Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: DIY-prosjekter (Nissan Leaf)

Startet av automat, torsdag 16. juni 2016, klokken 07:32

« forrige - neste »

automat

http://energiogklima.no/blogg/einar-wilhelmsen/elbiler-kutter-utslipp-i-virkeligheten-fossilbiler-i-teorien/

Og en interessant betraktning herfra:
Sitat4 milliarder for fiktiv utslippsreduksjon
Forskjellen mellom oppgitt utslipp og faktisk utslipp for fossilbiler er ca. 45 gram CO2 pr km i 2014. Litt forenklet kan vi si at et ekstra gram CO2 pr km for en typisk solgt fossilbil det året koster ca. 800 kroner i avgift. Hvis vi hadde beregnet avgiften etter de faktiske utslippene, skulle hver eneste nye solgte bil i 2014 betalt (800kr*45gram) 36000 kroner mer i avgift. I 2014 ble det solgt ca. 120 000 nye fossilbiler. Avgiftslettelsen som ble gitt for denne fiktive utslippsreduksjonen har da en verdi på over 4 milliarder kroner. Og det er bare for 2014!
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

elektrolux

Vi kunne gjort mye bra for 4 milliarder.

Dette er på en måte sponsing av eksosbiler
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Taffelman

hvisomattedersom...

Når staten, eller rettere sagt hele EU, har valgt å legge til grunn en spesifikk målemetode som norm for hele bilbransjen, og som grunnlag for beregning av avgifter, så er det den normen som gjelder, uansett om den er korrekt eller ikke.

At NEDC ikke er perfekt har vært allment kjent i mange år, men det er den normen som gjelder og da må produsenter og myndigheter forholde seg til den.

Nå kommer det ny norm, WLTP, i september 2017. Om den blir mer korrekt, gjenstår å se da den skal gjenspeile bilbruk fra Sydens land til langt i nord. Ideelt sett burde vi hatt en egen norsk eller skandinavisk test som gjenspeiler bilbruk i vårt klima, men det er vel for kostbart, samt at det strider mot prinsippet om å innføre alle nye EU vedtak ukritisk.

Et annet poeng er at bilavgiftene kan ikke stige inn i himmelen, hvis en endret målemetode gir høyere avgiftsnivå, så må avgiftssatsen justeres ned.
X75D
TM3 LR AWD

automat

Nå kan selvsagt riktigheten av disse 4 milliardene diskuteres, på samme måte som statens tap på elbil-fordeler kan diskuteres. For selvsagt vil store avgiftsendringer påvirke folks kjøpsmønster.

Men 4 milliarder er jo et fint tall da, til å klaske i hode på petrolheads som klager over elbilsnyltere.
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

kodalse

Når det er slik at vi vet hvor mye CO2 som slippes ut fra persontrafikk (og andre fossile kilder) har vi reelle tall og en målestokk i forhold til klimaforliket.
Jeg mener å ha sett drøye 52 millioner tonn CO2 pr år fra personbiltrafikk. Mulig det er noe mer, muligens noe mindre.

Når man ønsker å nå et reelt mål om reduksjon til et langt lavere nivå vil det jo aldri ha noen virkning med urealistiske tester hvor store deler av utviklingen og ressursbruken går til tilpasning til en ikke reell test.
Målet vil da aldri kunne oppnås.

Her hjelper det ikke med hverken statlige valg eller EU sine valg om å forholde seg til en test som ikke har noen forankring i reelt forbruk.
Hvis normen ikke virker må det på plass en reel målemetode i ulike klimatiske forhold.

Ideelt sett, hvorfor kan ikke avgiftene stige inn i himmelen? Fordi eksosbiler da ikke blir solgt? Det var jo synd!
Sett gjerne opp avgiftene til det svir, behold elbilfritakene i enda 10 år (staten Norge går ikke til grunne av den grunn).

Deretter kan man gjerne legge "normale" fiskalavgifter på elbiler for å sikre provenyet til staten.
Hva har vi oppnådd med det? Jo et klimamål som er nådd, mye bedre biler enn de som leveres i dag, sterkt reduserte helsekostnader i form av bedre lokalt miljø.

Jeg tipper at helsegevinsten alene vil dekke inn den kortsiktige avgiftsnedgangen de foregende 10 årene.

Som bloggen viser er det tydelig at det er overgang til utslippsfri transport som reelt virker.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

Taffelman

52 mill.tonn er vel de totale klimagassutslippene, målt i CO2 ekvivalenter (inkl. andre klimagasser omregnet til co2 nivå).

Personbiltrafikken står for litt over 10% av klimagassutslippene (5,5 mill.tonn).

En utskifting av 50% av bilparken til nullutslippsbiler vil mao maksimalt bidra med 5% reduksjon fra dagens nivå, i tillegg kan lavutslippsbiler bidra med et par prosent. Men det tar 20 år å komme dit.

Hvorfor kan ikke avgiftene stige inn i himmelen?

Den dagen en familie ikke lenger får råd til en familiebil så sitter politikerne utrygt. Vi bor i et grisgrendt land og for mange er bilen synonymt med frihet. Avgiftene kan brukes som incentiv, men kan ikke økes for kraftig på fosil før det finnes reelle valgmuligheter, og de kommer ikke før om 10 år.


X75D
TM3 LR AWD

kodalse

Siste delen av svaret.
Selvsagt kan avgiftene stige inn i himmelen, men like selvsagt ikke med en gang.
Om tre år har vi rullende elbiler med 30-40 mils rekkevidde og med mulighet for å trekke henger.
Da kan avgiftsnivået for nye fossilbiler godt begynne å gjøre et rykk oppover.
Vi har også en ny testsyklus på plass fra EU som viser litt mer reelle utslippstall.

7 år etter dette har vi en mengde brukte elbiler, som viser seg å være "nesten uslitelige" hva anngår vedlikehold og normale driftskostnader.
Dette vet vi allerede i dag med Nissan sin Leaf, som i praksis omtrent ikke krever annet enn ettersyn av bremser.
Etter disse 7 åren kan godt avgiften for nye fossilbiler ende til himmels, da har også nye elbiler fått vesentlig lenger rekkevidde enn 30-40 mil for de vanlige "billigutgavene" (ingen biler er billig uansett).

Da har familien valget mellom å kjøpe en godt utrustet elbil ny om de er i det markedet til en samme pris som for en fossilbil, eller å kjøpe en brukt elbil som også bør dekke bruktkjøpergruppen.

Alternativet for sistnevnte kan være brukt fossilbil til en latterlig lav pris fordi ingen vil ha de lenger, men vedlikehold og driftsomkostninger er vesentlig høyere for denne enn for elbil.
Uavhengig av om du bor på landet eller i en by skal du altså ha mulighet for å velge utslippsfri etter denne tiden. Å påstå noe annet er kun fordi du er sta/ihuga tilheger av fossilbil eller argumenter i den gaten.
Om 10 år er det et godt utbygd hurtigladernett over det ganske land.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

ladov

'Enkel' løsning på avgiftsnivået for bil:
Hvis elbiler får n% i moms så kan fossilbiler få n+25% moms.  n justeres for å holde statens inntekter på et noenlunde jevnt nivå.

Kanskje plugin-hybrider kan få n+10%... ;)
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

kodalse

Jeg liker enkle løsninger. Vedtatt :)
Det vill vel muligens vært drøyt å velge multiplikasjon n*25%
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA