Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bosch starter produksjon av elsykkeldeler

Startet av PerBear, søndag 19. september 2010, klokken 01:18

« forrige - neste »

Griffel

#15
Sitat fra: El rayo på lørdag 21. august 2010, klokken 13:15
Ja, jeg hørte på nyhetene at det arbeides med et hemmelig (!??) forslag om avgift på elbil fra neste år (2011).

Her står det litt mer:
http://e24.no/makro-og-politikk/article3777431.ece#VG
http://www.tu.no/motor/article255949.ece
http://www.dinside.no/849451/dyrere-elbiler-fra-nyttaar

Men jeg tror alike vell ikke at det blir MVA allerede i 2012. Produksjonen må nok først bli så stor at avgifter ikke gjør bilene usalgbare.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Lanber

Hvis det selges 1000 EL biler neste år, ikke utenkelig med alle modellene som blir lansert,  er det enplass mellom 65 og 75 millioner i tapt inntekt til statskassen bare på MVA.
Det er tall som monner selv i et statsbudsjett.

Håper SV & SP greier å få DNA med på å vente 1 år med dette. 

El rayo

Ble litt beroliget av Kjell Arne Wold i Topline i dag. Han fortalte at det ikke vil bli avgifter på elbil på lenge enda. Da er det håp om at jeg får råd til en Tesla Roadster.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Laban

"Finansminister Sigbjørn Johnsen avlyser alle forslag om avgifter på elbiler."

http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=10017823

Det var jo gode nyheter, men de tør vel ikke annet ;D
Trondheim
Metro-Buddy 2010
Wisper 905se city (elsykkel)
Tesla X 90D Nov-16

Ex: Think - 2002 (kjøpt ny, solgt 2012)
Ex: BUDDY - 2006

cra

Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Lanber

Vinmonopolet har en ordning med postpakker uten at det koster noe ekstra.
Står for det jeg skrev tidligere selv om det var halvveis på fleip :-)  

Så for statsbudsjettene for 2011 og 2012 vise hvem som fikk rett.

og for ordens skyld så er veddemålet nå stengt  :)

cra

Sitat fra: Lanber på tirsdag 24. august 2010, klokken 14:11
Vinmonopolet har en ordning med postpakker uten at det koster noe ekstra.

Denne gjelder vel bare for bestilling hvis man bor X antall kilometer fra nærmeste polutsalg, slik at man skal slippe en dagsreise for å få tilgang til lovlig alkohol?  Ellers har de jo gavekort, som er snertne dersom ting skal til andre deler av landet.

Sitat
Står for det jeg skrev tidligere selv om det var halvveis på fleip :-) 

Trur de fleste andre svarte mest på fleip også, uten at jeg skal påstå hvor hardt de evt. kommer til å stå på det når dommen har falt - det være seg den ene eller den andre veien.

Sitat
og for ordens skyld så er veddemålet nå stengt

Sikkert ikike dumt.  :D

Og for min egen ordens skyld: kartet viser utsalg over *hele* landet; det er enda ikke avgjort hvilken vei diverse cognac etc skal sendes, så linken var ikke entydig rettet mot deg, Lanber.  :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

daghb

Sitat fra: El rayo på mandag 23. august 2010, klokken 20:53
Ble litt beroliget av Kjell Arne Wold i Topline i dag. Han fortalte at det ikke vil bli avgifter på elbil på lenge enda. Da er det håp om at jeg får råd til en Tesla Roadster.

Med mindre han har en kanal inn til Jens som ingen andre har så tror jeg neppe man kan stole på dette. Eller om han med "lenge" betyr "ut år 2011". Etter det er nok alle avgifter i fritt spill igjen. Det er rart at ikke en regjering som skal sitte til 2013 klarer å love såpass at de holder avgiftene på de 7-800 elbilene som selges i året nede på det nivået de er i dag - det utgjør minimale inntekter for staten sammenliknet med hva som helst annet.
Tesla Model S85
BMW i3
Twitter: daghb

hkaspenberg

Sitat fra: daghb på tirsdag 24. august 2010, klokken 14:50
Sitat fra: El rayo på mandag 23. august 2010, klokken 20:53
Ble litt beroliget av Kjell Arne Wold i Topline i dag. Han fortalte at det ikke vil bli avgifter på elbil på lenge enda. Da er det håp om at jeg får råd til en Tesla Roadster.

Med mindre han har en kanal inn til Jens som ingen andre har så tror jeg neppe man kan stole på dette. Eller om han med "lenge" betyr "ut år 2011". Etter det er nok alle avgifter i fritt spill igjen. Det er rart at ikke en regjering som skal sitte til 2013 klarer å love såpass at de holder avgiftene på de 7-800 elbilene som selges i året nede på det nivået de er i dag - det utgjør minimale inntekter for staten sammenliknet med hva som helst annet.

Når det gjelder inntektene til staten var inntektstapet på biodiesel også ganske marginalt. Det uttalte politiske motivet for å innføre avgiften var å hindre mange å gå over til biodiesel som, ihvertfall på verdensbasis, ikke er noe ekte bærekraftig alternativ.

Når det gjelder avgift på elbil ser Sigbjørn at staten ikke vil ha noe særlig inntektstap på mange år ennå, men lar klokelig være å love noe som helst. Den kan han heller ikke før saken er politisk behandlet i regjeringen og på stortinget.

På den annen siden tror jeg at regjeringen har lært av tidligere feil og dermed ikke vil offentliggjøre noe som helst før man innfører en større endring i avgiftsregimet. Man så hva som skjedde sist når momsen ble fjernet. Ingen kjøpte noen biler i nesten et helt år siden alle viste at prisen ville bli satt ned med 25%.

Det man har sett i nyhetene de siste dagene kan tyde på at noe er i gjære, men ikke på kommende statsbudsjett. Hvis vi  skal unngå endringer, må dette på den politiske agendaen og bli en valgkampssak lenge før neste stortingsvalg. Norstart har klart dette før, og vil, med medlemmenes hjelp, sikkert klare det igjen.

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

Hans Håvard Kvisle

Norstart er alltid beredt til nødvendig innsats. Men denne gangen trengte vi ikke å anstrenge oss. Stoltenberg er ikke suicidal. Les kommentar fra Norstarts drevne generalpolitiske sekretær:
http://elbil.no/politikk/177-ingen-nye-avgifter-pa-elbiler
St.Hanshaugen

Baltor

Ja her må Norstart stå på ekstra, kanskje vi burde sette opp en polpremie for dere også?

Lanber: Du kan ikke klage, du vinner selv om du taper (vinner mva fritaket men taper ei flaske)
Jeg derimot taper hvis jeg taper, bare trist ???.
Men dette er alvorlig ment, jada  ;D
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

Lanber

Et tanke eksperiment, la oss si neste år blir en gigant suksess for de som lanserer nye EL biler til en relativt gunstig pris.

La oss si det selges 5000 biler i 2011 med en snittpris på 275.000 (noen biler er dyrere enn andre), da er det 343 mil i "tapte" momsinntekter.
Det går fint det, vi har råd til det, men hvor lenge har finansdepartementet tenkt å la den kranen stå åpen?

hens

En må i alle fall ikke være intelligent for å bli politiker! Det så vi da momsen ble fjernet.
Det ble varslet 9 måneder i forveien, slik at salg og produksjon stoppet helt opp.
Bare pengesekken til Ford hindret en konkurs den gangen.

Så når avgiften skal innføres igjen, håper jeg at det ikke gjøres på samme stupide måte, men at det gjøres trinnvis.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA