Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: LiFePo ! er der nogen som har skiftet fra SAFT ?

Startet av Patriq Backlund, søndag 12. september 2010, klokken 07:27

« forrige - neste »

Patriq Backlund

Hei !

Ser på nytt litt etter elbil. Fant annonse med bil som i heading. Etter å ha surfet rundt en del her så har jeg fått for meg at bilene bør kjøres en del for at de skal fungere optimalt. Er en 2004 model med bare 8500 på måleren noe som dufter problemer? Og i så fall, hvorfor ?

Takksam for alle innspill !
:)
Oslo:
Alfa Romeo 1970 Junior Zagato, Alfa Romeo 1984 GTV6, Volvo 1997 855 , 2003 Volvo XC90, 2004 Kewet Citi-Jet 5, 2010 Buddy Premium, 2019 Mitsubishi Outlander PHEV

Elmo

Det er nok for biler med NiCD batterier (Citroen, Peugeot og gammel Think) du har lest at de bør kjøres del del for å fungere optimalt.
Det er fordi NiCd batterier ikke har godt av å stå ubrukt lenge i oppladet tilstand.

Bly-batterier som Kewet/Buddy benytter derimot, skal være mest mulig oppladet til erhver tid. Så her vil de ta skade hvis bilen har stått utladet lenge.
Men med det faktum at det er så enkelt å holde bilen oppladet så det med lav kjørelengde neppe noe problem på denne bilen.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Patriq Backlund

Oslo:
Alfa Romeo 1970 Junior Zagato, Alfa Romeo 1984 GTV6, Volvo 1997 855 , 2003 Volvo XC90, 2004 Kewet Citi-Jet 5, 2010 Buddy Premium, 2019 Mitsubishi Outlander PHEV

Patriq Backlund

Vet du for øvrig hva normal kjørelengde er på Kewet 5 ?
Oslo:
Alfa Romeo 1970 Junior Zagato, Alfa Romeo 1984 GTV6, Volvo 1997 855 , 2003 Volvo XC90, 2004 Kewet Citi-Jet 5, 2010 Buddy Premium, 2019 Mitsubishi Outlander PHEV

Rav4_EV

Rekkevidden er 3 til 7 mil. (vinter/sommer)

Er batteriene fra 2004 er de nok ikke brukbare.

Ellers er støy noe som du bør venne deg til.

AM
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Patriq Backlund

Det var mitt neste spørsmål...  ;)
De er fra 2004, og bilen har ifg annonse og telefonsamtale med selger en rekkevidde på 20-30 km. (De bor i Drøbak, og det er jo en god del opp og ned der.....)

Skal jeg regne med et komplett nytt set med batterier ? Og hva går det på ?
Oslo:
Alfa Romeo 1970 Junior Zagato, Alfa Romeo 1984 GTV6, Volvo 1997 855 , 2003 Volvo XC90, 2004 Kewet Citi-Jet 5, 2010 Buddy Premium, 2019 Mitsubishi Outlander PHEV

mohpet

Jeg kjører til daglig en slik bil, har hatt den i 3 år. Du må regne med å skifte batterier i løpet av høsten, før det blir for kaldt i været. Kommer selvsagt an på behovet ditt ift kjørelengde. Ny batteripakke koster ca 24' ferdig montert inkl mva.

Jeg er kjempefornøyd med min bil, har kjørt den ca 25' km på disse 3 årene.

P
2011 Think 4-seter med Lithium (ex Zebra), ESP, a/c og PTC varme
E-twow Booster sparkesykkel
ex 2003 Kewet 5
ex Go Motorboard sparkesykkel
Asker

Patriq Backlund

Takk for det.

Bilen er kjøpt, men blir hentet først i slutten av september. Vi skal da skifte batteripakke.
Overveier og å modifisere den og montere en 12V lader per par for å undgå over/under-lading på hele pakken.
Oslo:
Alfa Romeo 1970 Junior Zagato, Alfa Romeo 1984 GTV6, Volvo 1997 855 , 2003 Volvo XC90, 2004 Kewet Citi-Jet 5, 2010 Buddy Premium, 2019 Mitsubishi Outlander PHEV

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA