Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Priser service Zoe

Startet av Griffel, onsdag 22. juni 2016, klokken 15:57

« forrige - neste »

Griffel

Hvor kommer strømmen fra:

Elsertifikatmarkedet bidratt til å finansiere 13,8 TWh ny fornybar kraftproduksjon i Norge og Sverige siden 2012. Av dette er to tredjedeler vindkraft.
Nok strøm til å drive mer enn 5 milioner elbiler.

Av dette ble det av dette 2015 bygget 3,6 TWh ny fornybar kraftproduksjon.
Nok til til 1,5 milioner elbiler. Hvor mange elbiler ble solg i Norge/Sverige i fjord?
Overskuddet må jo eksporteres til Danmark/Tyskland hvor også innslaget av fornybar kraft øker.

Noen hevder jo at marginal-strømmen for å drive elbiler kommer fra kullkraft, nå er det vel heller et spørsmål om å øke antall elbiler slik at en får brukt marginal-produksjonen.

https://www.nve.no/energiforsyning-og-konsesjon/elsertifikater/siste-nytt-om-elsertifikater/13-8-twh-ny-kraftproduksjon-siden-2012/
Sitat
- Elsertifikatordningen kostet den gjennomsnittlige norske strømkunden 2,5 øre/kWh i 2015. Det betyr at en husholdning med et årlig strømforbruk på 20 000 kWh støttet økt utbygging av fornybar kraft med vel 500 kroner, inkludert mva. Til sammen utgjorde den norske støtten til økt fornybarutbygging to milliarder kroner i fjor, sier Anne Vera Skrivarhaug, avdelingsdirektør i NVE.
- Bare i 2015 alene ble det bygget 3,6 TWh ny fornybar kraftproduksjon i Norge og Sverige, påpeker Skrivarhaug

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA