Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 119,56 Ahr C1 kapasitet uttav en 2005 STM 100 MRE

Startet av RoadRunner, onsdag 15. september 2010, klokken 18:48

« forrige - neste »

RoadRunner

RoadRunneren nærmer seg 18000 km på orginal-(bly)batteriene og batteripar 1-2 og 5-6 er ifølge status-rapporten på 60%.

Andre investeringer har prioritet enn batteri for tiden, og jeg må kjøre en stund uten å få handlet nytt. Så kunsten er å utvide kjøre-lengde på eksisterende batteri...

Fikk ett tips om at (noen av) batteri-cellene kan være uttørket og mangle vann. Siden toppene er limt, er det vanskelig å vurdere hvor mye vann som finnes i cellen.

Jeg har derfor følgende plan:

Lade til 100%
For hvert batteri (mens det står i bilen):
- Ta av plast-dekslet
- borr 2mm hull i hver topp, alternativt ved siden av
- etterfylle 1 dl vann pr celle (0.6l per batteri) v/bruk av sprøyte og 1.1mm kanyle
- sett i rustfri 3.2*16mm skru m/tetningsmasse (silikon)
Ny lading. Ta tiden fra lade-start til laderen går over på etter-lading

Resette car-controller (den går "i lås" når den har vist 60%).


Noen spørsmål:
- Er det ett problem at jeg fyller på alle celler med samme mengde vann?
- Er skruen for lang (minste rustfri jeg fant på Biltema) ?
- Vil jeg ødelegge evt. ventil i toppa hvis jeg borrer hull/setter i skru der?

Er dette en fornuftig framgangsmåte ? Jeg bør kanskje koble av spenning en eller annen plass før jeg begynner å rote rundt med metall-verktøy rundt batteri-polene ?
Trondheim
MetroBuddy 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

Focus

Jeg har forsøkt dette på min buddy tidlig i vår.
Jeg brukte vesentlig mindre vann i hver celle, men det hadde absolutt ingen effekt.
Har du rekkevidde til det du bruker bilen til daglig ville jeg bare ha fortsatt å kjøre til du nådde smertegrensen.
Det virket på meg som det tar lang tid før det ikke går lenger.
Batteriene mister mye sprut, men bilen har bra rekkevidde lenge.
Da jeg byttet batterier var det spruten i batteriene som var problemet ikke rekkevidden.
Oppåverbakker var det værste.
Stavanger
Buddy 2006 solgt
I-MIEV 2011 solgt
Ford Focus 2013 solgt
Zoe 2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA