Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hva er prisen på å skifte til et nytt 85 kw batteri pr i dag?

Startet av 19quiz76, tirsdag 21. januar 2014, klokken 07:43

« forrige - neste »

Taffelman

Aluminium er ikke så ille. Ca 80% av all aluminium som noen gang er laget er fortsatt i bruk pga av gjenvinning, og all nyproduksjon vil senere bli resirkulert.
X75D
TM3 LR AWD

Thomas N

Annet spørsmål. I3 er laget i Carbon, er den da mer miljøvennlig å lage enn en tesla av alu?!
70D - Bestilt 13.10.15 - Bekreftet 19.10.15 - i transitt 15.11.15 - utlevert 04.01.16

Porsgrunn

Litt forenklet sagt så kan aluminium være over hele skalaen når det kommer til CO2 utslipp i produksjonen.

Produksjon av alu krever ganske store mengder strøm, svaret avhenger derfor av hva som er kilden til strømmen. Det perfekte stedet å produsere alu er et sted med nesten ubegrenset tilgang på billig fornybar strøm. Dette har de f eks på Island, fra vannkraft og geotermisk, her har flere internasjonale alu produsenter etablert seg.

Alu kan også resirkuleres et ubegrenset antall ganger, dette krever lite strøm. Alu fra fornybar blir derfor bare mer og mer miljøvennlig jo fler ganger den resirkuleres.

Personlig mener jeg også at etterhvert som flere steder i verden kommer i den situasjonen at fornybar strøm er billigere enn kullkraft så vill det gjøre alu enda grønnere. Om det "fryktede" enorme overskuddet av kraft i Norge skulle bli en realitet er flere aluminiumsverk blant de tingene det gir muligheter til. 

Taffelman

Sitat fra: Thomas N på torsdag 07. april 2016, klokken 22:46
Annet spørsmål. I3 er laget i Carbon, er den da mer miljøvennlig å lage enn en tesla av alu?!
Tja. . karbonfiberforsterket plastikk, CFRP, produsert på vann/vindkraft, slik BMW gjør med i3/i8, er nok mest miljøvennlig. Men jeg tror det er for dyrt å bruke i volum-modeller.

Men CFRP er 30% lettere enn aluminium, og en lettere bil bruker mindre energi, så det avhenger og litt av hvor langt bilen går før den resirkuleres.

Gjenvunnet aluminium er nok mest kostnadseffektivt/miljøvennlig i bilproduksjon akkurat nå. Men etterhvert som volumet på gjenvunnet CFRP øker, så vil det nok ta over, evt en kombinasjon slik det brukes i nye 7-serie hvor CFRP forsterker aluminiumsramma.

Men det er en konstant utvikling, så... en gang i fremtiden... så dyrker vi nanokarbon fra co2 fangst, og bygger lithium-nanokarbon batterier, og nanokarbon-bioplast karosserier  ::)
X75D
TM3 LR AWD

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA