Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Feilmeldinger

Startet av Electrix, mandag 23. mai 2016, klokken 15:23

« forrige - neste »

Electrix

"Høy luftforurensning i Gudvangatunnelen på E 16 og i Røldalstunnelen på E134 førte til at veiene ble stengt. I tillegg er Hardangervidda stengt for biler under 7,5 tonn.

Røldalstunnelen var stengt i ca. 20 minutter for å lufte ut eksos. Den er nå åpen. Gudvangatunnelen er nå åpnet. Køene var kilometerlange og sto en periode helt til Flåm."

http://www.nrk.no/norge/paskehjemfart_-_-fordel-a-reise-hjem-i-dag-1.12872465

Det ser ut til at bare Tesla Model X med biohazard-funkjsonen er brukbar som familiebil til påskeferien. Eventuelt bør man kanskje begynne å begrense maks antall eksosbiler i køen, f.eks "alle eksosbiler må kjøre bak en elbil når det er kø eller svinge inn til siden og la en elbil slippe frem slik at bare annenhver bil er eksosbil.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Philip Marlowe

Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

turfsurf

Hva med fossilbil-lysregulering? Eget stopp punkt som slipper frem maks en eksosbil hvert tiende sekund  :)
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

elektrolux

Kolonnekjøring for eksosbiler 1 gang i timen og kun kjøring i en retning om gangen.

Samkjøring med ventilasjon slik at all luft går i en retning.

Elbiler kjører kontinuerlig.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

qualbeen

Kunne ikke ett av tungtransport-kjøretøyene (eller kanskje en Tesla?) montert en SVÆÆRT seil bak bilen, og dratt/blåst med seg all eksos ut av tunellen? Riktignok ville luftmotstanden sikkert krevd så mye motorkraft, at tilsvarende eksosmengder ble generert bak lastebilen. Men men...  :P

e-curious

Høy luftforurensing og stengte tunneller er i allefall et argument for å beholde fritak for bompenger....

Electrix

Sitat fra: qualbeen på tirsdag 29. mars 2016, klokken 21:05
Kunne ikke ett av tungtransport-kjøretøyene (eller kanskje en Tesla?) montert en SVÆÆRT seil bak bilen, og dratt/blåst med seg all eksos ut av tunellen? Riktignok ville luftmotstanden sikkert krevd så mye motorkraft, at tilsvarende eksosmengder ble generert bak lastebilen. Men men...  :P
Jeg tror begge disse tunnellene er enkle tunneler med trafikk begge veier, så det ville nok ikke fungert. I doble tunneler med et løp for hver retning så "skyves" lufta i samme retning som bilene og problemet blir mindre.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Electrix

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 29. mars 2016, klokken 19:32
Hva med fossilbil-lysregulering? Eget stopp punkt som slipper frem maks en eksosbil hvert tiende sekund  :)
Det kunne vært noe, men da må man nok ha et ekstra "vente"felt slik at elbilene ikke blir hindret av eksosbilene som står i kø og venter.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

THE

Eller så kan ventilasjonssystemet i tunnelene oppgraderes til å håndtere stor trafikk. Dette vil for øvrig skje i løpet av de neste par årene for de aktuelle tunnelene i forbindelse med tunneloppgraderingsprosjektet. Da skal ventilasjonssystemet oppgraderes for å håndtere større branneffekter enn det dagens ventilasjonsanlegg er beregnet for. Som en bonus vil eksosbiler slippe stenging på grunn av gassnivå på utfartsdager.

Selv i dag er det et ganske omfattende ventilasjonsanlegg i Gudvangatunnelen, og det sier litt om hvor mye usunne gasser eksosbilene slipper ut når tunnelen må stenge fordi det blir for høye konsentrasjoner av gass i tunnelen. Med en betydelig større andel elbiler på veiene vil nok luftkvaliteten langs hovedveiene bli merkbart bedre. I tillegg til eksosgasser vil også mengde av bremsestøv reduseres da elbiler ikke bruker mekaniske bremser i like stor grad som elbiler. Så en artikkel her om dagen om hvor farlig bremsestøvet er, så det kan jo også være et lite argument for å beholde elbilfordeler .
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

AmocoCadiz

Pålagt omkjøring utenom tunnelen av fossilbiler når eksosverdiene er for høye?
Ville vel gitt ladbare hybrider motivasjon til å lade bilene sine også....

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA