Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Oppdatert kart fra Navigon

Startet av anskart, fredag 10. juni 2016, klokken 23:32

« forrige - neste »

Taffelman

Kan ikke skjønne at det er økonomi i løsningen med trafo, dedikert kurs og ladestasjon. Det blir fort 50k med installasjon. Nedskrevet på 10 år med finanskost og 1200 kW i tap, så blir det 7000 kr i året, som istedet kunne betalt for ca 40.000 km i året.

Før jeg fikk elbil ville jeg ha dedikert kurs på 32A og 7,4 kW lader hjemme, og i hvertfall 3,6 kW (16A).  men etter at jeg fikk bilen så har jeg ennå ikke hatt behov for raskere lading enn std. ladekabel, faktisk så lader jeg nesten bare på "low" setting med min i3 (6A/1,3 kW)

Kartlegg behovet først. F.eks 10 mil pr dag x 2 kW (pr mil) / 9 timer (22:00-07:00) = 2,2 kW.= std. Ladekabel på 10A kurs.

En dedikert kurs må dere nok ha uansett, så se på listen til electrolux og hør med elektriker  hvilke alternativer han anbefaler, da det kan være begrensninger hos nettleverandør på f.eks 20A til elbil-lading.


X75D
TM3 LR AWD

Stig-Arne

Sitat fra: jkirkebo på søndag 10. april 2016, klokken 02:29

Sitat fra: Stig-Arne på lørdag 09. april 2016, klokken 19:26
Får man så mye som 32 A 1-fase i ett CEE stikk? Trodde de kun klarte 16 A

Neida, 32A 1-fase CEE er vanlig på veggen hjemme hos Tesla-eiere ;) Teslas blå UMC-adapter er nettopp 32A 1-fase CEE. CEE finnes i 4 størrelser, 16A, 32A, 63A og 125A. Kun 16A og 32A finnes som 1-fase 230V så vidt jeg vet, 63A og 125A er enten blå 3-fase 230V, rød 3-fase 400V 4-pins (uten N-leder) og rød 3-fase 400V 5-pins (med N-leder).

Kjempe. Da sal jeg be om å få lagt opp en slik CEE kontakt i forbindelse med elektriker kommer å montere Salto ladeboks som jeg får på kjøpet med el-bilen. Da kan jeg jo bruke den kursen til andre ting også:)

anskart

Sitat fra: elektrolux på lørdag 09. april 2016, klokken 15:35
Ideelt legger du ut en 400V 32A 3 fase kurs som termineres i et Cee stikk. Da er du forberedt på alt.

Nest best er 400V 16A 3 fase terminert i et Cee stikk

3 best er 230V 32A 3 fase terminert i Cee stikk

4. best er 230V 32A 1 fase terminert i Cee stikk

5. best er 230V 16A 3 fase  terminert i Cee stikk

6. best er 230V 16A 1 fase terminert i Cee stikk

7. best er 230V 10A 1 fase terminert i Schuko stikk ( for original ladekabel )

8 best er 230V 6A 1 fase terminert i et Schuko stikk

9. best er skjøteledning ut et vindu fra huset med 3x2,5mm2 kabel

10. best ( Og ikke helt uvanlig  :D ) Skjøteledning fra et vindi med 3 x 1,5mm2 kabel.

Hehe, for et fantastisk svar! Jeg skal bruke listen og diskutere alternativene med elektrikeren. Takker så mye for alle svar :)

KjellG

Nysgjerrig, har du 230V IT eller 230/400V TN inn til huset?

fredag

#19
Sitat fra: elektrolux på lørdag 09. april 2016, klokken 15:35
Ideelt legger du ut en 400V 32A 3 fase kurs som termineres i et Cee stikk. Da er du forberedt på alt.

Jeg vil IKKE anbefale CEE-stikk. Spesielt ikke på et nytt hus. Bare stygt.

Gå for en fastmontert mode3 type2 ladeboks, og skjul ledningene mest mulig.

Siden du vil ha noe fremtidsrettet som skal funke på flest mulig biler, så bør du gå for en boks med type2-kontakt, slik at den kan brukes med både type1-biler (feks Leaf) og type2-biler (VW, Tesla). Hvis dette ikke er så farlig for deg, så kan du vurdere en ladeboks med integrert type2-kabel, som kanskje er mer praktisk i hverdagen.

Sjekk med elektriker om det er 230V IT trefase eller 400V TN trefase i huset, eller om det kanskje bare er enfase.

Hvis du har 400V TN trefase, så kan du legge opp 16A eller 32A 400V TN trefase til type2-kontakten. Merk at 32A 400V er hele 22kW, og du bør nok ha en stor hovedsikring for at dette skal fungere.

Hvis du har 230V IT trefase, så legger du opp 16A eller 32A enfase til type2-kontakten. Du kan evt legge opp en trefase-kurs til kontakten, i tilfelle det kommer ladekontakter som kan dra nytte av IT trefase i fremtiden (feks fra Zaptec eller Tesla).

Det finnes en del forskjellige type2 ladekontakter. Mange er veldig store og klumpete og direkte stygge.

Mitt favoritt-design for en vanlig enkel type2-ladeboks er nok Slimbox / Juice Charger 1:

http://www.juice-technology.com/produkte/juice-charger-1

Tesla's HPWC har også et veldig OK design, og denne ser nå ut til å endelig komme til Europa. Spesifikasjonene er fremdeles ukjent, men den vil nok sannsynligvis fungere ikke bare for Teslaer, men også for alle elbiler med type2-kontakt.

http://shop.teslamotors.com/collections/model-s-charging-adapters/products/high-power-wall-connector

EV-Box homeline har også et ganske fint design (men litt stor), og har mye fancy teknologi på innsiden som feks full støtte for OCPP versjon 1.6, RFID-kortleser, mobildata, GPS, tilgangskontroll, osv for de som synes sånt er kult.

http://www.ev-box.com/products/homeline/

Og så finnes det noe som heter ZapCharger, som er norsk og som løser alle problemer, og som kanskje kommer om et halvt år eller kanskje blir forsinket enda mer.

http://www.zapcharger.com
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Ingeniøren

Har design politiet flyttet inn i garasjen og nå ? CEE stikk passer da som hånd i hanske i en garasje blandt spader og grafsbrett  ;D
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

OlavEmil

Sitat fra: fredag på søndag 10. april 2016, klokken 23:28
Jeg vil IKKE anbefale CEE-stikk. Spesielt ikke på et nytt hus. Bare stygt.

Håplaust argument. Eit CEE-stikk vil alltid vere det mest fleksible, og einaste måten ein er førebudd på alt framtida måtte bringe.

Innlegget ditt forutset at type 2 blir standard på alle elbilar for all framtid. Om det blir tilfelle er det ingen som veit.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

cra

Sitat fra: OlavEmil på mandag 11. april 2016, klokken 08:48
Sitat fra: fredag på søndag 10. april 2016, klokken 23:28
Jeg vil IKKE anbefale CEE-stikk. Spesielt ikke på et nytt hus. Bare stygt.

Håplaust argument. Eit CEE-stikk vil alltid vere det mest fleksible, og einaste måten ein er førebudd på alt framtida måtte bringe.

Og det gir i tillegg mulighet til å enkelt koble til annet utstyr som ikke bruker type2. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

OlavEmil

Nettopp (var det eg meinte med mest fleksibel) :) .
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

fredag

Sitat fra: OlavEmil på mandag 11. april 2016, klokken 08:48
Sitat fra: fredag på søndag 10. april 2016, klokken 23:28
Jeg vil IKKE anbefale CEE-stikk. Spesielt ikke på et nytt hus. Bare stygt.

Håplaust argument. Eit CEE-stikk vil alltid vere det mest fleksible, og einaste måten ein er førebudd på alt framtida måtte bringe.

Innlegget ditt forutset at type 2 blir standard på alle elbilar for all framtid. Om det blir tilfelle er det ingen som veit.

Jeg har brukt titusenvis av kroner på å skjule elektriske ledninger i hus i forbindelse med oppussing, så det å ha unødige industrikontakter og ekstra synlig ledning til en type2-ladeboks byr meg imot. Spesielt når det er en carport foran huset som man må gå forbi daglig. Burde være helt unødvendig på et nytt hus.

En CEE-plugg koblet til en CEE-kontakt er noe jeg mest forbinder med brakkebygg som står koblet til byggestrøm. Ikke vakkert.

Hadde topposter hatt en Tesla, så hadde jeg fint anbefalt CEE-kontakt, siden det er billig og UMC-en til Tesla funker fint med enten blå enfas 32A industrikontakt eller 16A rød industrikontakt. (Bortsett fra at UMC-en helst ikke bør få regn på seg, og at CEE-kontakter ikke er veldig fleksibelt med tanke på lading av andre typer elbiler.)

Jeg irriterer meg fremdeles over at jeg ikke fikk integrert type2-kontakten direkte i veggen da jeg pusset opp entreen for tre-fire år siden, slik som en nederlandsk Tesla-eier har gjort på bildet under:

Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA