Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Importere elbil fra kina?

Startet av BauDemo, torsdag 15. juli 2010, klokken 00:22

« forrige - neste »

elektrolux

Snakket med Think i dag, og desverre kunne han fortelle at indre motstandsverdien ikke endret seg i det første blokken reverserte.

( Da snakker vi 2 volt på svakeste blokk målt med Paktrakker)

Ellers har jeg observert noe urovekkende:

Spenningen går såvidt ned i 95 volt på egen bil under kjøring, og like etter reverserer svakeste blokk. Etter det kan jeg ikke dra pakken under 105 Volt uten å reversere.

Sammenlignet med PSA der begrensningen trer inn på nettopp 5V / blokk er dette likt, men hvordan kan en så fortsette å kjøre med 100V på PSA når en ikke kan fortsette å kjøre med 95V på Think?

Tror Nicometeret kunne vært tjent med at skjermen forblir rød om spenningen har dyppet under 95 volt, og at kun 20 Ahr lading kan ta vekk denne alarmen.  Det vil duplisere begrensningslyset på PSA som har en slik funksjon i tillegg til å begrense strømmen slik at spenningen ikke lenger kan gå under 100V
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Baltor

#16
Sitat fra: elektrolux på lørdag 26. juni 2010, klokken 23:30
Spenningen går såvidt ned i 95 volt på egen bil under kjøring, og like etter reverserer svakeste blokk. Etter det kan jeg ikke dra pakken under 105 Volt uten å reversere.
..
Tror Nicometeret kunne vært tjent med at skjermen forblir rød om spenningen har dyppet under 95 volt, og at kun 20 Ahr lading kan ta vekk denne alarmen.

Her skjedde dette akkurat på 95V, at den svakeste gikk tom. Men hvis ulikheten er større vil jo dette skje enda tidligere, og hvis blokkene er jevnere vil det skje litt seinere... hmmm

Utregnet Ri kan i min bil variere fra 1,4 til over 4, alt etter kjøresituasjonen. For å måle med samme situasjon hver gang kom jeg på at jeg kunne lage en måleprosedyre med bilen parkert og varmeapparatet på i et minutt og så av i 50 samples. Fikk litt ustabile verdier også her.. :(
Ligger forklaringen i formelen eller kan det være noe som går varmt og endrer motstand? Tror egentlig ikke det er noe feil med bilen, den har bra kjørelengde :)
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

elektrolux

#17
Sitat fra: Baltor på søndag 27. juni 2010, klokken 04:18
Her skjedde dette akkurat på 95V, at den svakeste gikk tom. Men hvis ulikheten er større vil jo dette skje enda tidligere, og hvis blokkene er jevnere vil det skje litt seinere... hmmm

Stemmer det Baltor.

Hensikten med Ri målingen var vel håpet om at dette ville avsløre reversering. PSA har tildels klart det forutsatt at pakken er relativ jevn. Håpet er at også Nicolay klarer det med avansert matte.

Feiler det, må nok pakken ned og et "centrert" referansepunkt legget opp.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Ken

Siden Nikometer bare lese live data fra BMS er det vanskelig å vite hvordan den kan lyse konstant rødt på spenningsmåling eller registrere en reversering hvis en blokk gjøre det.Vi får en gjennomsnitt motstand av alle blokker. Når man mangler noen få volt i en blokk tror jeg ikke at det vil endre gjennomsnittet så mye.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

BauDemo

Very interesting ideas, and suggestions.
I would highly recommend using the logging function. This will allow you to save actual data from the car, and then use it in excel or open office calc to analyse and test your ideas.
For example - if you own a car that you know has a bad modules, please try to note when  you think the reversing is happening and then see if you would be able to make it out somehow from the voltage/ampere readings that you logged around that time.
Sometimes things that sound very reasonable while discussing them will not turn out to be what one would expect them to be.



laddplats? -www.uppladdning.nu
nikometer? - www.evmonitor.info

elektrolux

Good point Baudemo

A few of us have individual cell trecking ore Robometer in addition to Nicometer, and could "mark" the reversing point by giving power then regen and power and recen 3 times in row. This would then be easy to see on log, to mark out where to look for telltale signs of reversing on the log.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

El rayo

Sitat fra: elektrolux på mandag 28. juni 2010, klokken 12:00
and could "mark" the reversing point by giving power then regen and power and recen 3 times in row. This would then be easy to see on log, to mark out where to look for telltale signs of reversing on the log.
Or you could just check the time on the dash clock. You did set the Palm clock correctly, didn't you?
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

El rayo

Sitat fra: BauDemo på mandag 28. juni 2010, klokken 11:20
I would highly recommend using the logging function. This will allow you to save actual data from the car, and then use it in excel or open office calc to analyse and test your ideas.
Just remember to use an SD card with no more than 1 GB. It still big enough for several months of continuous logging at 5 second intervals.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

El rayo

Like Baltor, I've observed Ri decreasing gradually to 1.8 mOhm at full power; 220A for about half a minute and about 90% energy.

I think I have the explanation: R = U/I (resistance equals voltage divided by ampère). When I floor the accelerator, the amps increase and the volts drop immidiately. However the volts continue to drop gradually while the amps stay the same due to the amp limiter in the motor controller. As you can see from the formula; when the amps are unchanged, a voltage drop gives a resistance drop.

You can also observe the Ri increase above 3 mOhms while waiting at a red traffic light because the battery recovers gradually (voltage increases) while resting at a constant, low current.

This is all due to the properties of the battery, not Nikolay's programming. So may be my initial idea of reading the Ri at a constant load wasn't so dumb after all   :-\
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Ken

Well observed El Rayo. If Nikolay can put a delay in the reading of ampere that was similar to the recovery time of the voltage we might see a more stable Ri reading. 
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Hjortenberg

HVa koster et nikometer? Inkl installering...
Think City 2008 16A, kjørte fra Oslo-Stavanger November 2010
Har hatt Think city 2003.

El rayo

Nikometeret leser og viser data fra bilens egen BMS og regner ut noen flere opplysninger.
Installeringen er enkel, med den nyeste versjonen setter du i pluggen til diagnosekontakten innenfor lokket til sikringsholderen. Palm M505/515 kan festes vha en mobiltelefonholder med sugekopp til frontruta eller borrelås til dashbordet.

Prisen varierer med kronekurs og Euro, spør Nikolay på e-post think@evmonitor.info

http://www.evmonitor.info
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Lynet

Dette med indre motstand er nok ikke så enkelt. Jeg også trodde den kunne regnes ut med en enkel formel (E-U)/I, men da jeg skulle teste dette på et blybatteri stemte ikke teori og praksis!!
Etter mye spørring til "batterieksperter" kom jeg i kontakt med teknisk avdeling til Exide i Sverige. Der var det en tekniker som kunne mye om temaet.
Konklusjonen er at skal man beregne Ri må ladetilstand, belastning, temperatur og batteriets alder være like for å få like verdier. Regner med at det samme gjelder for NiCd.

Jeg vil for å lage en sammenligning prøve å finne verdier ved 25 grader, ca100%, 50% og 20% SOC ved et strømtrekk på 100A i noen minutter. (Hvor lang tid tar det å få ned 100 måleverdier?)

Den kan forøvrig like gjerne beregnes ved lading, men da blir formelen (U-E)/I
E er den elektromotiske spenningen for batteriet, det vil si spenningen ved 0A, hvilespenning.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA