Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 33kWh i nye BMW i3

Startet av frodef, torsdag 05. mai 2016, klokken 10:15

« forrige - neste »

frodef

Er det noen som har fundert på muligheten for å lage en LiPo-batteripakke man kan bruke til å hurtiglade PSA-en? Hvis jeg har forstått det rett så foregår hurtiglading med 120 VDC, så med f.eks ca. 100 18650-celler (33s3p) skulle man få en liten murstein man kan ta med seg i bilen og få 10 Ah ekstra, eller man kan lage en større "powerwall" som er stasjonær (eller kanskje semiportabel) og kan gjøre en full hurtiglading..?

Hva slags elektriske krav til strøm og spenning etc. er det for hurtigladeren?

frodef

Det jeg leser på http://www.evguide.nu/fastcharger.html tyder på at lading med DC kun skjer som tillegg til vanlig lading med AC..? Det ville jo gjøre ihvertfall den portable varianten litt kinkig.

Elmo

#2
Jeg vil vel heller brukt en slik pakke som innkoblet range-extender enn til å lade originalbatteriene etter ved behov.
Ønsker du deg raskere lading til PSA classic så er vel bedre å bygge en hurtiglader som den som er beskrevet her. Den på bildet her gir 30A ekstra ladestrøm. Jeg har også en annen som gir 10A, så til sammen (inkl.bilens lader) kan jeg lade på ca. 60A. Altså 3 ganger raskere enn normalt.

EDIT: De to tilleggsladerene mine er basert på idéen til Anton Beck som du nettopp linket til.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Elmo

#3
Sitat fra: frodef på søndag 13. mars 2016, klokken 21:11
. . . lading med DC kun skjer som tillegg til vanlig lading med AC..?

Du missforstår AC og DC her.
Bilens lader bruker AC inn, men den lader jo også batteriene med DC. Når du skal lade batteriene hurtigere vha. ekstern lader eller ditt forslag fra en batteripakke så tilfører man DC rett på bilens batteripakke parallell med bilens lader.
PSA classic er forberedt for dette. Se info på samme side som jeg linket til ang. hurtigladeren min.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

frodef

Sitat fra: Elmo på søndag 13. mars 2016, klokken 21:27
Bilens lader bruker AC inn, men den lader jo også batteriene med DC.

Ikke at jeg er noen kraftelektriker, men såpass forstår jeg da. Det jeg mente var noe slikt som at bilens egen lader drives (eller aktiveres) av 230VAC og at denne må være aktiv for at lading med ekstern DC kan settes igang. Isåfall kommer man ingen vei hvis alt man har å tilby bilen er 120 VDC (eller kanskje mer realistisk 140 VDC eller deromkring). Men det er jo fullt mulig at det er feil, og at bilens lader/BMS aksepterer DC uten samtidig AC. Men isåfall vet jeg ikke hvordan det vil fungere med siste toppladingen på redusert strøm etc.

Skal man istedenfor legge inn batteriene som ekstra driftsbatterier (i serie med NiCd-ene antar jeg) så blir det vel fort litt kronglete med lading vil jeg tro? Mener apropos jeg leste noe om noen som la inn en ekstra NiCd-blokk så man kjørte med 21 istedenfor 20 blokker, kan det stemme?

Elmo

Sitat fra: frodef på søndag 13. mars 2016, klokken 21:47
Det jeg mente var noe slikt som at bilens egen lader drives (eller aktiveres) av 230VAC og at denne må være aktiv for at lading med ekstern DC kan settes igang.
Nei det stemmer ikke. PSA- classic er ikke så avansert.
Hurtigladeporten er direkte og konstant tilkoblet batteripakken. Så du kan lade batteriene med ekstern lader via hurtigladeporten helt uavhengig av resten av bilen.
Men . . . for at energimeteret (SOC %) skal få med seg at batteriene har mottatt lading så må enten bilens egen lader være igang eller tenningen være på.

Sitat fra: frodef på søndag 13. mars 2016, klokken 21:47
Men isåfall vet jeg ikke hvordan det vil fungere med siste toppladingen på redusert strøm etc.
Når lade-% er kommet til 90-100 % så må bilens lader gjøre resten hvis du ønsker overlading som NiCd behøver for å balanseres. Men det skader ikke om man dropper det for en gangs skyld og jeg antar at du ikke skal hurtiglade hver gang. Antons eksternlader har en funksjon som bryter ladingen. Jeg har droppet den fordi med 3*48v påtrykk så stopper den å gi strøm når batteriene kommer over 144v og overladingen bilens egen lader gir skjer ved høyere spenning enn det. Dermed er det ikke så veldig nøye når man kobler fra eksternladeren. 

Sitat fra: frodef på søndag 13. mars 2016, klokken 21:47
Skal man istedenfor legge inn batteriene som ekstra driftsbatterier (i serie med NiCd-ene antar jeg) så blir det vel fort litt kronglete med lading vil jeg tro? Mener apropos jeg leste noe om noen som la inn en ekstra NiCd-blokk så man kjørte med 21 istedenfor 20 blokker, kan det stemme?
Det er delvis riktig. Med ett ekstra batteri (eller to som også noen bruker) blir det problem med ladingen, men det er fordi den høyere totalspenningen på pakken "forvirrer" logikken i bilens lader.
Men du snakket jo om ekstra pakke på 120v i paralell og det blir ikke helt det samme. Videre snakket du i utgangspunktet om å ha ekstrapakken med på tur fulladet, så da antar jeg at du hadde tenkt å lade den med noe annet enn bilens egen lader ??
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

frodef

Sitat fra: Elmo på søndag 13. mars 2016, klokken 22:56
Hurtigladeporten er direkte og konstant tilkoblet batteripakken. Så du kan lade batteriene med ekstern lader via hurtigladeporten helt uavhengig av resten av bilen.
Men . . . for at energimeteret (SOC %) skal få med seg at batteriene har mottatt lading så må enten bilens egen lader være igang eller tenningen være på.

Ok, takk, da har jeg vel litt mer forståelse av hvordan hurtigladeporten fungerer... Hurtigladeporten er koplet noenlunde direkte til batteriene, bare via en strømmåler så computeren kan registrere lademengde?

Et spørsmål som gjenstår da er forsåvidt om det ville kunne fungere å "hurtiglade" samtidig som man kjører ved å kople en batteripakke til hurtiglader (altså ikke via den vanlige ladekontakten åpenbart, men en tjuvkobling av noe slag). Det kunne kanskje isåfall ha løst noen av de praktiske problemene ved å kople direkte i serie med vanlige batteier. Men det er vel kanskje lite sannsynlig at computeren støtter dette.

Sitat fra: Elmo på søndag 13. mars 2016, klokken 22:56
Men du snakket jo om ekstra pakke på 120v i paralell og det blir ikke helt det samme. Videre snakket du i utgangspunktet om å ha ekstrapakken med på tur fulladet, så da antar jeg at du hadde tenkt å lade den med noe annet enn bilens egen lader ??

To muligheter: En liten portablel batteripakke som kan gi deg 10-20% SOC ekstra på noen minutter hvis det kniper (og da er det jo greit nok å ha på tenningen så ladingen registreres, om det som sagt ikke kan gjøres under kjøring), eller en stasjonær "powerwall" som gir en full hurtiglading og da er det jo greit nok å ha vanlig 230VAC i tillegg. En "powerwall" blir jo litt som en toalettcisterne som kan lades sakte opp og så dumpe masse strøm raskere enn man får fra nettet... Og kan evt. lades med solceller etc samt fungere som backupstrøm hvis den har en inverter.

Elmo

Sitat fra: frodef på mandag 14. mars 2016, klokken 13:49
Hurtigladeporten er koplet noenlunde direkte til batteriene, bare via en strømmåler så computeren kan registrere lademengde?
Nei, den er koblet direkte til batteriene, men computeren evner å måle strømmen som går i batterikretsen hvis den har spenning (og spenning får computeren enten var at bilen lades på vantlig måte eller tenningen er på).

Sitat fra: frodef på mandag 14. mars 2016, klokken 13:49
Det kunne kanskje isåfall ha løst noen av de praktiske problemene ved å kople direkte i serie med vanlige batteier.
Håper du mener i parallell ???

Sitat fra: frodef på mandag 14. mars 2016, klokken 13:49
Et spørsmål som gjenstår da er forsåvidt om det ville kunne fungere å "hurtiglade" samtidig som man kjører ved å kople en batteripakke til hurtiglader (altså ikke via den vanlige ladekontakten åpenbart, men en tjuvkobling av noe slag).
Jeg forstår ikke helt hva du mener er forskjellen på det du sier her, og at ekstrabatteripakken gir strøm direkte til motoren i parallell med originalpakken under hele kjøringen ??? (som om originalpakken hadde mere kWh).
Og da er det bare å koble rett på hurtigladeporten (BTDT).

Sitat fra: frodef på mandag 14. mars 2016, klokken 13:49
To muligheter: En liten portablel batteripakke som kan gi deg 10-20% SOC ekstra på noen minutter hvis det kniper (og da er det jo greit nok å ha på tenningen så ladingen registreres, om det som sagt ikke kan gjøres under kjøring), eller en stasjonær "powerwall" som gir en full hurtiglading og da er det jo greit nok å ha vanlig 230VAC i tillegg. En "powerwall" blir jo litt som en toalettcisterne som kan lades sakte opp og så dumpe masse strøm raskere enn man får fra nettet... Og kan evt. lades med solceller etc samt fungere som backupstrøm hvis den har en inverter.
Hvis du skal bruke en ekstrapakke til å (hurtig-)lade DC/DC må vel den ha betydelig høyere spenning enn originalpakken - antar jeg. Mens hvis du skal benytte ekstrapakken som "range-extender" så kan (må) den ha mest mulig spenning som originalpakken.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

frodef

Sitat fra: Elmo på mandag 14. mars 2016, klokken 19:42
Sitat fra: frodef på mandag 14. mars 2016, klokken 13:49
Det kunne kanskje isåfall ha løst noen av de praktiske problemene ved å kople direkte i serie med vanlige batteier.
Håper du mener i parallell ???
[/quote]
Daarlig setning fra min side... meningen var aa lof


Rav4_EV

Hurtigladerporten går via elektronikkboksen. Burde være en mulighet å koble seg på her under kjøring for å gi mere strøm uten at det blir registrert som uttak av strøm fra det faste drivbatteriet.

Ellers er diagnosekabelen også fremført til ladekontakten. Den blir brukt som datautveksling under hurtiglading fra tiltenkt hurtiglader.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Elmo

Det stemmer at ledningene fra hurtigladeporten går via elektronikkboksen. Men allikevel så kan man lade batteriet via denne uten at elektronikken har 12v spenning, så de har tilsynelatende 100% kontakt med ledningene fra batteriet konstant.
Grunnen til at jeg sier tilsynelatende, er at når jeg har kjørt med 30Ah/120v rangeextender tilkoblet på hurtigladeporten så fungerer SOC meteret overaskende godt. Det virker som computeren allikevel møler strømmen i kretsen til originalbatteriene. Både ved kjøring og lading (med originalladeren).
Men SOC meteret fungerer (følger med) også når jeg "hurtig"-lader med med ekstern DC-lader (forutsatt at tenning eller originallader er igang. 

Sitat fra: Rav4_EV på tirsdag 15. mars 2016, klokken 21:44
Ellers er diagnosekabelen også fremført til ladekontakten. Den blir brukt som datautveksling under hurtiglading fra tiltenkt hurtiglader.
"Diagnoeskabelen" som er koblet til ladeporten en kun 1 ledning så det må være serie-signal, tilsvarende som i OBD kontakten (pinne K ?).
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

frodef

Sitat fra: Elmo på onsdag 16. mars 2016, klokken 08:49
Grunnen til at jeg sier tilsynelatende, er at når jeg har kjørt med 30Ah/120v rangeextender tilkoblet på hurtigladeporten så fungerer SOC meteret overaskende godt.

Hvis jeg forstår deg rett her så har du laget en rangeextender (batteripakke) som du kan bruke til å lade via hurtigladeporten under kjøring? Har du evt mer info om dette noe sted?


Elmo

Sitat fra: frodef på fredag 18. mars 2016, klokken 22:34
Hvis jeg forstår deg rett her så har du laget en rangeextender (batteripakke) som du kan bruke til å lade via hurtigladeporten under kjøring?
Ja og Nei.
Jeg har kjørt med en 120v ekstra lithium batteripakke koblet direkte til hurtigladeporten, men jeg ladet den normalt med bilens originale lader (samtidig med originalbatteriene).
Så har jeg også laget en ekstern DC-(hurtig-)lader som jeg tilkobler hurtigladeporten de gangene jeg bruker den. Hvis bilen har rangeextenderen montert så lader hurtigladeren da både originalpakken og ekstrapakken, men jeg har brukt den vel så mye til å hurtiglade biler uten rangeextender.

Sitat fra: frodef på fredag 18. mars 2016, klokken 22:34
Har du evt mer info om dette noe sted?
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,8180.0.html
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Rav4_EV

Sitat"Diagnoeskabelen" som er koblet til ladeporten en kun 1 ledning så det må være serie-signal, tilsvarende som i OBD kontakten (pinne K ?).

Den er ikke "tilsvarende", men faktisk den samme som du finner under dashbordet. Det er slik hurtigladingen virket før i tiden. Hurtigladeren forespør bilen og sjekker om hurtigladerflagget er satt til "true". Da skrus strømmen på og den forespør hele tiden om spenning, strøm og flagg.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA