Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hacking av Model S (CAN-bus-lesing etc.)

Startet av 1000kwh, onsdag 01. juni 2016, klokken 19:51

« forrige - neste »

1000kwh

Jeg har fått prøvekjøre en 2016 Outlander PHEV intense+ i helgen. Valgte intense+ da det er denne som er aktuell for oss.

Det som var viktigst for min del er el-rekkevidde og forbruk. Vi en relativt lang pendlevei som jeg kjørte tur/retur i dag. Batteriet var fullt, det var 5 grader og tørt ute. Ingen forvarming. Vanlig hybridmodus. 20-22 grader i kupeen, ingen aircondition. Cruisecontroll så mye som mulig. Resultatene: 

Holmestrand - Hokksund 57,3 km

2,6km i 30-60 km/t inkl. bratt stigning opp til E18
35km i 100/110km/t
19,2km i 70-90km/t.
Dette endte slik

Trip: 57.3 km
Drivstoffgjennomsnitt: 4.4 l/100km
El-gjennomsnitt: 28.0 kwh/100km
El-rekkevidde: ca 28.7km (da var drivstoffgjennomsnittet 2.2l/100km og batteriet akkurat tomt)


Uten lading kjørte jeg tilbake fra Hokksund til Holmestrand, men tok av på E18 ved Island-krysset i stedet (9km med 40-70km/t i stedet for motorveien). Forbruket er IKKE nullstillt, så dette inkluderer selvfølgelig turen TIL Hokksund. Vi har ingen lademulighet i Hokksund. Det endte slik.

Trip: 113.6 km
Drivstoffgjennomsnitt: 5.9 l/100km
El-gjennomsnitt: 23.3 kwh/100km


Det blir en tur til i kveld, hvor jeg skal prøve å kjøre et stykke på ren bensin. @

Konklusjon: Jeg er i grunn fornøyd med forbruket hvis man sammenligner denne SUVen mot andre SUVer. Hvis man derimot ser bilen i forhold til en diesel-stasjonsvogn er ikke forbruket så imponerende lengre. Man betaler jo for strømmen, bensinen er vesentlig dyrere og forbruket er faktisk litt over Passaten vår for denne turen.

Kjører man derimot fra 5-50 km blir regnestykket anderledes og man vil kunne få veldig bra forbrukstall. Og står valget mellom en Outlander Diesel og en Outlander PHEV ville jeg definitivt gått for PHEven. Den føles som en elbil uansett om den går på bensin eller ikke, og det er veldig behagelig. Pipingen som alle snakker om er helt ok i mine ører. De har valgt en behagelig lyd, og det piper ikke såå ofte som enkelte skal ha det til.

Infotainmentsystemet føles gammeldags ut, og skjermen er nesten komisk liten. Det er vel og merke mange funksjoner og informasjon som trekker opp. Men jeg klarte ikke å koble til min iphone 6, noe som var skuffende.

Håper dette er av interesse for noen :P





epsilone6

Veldig interessant med "real life"-tester, flott at du tar deg tid til å dele!

Aerodynamikk har veldig mye å si i 80+, kvadratet av hastigheten blablabla, så det er ikke rart at en stasjonsvogn kommer bedre ut. Det skal sies at du har omtrent den verst tenkelige pendleveien for å få utnyttet en hybrid-SUV også, mesteparten motorvei i høy hastighet. Med tanke på drivstoffkostnader så bør en ha i bakhodet at diesel nok vil bli dyrere i løpet av ikke så lang tid, det er betydelig lavere avgifter per liter diesel enn for bensin, stikk i strid med politikken som nå føres. I tillegg kan det være ganske mye vanskeligere å få solgt en dieselbil om 5 år enn en plug in hybrid, jeg hadde ikke turt å ta den risikoen ved kjøp av ny bil i hvert fall!

Angående pipingen tror jeg den er betydelig forbedret på faceliften du kjørte, jeg prøvekjørte en "gammel" variant i 2014 og rakk å irritere meg litt over hvordan bilen kommuniserte med meg  ;D

Niff123

Interessante tall og refleksjoner.
Et par kommentarer til lesere uten egen erfaring med bilen:
Forvarming og start 18 grader og så øke temperaturen forsiktig, vil gi 0 til å begynne med.
SUV-formen gir økt forbruk ved mye kjøring i 110 km/t.
Ved å sette regenerativ bremsekraft på 3 og la den stå der, vil du lade hver gang du slipper opp gasspedalen. Den må settes på ny for hver tur.
Cruisekontrollen medfører fartsjusteringer som øker forbruket.
Det blir derved en avveining hva man vil prioritere.

Å koble til iPhonen er litt tuklete, lukket dør, det må lyse riktig på startbryter, trykkes rett på nøkkel og tastes inn koden på Remotewifien på riktig tidspunkt, men det ordnet seg for meg.

(Lagd før foregående innlegg; derfor mange av de samme betraktningene)

1000kwh

Sitat fra: epsilone6 på søndag 03. april 2016, klokken 12:43
Veldig interessant med "real life"-tester, flott at du tar deg tid til å dele!

Aerodynamikk har veldig mye å si i 80+, kvadratet av hastigheten blablabla, så det er ikke rart at en stasjonsvogn kommer bedre ut. Det skal sies at du har omtrent den verst tenkelige pendleveien for å få utnyttet en hybrid-SUV også, mesteparten motorvei i høy hastighet. Med tanke på drivstoffkostnader så bør en ha i bakhodet at diesel nok vil bli dyrere i løpet av ikke så lang tid, det er betydelig lavere avgifter per liter diesel enn for bensin, stikk i strid med politikken som nå føres. I tillegg kan det være ganske mye vanskeligere å få solgt en dieselbil om 5 år enn en plug in hybrid, jeg hadde ikke turt å ta den risikoen ved kjøp av ny bil i hvert fall!

Angående pipingen tror jeg den er betydelig forbedret på faceliften du kjørte, jeg prøvekjørte en "gammel" variant i 2014 og rakk å irritere meg litt over hvordan bilen kommuniserte med meg  ;D
Helt enig i at dette er værst tenkelig situasjon (men høyaktuell for veldig mange). Akkurat hvor vi bor nå har vi muligheten til å kjøre fylkesveien via Sande da dette tar like lang tid som E18. Det er nesten 10km kortere og kun 70km/t. Da hadde nok tallene blir bedre.

Men vi flytter snart slik at E18 blir eneste reelle alternativet, og det var derfor jeg tok denne turen. Hadde vi hatt mulighet for lading på jobb ville vi kommet godt under 5l/100km t/r og det er bra!

Jeg liker bilen godt, og det er jo en super bonus med 4x4.

Taffelman

Hadde en fin tur i dag på 63 km hvorav de første 42 km på kun EL (klima av).

Første etappe på 31 km gikk på kun EL i 60, 70 og 80 med fokus på å "seile" i kuppert terreng og CC på flate strekker. EL forbruket var helt nede i 1,65 kW/mil etter etappen :)

Retur uten "øko kjøring" via motorvei i 100 og 80 sone. Etter endt tur var totalforbruket ca 1,8 kW/mil og 0,22 l/mil bensin.

Kjører fortsatt på piggdekk, så jeg ble litt imponert av EL forbruket på første etappe.
X75D
TM3 LR AWD

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA