Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: BMW i3 50% lengre rekkevidde på 2017 modell

Startet av Bybil entusiast, onsdag 27. januar 2016, klokken 11:03

« forrige - neste »

alhaage

Sitat fra: bensinhodet på onsdag 30. mars 2016, klokken 19:11
Sitat fra: alhaage på onsdag 30. mars 2016, klokken 10:47
da må du be om pris for hva det ville kostet å få 16a eventuelt 32a mulighet samt ladeboks med kabel når du først er igang. Kan godt være at hovedsikringen din må byttes når de sier du kun kan få 10a. Blir fort vekk dyrere enn 12tusen..men mye tryggere og bedre

Takk for svar. Jeg vet ikke helt hva jeg har, men elektriker sa at "Nye retningslinjer for elektrikere tilsier at nyinstallasjoner av vanlig stikkontakt dedikert for lading av bil maks kan ha 10A sikring." Derfor mitt spørsmål om hva jeg bør velge.

Legger ved bilde av sikringsskap.

Finnes det noe sted på østlandet (oslo +-) hvor man kan "stikke innom" å kjøpe en ladestasjon, eller er det kun nettbutikker o.l som har dette?

morten69

Sett opp en 16A Cee kontakt, det er beste alternativet.
Zoe 2017 R400 Intense Grå Titanium
Zoe 2015 R240 Intense Brun, solgt
Ion 2014 solgt

Griffel

#107
Sitat fra: morten69 på torsdag 31. mars 2016, klokken 13:34
Sett opp en 16A Cee kontakt, det er beste alternativet.
Ukvalifisert utsagn. Det beste alternativet er en fastmontert ladestasjon 16A med kabel.

Dette det mest kvalifiserte rådet og kommer fra DSB og NEK ekspertgruppe:

"Ekspertgruppen tilråder en hurtig migrering til ladeløsningen «Mode 3 – type 2», jf. NEK IEC 62 196. Dette anbefales for all nyinvestering eller oppgradering av eksisterende ladepunkt – enten disse tilbys av offentlige eller private aktører.
Ved salg av nye elbiler som er mode 3-kompatible, bør det etableres tilsvarende løsning for private ladepunkt (for eksempel i elbileiers hjem)."

Et utall varianter og priser fra ca. 4000 kr og oppover.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Griffel

#108
Sitat fra: Brorson på torsdag 31. mars 2016, klokken 10:47
Dette blir formye betegnelser.
Har kurser i hytta i Sverige til varmeovnene på 400v og det har jeg også ut til vegg kontakt. Som jeg bruker å lade på, men har ikke mere enn 16 a hovedsikring?? Når jeg har ladet med 20 a Nissan laderen har ikke sikringen blitt varm?
400V system betyr 400V trefas og 230V enfas spenning. 400V mellom ytterledere og 230V mellom en ytterleder og N.

Lader du fra en stikkontakt med 2 pinner og jord får du 230V.

Hvor mye strøm bilen trekker er avhengig av bilens lader. "Nissan laderen" er ikke en lader men en kontroll-kladd. Stilles denne til 20A signaliserer den til lader i bil at denne maksimalt kan trekke 19-20A, hva den trekker opp til denne grensen bestemmes av bilens systemer.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på torsdag 31. mars 2016, klokken 18:40
Sitat fra: Brorson på torsdag 31. mars 2016, klokken 10:47
Dette blir formye betegnelser.
Har kurser i hytta i Sverige til varmeovnene på 400v og det har jeg også ut til vegg kontakt. Som jeg bruker å lade på, men har ikke mere enn 16 a hovedsikring?? Når jeg har ladet med 20 a Nissan laderen har ikke sikringen blitt varm?
400V system betyr 400V trefas og 230V enfas spenning. Det vil si at alle dine enfaskurser fører 230V.

Det er ikke korrekt i Sverige, der er det vanlig med panelovner på 400V 1-fase. Disse er riktignok fast koblet til kursen, ingen stikkontakter i mellom.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

#110
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 31. mars 2016, klokken 18:48
Det er ikke korrekt i Sverige, der er det vanlig med panelovner på 400V 1-fase. Disse er riktignok fast koblet til kursen, ingen stikkontakter i mellom.
Skulle ikke forundre meg men, også i Sverige:
Sitat fra: Griffel på torsdag 31. mars 2016, klokken 18:40
Lader du fra en kontakt med 2 pinner og jord får du 230V.

Hvor mye strøm bilen trekker er avhengig av bilens lader. "Nissan laderen" er ikke en lader men en kontroll-kladd. Stilles denne til 20A signaliserer den til lader i bil at denne maksimalt kan trekke 19-20A, hva den trekker opp til denne grensen bestemmes av bilens systemer.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Brorson

Ja, det er riktig at jeg har panelovner på 400v direkte koblet uten stikkontakt.
Men har satt opp industrikontakt fra 400 V kurs på veggen.
Hva skjer om jeg kjører 400v gjennom min Nissan lader med kladd på 20a og til bilen som har 40 a lader?

morten69

Sitat fra: Griffel på torsdag 31. mars 2016, klokken 17:49
Sitat fra: morten69 på torsdag 31. mars 2016, klokken 13:34
Sett opp en 16A Cee kontakt, det er beste alternativet.
Ukvalifisert utsagn. Det beste alternativet er en fastmontert ladestasjon 16A med kabel.

Dette det mest kvalifiserte rådet og kommer fra DSB og NEK ekspertgruppe:

"Ekspertgruppen tilråder en hurtig migrering til ladeløsningen «Mode 3 – type 2», jf. NEK IEC 62 196. Dette anbefales for all nyinvestering eller oppgradering av eksisterende ladepunkt – enten disse tilbys av offentlige eller private aktører.
Ved salg av nye elbiler som er mode 3-kompatible, bør det etableres tilsvarende løsning for private ladepunkt (for eksempel i elbileiers hjem)."

Et utall varianter og priser fra ca. 4000 kr og oppover.

Nå startet trådstarter med utsagn om at elektriker ville sette opp 10A vanlig stikkontakt, og da er 16 Cee langt bedre og prisen er omtrent den samme.
Zoe 2017 R400 Intense Grå Titanium
Zoe 2015 R240 Intense Brun, solgt
Ion 2014 solgt

Griffel

#113
Sitat fra: Brorson på torsdag 31. mars 2016, klokken 21:08
Ja, det er riktig at jeg har panelovner på 400v direkte koblet uten stikkontakt.
Men har satt opp industrikontakt fra 400 V kurs på veggen.
Hva skjer om jeg kjører 400v gjennom min Nissan lader med kladd på 20a og til bilen som har 40 a lader?
En enfas tilkobling mellom L og N gir 230V og vil virke, enfas tilkobling mellom L1 og L2 gir 400V og vil gå galt. Nissan ladekabel og bilens lader er enfas. Bilens lader trekker ikke mer strøm enn det ladekablen gir beskjed om altså 19-20A. Har du en 16A kurs må du stille ladingen ned til 16A.

Men har du et adapter fra rød 5pin (3+N+J) til Blå 3Pin (2+J) produsert profesjonelt blir dette en 230V tilkobling.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Griffel

#114
Sitat fra: morten69 på torsdag 31. mars 2016, klokken 22:12
Sitat fra: Griffel på torsdag 31. mars 2016, klokken 17:49
Sitat fra: morten69 på torsdag 31. mars 2016, klokken 13:34
Sett opp en 16A Cee kontakt, det er beste alternativet.
Ukvalifisert utsagn. Det beste alternativet er en fastmontert ladestasjon 16A med kabel.
Nå startet trådstarter med utsagn om at elektriker ville sette opp 10A vanlig stikkontakt, og da er 16 Cee langt bedre og prisen er omtrent den samme.
Trådstarter ønsket mer enn 10A. Da blir 16 Cee ikke det beste men det billigste (og dårligste) alternativet siden mer enn 10A var et krav.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Brorson

Fatter, vi har jo ingen problemer med å bruke den tiden vi må, når vi ladere hjemme på 16a.
Men det hadde jo vært ok å fått utnyttet det lade alternativet som er i bilen, uten å innvestere masse kroner i ladeutstyr

tutti

Sitat fra: Brorson på fredag 01. april 2016, klokken 16:39
Men det hadde jo vært ok å fått utnyttet det lade alternativet som er i bilen, uten å innvestere masse kroner i ladeutstyr
Enkelte forsikringsselskaper krever ladeboks hjemme.

Griffel

#117
Sitat fra: Brorson på fredag 01. april 2016, klokken 16:39
Men det hadde jo vært ok å fått utnyttet det lade alternativet som er i bilen, uten å innvestere masse kroner i ladeutstyr
Ladekablen i bilen er jo i de fleste tilfelle levert med Shuko, denne vil da bli mindre anvennlig som nødladekabel om schuko-støpsel skiftes til Blå CEE, i tillegg vil flere av disse typene bil mindre sikre ved at temp.føler forsvinner med Schuko.

Gjør som DSB, NEK ekspertgruppe, Bilfabrikkene, Elbilforeningen anbefaler; monter en fast ladestasjon (mode3) der du lader daglig, og ha mode2 ladekablen liggende i bilen for tilfeldig bruk.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

TM

#118
Lurer på om det er noe nytt på gang fra Mercedes vedr. lading og batterikapasitet på B Electric. BMW kommer snart med nytt batteri som knuser rekkevidden til Mercedes med god margin. Det er også rykter om at de kommer med 11 kw lader i tillegg til DC hurtiglading. Nissan og Volkswagen har også nye ting på gang, men Mercedes har vel ikke offentliggjort noe som helst. B-klasse fikk lunken mottakelse allerede i starten, og det virker som om den bare skal få en langsom død. Eller er det bare jeg som ikke har fulgt med i timen ?   ;)

mrjic

Var rykte om neste elbil blir C Klasse, men det er snakk om et par år. Inntil da skjer det sikkert ikke mye.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA