Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Batterioppgradering 60Ah - 94Ah

Startet av edvintt, lørdag 15. oktober 2016, klokken 10:02

« forrige - neste »

edvintt

Kjøpte meg ny Leaf Nordic for 2 måneder siden. Hadde lagt merke til at kartene i demobilen jeg prøvde var gamle, så jeg ba spesifikt om at forhandleren måtte passe på å ordne oppdaterte kart på min nye bil. Det gikk ikke så bra. I systemet kan jeg få fram at det står "Year 14-15" på kartinfo, og med tanke på at kartet blant annet ikke inneholder en tunnel som ble åpnet sommeren 2014, så er det hvertfall ikke nyere. Er også lei av advarsler om fotobokser som ikke lenger eksisterer.

Selgeren er lite behjelpelig, og mener at det ikke finnes nyere kartoppdatering, men det er da virkelig for dårlig! Har alle andre som har Leaf like gamle kart, eller finnes det noe nyere som "min" selger ikke ønsker å fortelle om...?

qualbeen

Jeg googlet masse rundt dette for et halt år siden, og kom frem til en britisk Nissan-side som solgte oppdaterte kart over Europa. Tror man får en minnepinne i posten, også installeres det derfra ...?

Prisen lå vel på rundt 2000 - 4000 kroner, om jeg ikke husker helt feil? Jeg konkluderte iallefall med at uansett hvor oppdatert kart jeg får tak i, vil GPS'n i bilen aldri kunne måle seg med hva jeg har på telefonen. Google Maps er overlegen alle bil-GPS'er jeg har sett. Kart-applikasjonen på min mobil er mye enklere å bruke, mye enklere å søke seg frem i, og app'n forstår mye bedre hvor jeg prøver å reise.

Min konklusjon: jeg venter med å investere noe mer i gps/medie-senteret i bilen, før Nissan kommer med støtte for Android Auto eller Apple CarPlay. Selv om dette sannsynligvis aldri kommer :p


PS: Det vil ikke forbause meg om slike kart er noe som er mulig å hacke og oppdrive på ulovlig fildelings-sider. Men jeg har ikke undersøkt, og ei heller tenkt til det. Som sagt fungerer mobilen min mye bedre enn hva Nissan noen gang kommer til å klare å lage..

sylwester

I følge denne siden er det en 2016-utgave. Selv om bildet viser 2014-2015 er det nok bare gjenbruk.

Siden du hadde en avtale så tenker jeg du kan klage.

Jeg kjøpte en 2012 og jeg ble mindt sagt overasket over at kartet ikke oppdaterte seg automatisk og at det kostet 2000kr for hver oppdatering. Enden på visa er jo at jeg ikke bruker navi, men belager meg heller på Waze. Fine med det er at jeg kan høre varsler og radio, siden jeg også streamer via bluetooth.

Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

haavardw

Støtter Sylwester; gi Nissan en skikkelig ørefik hvis du orker. Jeg har en 2016-modell selv, og skjønte raskt at Waze gir meg betydelig mer enn hva som er mulig i NissanConnect-systemet.

Forstår ikke helt at Nissan slipper unna med å gi ut søppel som dette. Her snakker vi slurv fra ende til annen.

Leif er for øvrig helt upåklagelig, vi er utrolig godt fornøyd med bilen.
–––
- 12v ride on-bil til barna
- Land Cruiser 1999
- Leaf 30kwh, 2016
- Cybertruck 2022(?)

Bjoris

Navigasjonen er en heller trist affære, det å få den til å laste opp ladestasjoner på rutene er mye styr og den kunne vel klart å skjønne at den burde gjør det selv?...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

bjorn_2390

Ja - selv om det ikke er noen trøst, så kan jeg også bekrefte at eldre Leaf har, om mulig, enda dårlige variant enn det du har. På min kan man ikke velge ut at kartet f.eks. bare skal vise hurtigladere. Jeg møtte en nyere Leaf ved en ladestolpe, som hadde denne muligheten, og ble skikkelig misunnelig. For det kaoset som er på laderkartet, kan du få billig av meg.

Jeg synes NAV'en i Leaf er veldig bra og intuitiv. I motsetning til en del andre biler jeg har kjørt (privat + jobb), er den skikkelig bra. Kartet, derimot, er helt krise. Og som du sier, med manglende veier, gamle fotobokser og ditt og datt. Men jeg har faktisk opplevd at Leafen har sluttet å sende meg i retning av avstengte veier, etter å ha gjort det flere ganger på samme sted før. Hvorfor, vet jeg ikke. Har den en learning-future? Neppe.

Har man sett TomTom noen gang, blir Leaf begredelig. Jeg bruker app'er så det spruter, uten det er det helt umulig. App'ene, er imidlertid et kapittel for seg selv. De er også helt ræva, mener jeg. Det nytter ikke å bruke èn. Man må veksle frem og tilbake, for å sjekke rundt. (iPhone)

Sum? Man må innfinne seg med å finne det som funker for seg. Ut fra hvor man kjører, bor, kjøremønster osv.
Blå Euro-Leaf (2012)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA