Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Betaling av hurtiglading. Ille i Norge?

Startet av Ciumpalac, onsdag 27. april 2016, klokken 14:24

« forrige - neste »

Ciumpalac

Jeg har noen batterier som har stått lagret utenfor bilen de siste 3 årene. Jeg ønsker å teste dem for å se om de er fortsatt brukbar, men jeg vet ikke hvordan de kan lades utenfor bilen.

Siden batteriene er 6v hver, så er det mulig å koble 2 i serie og lade dem opp som en vanlig 12v blybatteri? Eller har noen en bedre forslag?
Bor i Asker, har 2002 Saxo med 62800km, og en 2011 Peugeot iOn

Elmo

Blybatterilader er ikke noe tess til å lade NiCd batterier.
Bruk heller en strømforskyning som gir konstant strøm, feks 5A i 24 timer.  Spenningen kommer opp i ca 8volt på slutten så strømforsyningen må være minst 9v, gjerne mere (batteriet holder spenningen nede).
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

elektrolux

Stopper spenningen på 8V er blokken sannsynligvis dårlig.

Forvent en peak på 8,7-9V under 10A opplading.

Lad med 10A i 12,5t og lad så ut og mål minst 85 Ahr for en god blokk.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Elmo

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 08. mars 2016, klokken 22:16
Forvent en peak på 8,7-9V under 10A opplading.
Ville bare presisere at 12/2 blir alt for lavt - uten å ta i for mye  ;)
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Ciumpalac

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 08. mars 2016, klokken 22:16

Lad med 10A i 12,5t og lad så ut og mål minst 85 Ahr for en god blokk.

Ok...Men hvilke apparater bruker dere for dette? Er det noe lader som man kan kjøpe på Biltema eller lager dere selv? Jeg har kun laderen til blybatteri...  :-\
Bor i Asker, har 2002 Saxo med 62800km, og en 2011 Peugeot iOn

Elmo

#5
Skal du gjøre det enkelt så skal du ha tak i en lab-strømforskyning (ofte justerbar), eller et telecom switchmode power 24v el 48v.
Til å lade ut kan du bruke hovedlyspærer (og regne ut effekten du tar ut), hvis du ikke har noe annet.

Skal du gjøre det avansert så er dette en grei "lader", og denne best for testingen.

Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.


Elmo

Sitat fra: Ciumpalac på onsdag 09. mars 2016, klokken 14:49
Den har max kun 5A men kan for eks. lades på 24V i 24 timer? Vil det funke?
Ja.   Og setter du den på 30v kan du lade 3 batterier samtidig (i serie).

Når jeg skal "vekke" tomme lagrede batterier setter jeg gjerne 4 i serie og lader i 24t, og så tar jeg bort det ene (for å komme over 7,5v pr batteri som Elektrolux nevnte) og fortsetter til noe etter de har nådd maksspenning.

PS: jeg rettet linken min til en billigere strømforskyning (30A/30v  mot tidligere 60v som er helt unødvendig).
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Ciumpalac

Takk for mange tips Elmo, men den du nevnte er dessverre litt for dyrt... Jeg skal prøve med den jeg fant til under 500 lappen, sikkert tar det litt lengere å lade men jeg kan leve med det  ;)
Bor i Asker, har 2002 Saxo med 62800km, og en 2011 Peugeot iOn

Elmo

Ingen ulempe det.  Og på 5A kan du lade omtrent for ever uten å skade batteriet. Men du må passe på at det ikke flyter over på slutten. Sett gjerne på et par gjennomsiktige plastslanger på elektrolytt-stussene.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

elektrolux

#10
Glemte jeg å nevne denne som jeg leier ut for formålet: https://leieting.no/nb/listings/135432-starthjelp-slash-lader-elbil

3-240V
3-20A
3 kW
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA