Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: new version of nikometer

Startet av trygvetv, onsdag 07. juli 2010, klokken 21:24

« forrige - neste »

trygvetv

Da er det en måneds tid siden jeg fikk min nye Think levert. Det ble Litium-ionebatteri, og det var visstnok den første Li-bilen som RøhneSelmer på Lillestrøm leverte. Jeg kjørte rundt i den i tre dager, men da jeg skulle lade den var det null respons. Jeg leverte den til RS, de prøvde å finne ut av det, men måtte til slutt levere bilen til Think for reparasjon, dvs at "BMI" måtte byttes. Forsto at dette var en slags datamaskin som styrer all strøm i bilen.

Etter en ukes tid i en fossil lånebil fra RS, fikk jeg låne en Move About-Think imens jeg venter på min. Dette er en Zebra-bil.

Og nå kommer poenget: Jeg er veldig fornøyd med at jeg valgte Li-ion. Jeg fikk riktignok bare kjørt den i tre dager. Selv om Zebrabatteriet angivelig har lengre rekkevidde enn Li-ion, er den praktiske rekkevidden på Li-ionebatteriet mye lengre hvis du ikke bruker bilen på veldig lange strekninger hver dag. Jeg brukte ca 30% av Li-ionebatteriet per dag med 50 km kjørelengde, mens på Zebra går det med bort imot 40% per dag med samme kjørelengde, siden nesten 10% går til å holde batteriet varmt. Men vi får se til vinteren, da går det kanskje litt mer av Li-batteriet?
Ny Think City med Li-ion batteri fra juli 2010.

elektrolux

Merket du noe til "stivheten" i Litium batteriene. De mister omtrent ikke spenning ved høyt strømuttak, og ved ombygging av Think classic merkes dette som en sprekere bil.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Lunde

Litium har lavere indre motstand og vil derfor takle større belastninger enn ZEBRA. Dog må man jo se dette i sammenheng med hvor store effekter man velger å hente ut. Ved lavere effektuttak vil ulempene med ZEBRA være nærmest fraværende. Ulempene eller tapene i selve batteriet (dvs varmeutviklingen) øker kspnensielt med strømmen man tar ut. Før eller d\siden kolapser det i praksis. Dvs at på et eller annet tidspunkt vil du oppleve at økt strømuttak bidrar til så stor spenningsreduksjon at effekten du får ut stagnerer. Ethvert forsøk på å øke strømmen for å få økt effekt er nytteløs da den ekstra effekten kun omsettes i varme internt i batteriet. Ref P=U x I
Dog er det verd å merke seg at den relativt lave effekten de henter ut i en TH!NK ikke er i nærheten av denne tilstanden om vi da ikke snakker nær utladede batterier. I så fall gjelder denne beskrivelsen for begge teknologier.
Et Zebrabatteri er derfor uegnet i f.eks en Tesla der effekt er prioritert. I en TH!NK eller annen bil med mer moderate effektuttak er lempen ubetydelig.



Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

Lunde

Litium har også en bedre virkningsgrad enn ZEBRA i tillegg til at selvutladningen selvsagt er fraværende i forhold til ZEBRA.

Dog er ikke ulempen nødvendigvis så stor at det skulle virke avgjørnde på de fleste. Du kan regne et tap på ca 1000kWh maks for å opprettholde temperarturen i batteriene et helt år. I kroner og øre er ikke det særlig mer enn jeg kan ha spart på å kjøre elbil i to tre dager når jeg farter som værst. 

Fordelene vinterstid er udiskutable og for de som trøster seg med at man bare kan varme litiumbatteriene for å opprettholde samme ytelse skal eller bør vite at det vil koste å holde en langt dårligere isolert batterikasse varm i et halvår. Kanskje mer enn tapet i et ZEBRA bateri?

Alt i alt er det fordeler om ulemper i begge teknologier. Jeg vil anbefale Zebra for de som kjører mye og har fast plass med lademuligheter der de ferdes og litium for alle de andre. Holder en knapp på levetid og bedre formkurve ut levetiden på ZEBRA. mener jeg har sett at de etter 5000 sykler fremdeles har ovr 90%kapasitet igjen. MEN som alltid, hvem som får rett vet vi om 5-10/15 år ;-)
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

Lunde

ZEBRA teknologien er ikke lenger beskyttet av patenter eiet av MES-DEA.  Det ryktes at GE vurderer å starte en produksjon av "ZEBRA" batterier.
Etter 40 000Km og over et års erfaring med batteriet vil jeg så absolutt påstå at de har livets rett. Råvarene i batteriet er ikke bare å finne i "bananrepublikker" med tvilsom sans for menneskerettigheter mm. I tillegg er det i praksis ubegrenset tilgang til råvarer som  praktisk talt er gratis. Batteriene er gode nok for de av bileierne som ikke skal kjøre dragrace med elbilene sine. Å det gjelder vel de fleste ;-)
Kanskje er det beste batteriet en kombinasjon av disse to. Et hybridbatteri der ZEBRA leverer en jevn "lav" effekt til et sett litium som buffrer og leverer store effekter over kortere perioder.
Under en presentasjon av ZEBRA teknologien på Forskningsrådet for et antal år siden ble det antydet at utviklingspotensialet var oppmot dobbelt kapasitet/kilo i forhold til hva de har i dag.
Hva som skjer vil tiden vise, men ikke avskriv ZEBRA enn så lenge ;-)

Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

trygvetv

Elektrolux: Jeg har nå fått Li-ion-bilen min tilbake, etter 2 måneder på verksted for å bytte hva-det-nå-var. Etter å ha henta ut min egen, måtte jeg fortsatt levere inn zebra-thinken, og jeg fikk en kompis av meg med på å kjøre et race med meg på motorveien innover mot Oslo. Resultatet var at begge bilene gikk eksakt like fort. Jeg går ut ifra at det er strøm-spennings-kontrollen som begrenser sprekheten, eventuelt motoren, men ikke batteriene.
Ny Think City med Li-ion batteri fra juli 2010.

Spartacus

Har nå testet Think med Zebra et par dager og fikk ca. 12 mil ut av batteriet ved blandet kjøring med gearvalg: Economy (E). Mitt største ankepunkt er imidlertid ladetiden. Det opplyses fra forhandler og Thinks hjemmeside at bilen kan lades med både 16 og 10 Amp. Etter 11 timer lading med 10 Amp. var batteriene kun opp med 60% (fra 5% til 65%). Det ville da sannsynligvis ta 20 timer å få fulladet batteriene, noe som ikke er til å leve med for de fleste.

El rayo

Sitat fra: Spartacus på onsdag 13. oktober 2010, klokken 22:50
Etter 11 timer lading med 10 Amp. var batteriene kun opp med 60% (fra 5% til 65%). Det ville da sannsynligvis ta 20 timer å få fulladet batteriene
Alle batterier lades sakte når batteriet er nesten tomt og nesten fullt fordi det er mest skånsomt for batteriet. Antagelsen om 20 timer ladetid stemmer ikke.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA