forhold til kjøreretningen er det både vesentlig tryggere å rygge inn enn å rygge ut, og det er vesentlig mer praktisk.

1) Årsaken er at man da kan passere den ledige plassen før man rygger inn for å sikre at det ikke er noe som er i veien, ved at man da får sett langs begge sider av parkeringsfeltet.

2) Når man rygger inn vil speilene gi sikt langs sidene på egen bil. (Jeg har selv rygget mellom stolper der det var ca en cm klaring på begge sider av bilen, noe som vil være vanskeligere når man kjører forover).

3) Man unngår store blindsoner når man kjører ut. Speilene ser langs bilen, og ikke så mye ut til siden. Og fordi man sitter foran midtpunktet i bilen vil store biler ved siden av skygge mer når man rygger ut enn når man kjører ut med fronten.

4) Da fronten beveger seg sideveis når man svinger gir det begrensinger i manuvreringsevnen å ha fronten mellom to andre biler.

Så for tverrstilte parkeringsplasser er det vesentlige fordeler hvis bilførerne rygger inn.


Hvis man må åpne bakluken ut i veien for å laste eller losse bilen må man allikavel snuteparkere. Mens hvis man må ha bakluken mot fortau må man rygge.


Ved skråstilte plasser i enveiskjørte felt er jeg enig i at det er upraktisk å rygge inn.

cra

Støtter Robert 110% her; å rygge inn er alltid bedre enn å rygge ut (og burde nesten være påbudt!). Unntaket er skråparkering som det henvises til i øverste innlegg. På slike steder må (hurtig)ladere settes opp slik at de enkelt kan benyttes av biler med ladeport foran så vel som de med ladeport bak.

Med saktelading/semihurtiglading finnes der kabler man kan benytte som er lange nok uansett hvordan man parkerer.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Ferry

Sitat fra: cra på tirsdag 19. april 2016, klokken 08:30
Støtter Robert 110% her; å rygge inn er alltid bedre enn å rygge ut (og burde nesten være påbudt!).

Enkelte steder med strengt sikkerhetsregime ER det påbudt å rygge inn for å parkere. Har vært borti det både i anleggsbransjen og oljebransjen.

turfsurf

Det er t.o.m. firma som pålegger ansatte på firmaets parkering å rygge inn.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

jensjacob

Ok, men så anlægger de vel parkeringspladserne således at den manøvre kan foretages uden at være til gene eller fare eller bryde trafikloven.
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA