Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Erklærer krig mot elbilen

Startet av SUNPWRD, mandag 28. mars 2016, klokken 23:00

« forrige - neste »

SUNPWRD

Hei folkens!

Jeg har en 1986 BMW 524TD (E28) som jeg vurder å konvertere til elektrisk drift. Det er søndagsbilen min, så den brukes lite. Både jeg og kona kjører allerede elektrisk bil (Z-Cero og Soul EV) så å bruke denne gamle oljebrenner``n bilen føles litt feil nå..

Jeg har fått tak i en motor, gir og motorcontroller til en Think Classic.
Motoren er på ca 40hk så den er vel i underkant, men kan den likevel brukes?

Jeg har tenkt en del på dette og kommet til at jeg må velge mellom to strategier.

1.   Å demontere motor, men beholde resten av drivverket. Så sette elmotor der hvor dieselmotor sitter montert i dag.
2.   Å demontere motor, gir og differensial, og montere el motor med differensial der hvor differensial og drivstofftank sitter nå.

Takknemlig for innspill

Motor med gir og motorcontroller:



Her er bilde av undersiden med differensial demontert. Låner bilde av: http://www.bmwforums.com.au/showthread.php/10461-E28-Rear-end-Rebuild-complete




Tesla S75D - Obsidian, AP2, FSD, pano, skinn, 21" staggered turbin, premium, lyd, cold weather

Konebil: Kia Soul EV 2016
2kWp solceller på taket
Ex: Citroën C-Zero 2014 (50 00 km på 3 år)

elektrolux

Blir nok for svak motor for en 5 serie bil. Sett heller komplett motor med diff i en supermini som Citroen C1, VW Polo, Fiat eller lignende
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

bosonic

#2
Det enkleste er å benytte original gearkasse og montere en ny elmotor på en adapterplate.
Dette har mange fordeler, ikke minst er det den enklest måten å konvertere på.


Her finner du mange biler som er konvertert
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Yeyeye

Men tåler ikke Thinkmotoren vesentlig høyere spenning da? Men uansett ser jeg for meg den er litt svak da. En krasjet Leaf eller lignende, som en kunne plukket det meste fra hadde vært noe.
Trondheim
Think classic 2002,Think classic 2001(tidligere Gråtass)
Nissan Leaf 2016 30kWh

elektrolux

Hva med ferdig godkjent Citroen C1?

Har en strøken bil med alle papirene, men uten motor og uten batteri. Perfekt for Think motoren din, som var min tanke når jeg kjøpte den.

Pris: 40 000 kr

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

SUNPWRD

Sitat fra: elektrolux på fredag 19. februar 2016, klokken 20:18
Hva med ferdig godkjent Citroen C1?

Har en strøken bil med alle papirene, men uten motor og uten batteri. Perfekt for Think motoren din, som var min tanke når jeg kjøpte den.

Pris: 40 000 kr

Tja, nå har jo jeg allerede en Citroen Z0 (Zero) :-) , men takker for tilbudet.
Tesla S75D - Obsidian, AP2, FSD, pano, skinn, 21" staggered turbin, premium, lyd, cold weather

Konebil: Kia Soul EV 2016
2kWp solceller på taket
Ex: Citroën C-Zero 2014 (50 00 km på 3 år)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA