Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Når får vi bilene våre (TMX)?

Startet av Amundmo, lørdag 23. april 2016, klokken 17:22

« forrige - neste »

Amundmo

Hei. Jeg har i legere tid vurdert å skaffe meg en elbil for å dra fordel av alle fritak en elbil har (hvert fall enn så lenge). Derfor håper jeg at dette er stedet for å få noen råd.
Jeg kjører sjeldent mer enn 3-4 mil daglig. Jeg bor på Hamar og har nær familie i Bærum som jeg ønsker å besøke med jevne mellomrom. Det er en avstand på ca 130 km hvor mesteparten er motorvei med 100/110 sone. Vi har også hytte i Halden som vi kun bruker på sommertid, Dit er det ca 210 km og jeg har ikke tilgang til strøm der. Mitt spørsmål til dere som har peiling på dette er hvilke elbil lønner seg?
En Leaf går "opptil" 250 km og vil det være tilstrekkelig? Den har en pris på 250 000. Jeg må påberegne å lade 1-2 ganger ved en tur til Halden(?), men håper at en tur til Bærum vil kunne gå uten at jeg må stoppe på veien for å lade? Det er motorvei omtrent hele veien og jeg ønsker å hode farten oppe (ca 100-120 kmt), men slik jeg har forstått så taper man raskere batteri om man f eks kjører i 70-80 km/t. Vil jeg komme frem uten å bli nervevrak pga rekkeviddeangst store deler av året?
Et annet alternativ er å kjøpe brukt(ny er uaktuelt) Tesla 60 eller 85, da mann kan få disse til ca 500 000 kr. Dette blir da dobbelt så dyrt som Nissan, men da vil jeg komme frem uten å måtte bekymre meg. Synes 500 000 også er mye for en bil jeg ikke vet hvordan vil "holde seg" de neste 10 årene jeg skal ha bilen. Jeg kan fylle relativt mye strøm på hurtigladesatsjoner med en Leaf før jeg er oppe i summen for en tesla. 
Kan også slenge på at vi har 2 hunder (border colie) som også må ha plass.  Jeg lurer også på hvordan fremkommeligheten med Tesla er om vinteren da jeg er en ivrig til å gå på ski i fjellet.   
Et tredje alternativ er å vente på kommende modeller,  for eksempel kommer Opel med en modell som sies å skal ha en rekkevidde på ca 320 km til ca 300 000 kr. Uansett så tror jeg det ville bli billigst å beholde Volvoen vår, men det er noe med den følelsen og suse lydløst gjennom bommer og vite at jeg tur/retur oslo sparer 300 kr og har minimale utgifter på drivstoff og avgifter. Om jeg har elbil tror jeg også at jeg ville reist mer, både til Bærum og Halden.
Shit, dette ble en lang avhandling, men håper noen kan komme med innspill og som har erfaring med å kjøre større avstander med elbil. Takk!

Mvh Amund
Ampera-e bestilt 29/9- levert juni 17.

Rottert

Hei. Er fersk elbileier selv så du får sikkert bedre svar fra de andre her. Du nevnte tesla og vinterføre. Søk på teslabjørn på facebook eller sjekk youtubekanalen hannes: https://m.youtube.com/channel/UCG1QcV31eoSaX4rE8avQL4A

Han har laget videoer der han blandt annet tester 2wd tesla på vinterføre i Norge.
2014 Nissan Leaf Tekna

automat

Du bør komme deg til Bærum med 30kW Leaf uten store kompromisser på hastighet. Skal du tilbake samme dag må du nok innom en hurtiglader.

Til Halden (uten lademulighet "on site") blir det nok minst 2 hurtigladestopp tur-retur. Og da spørs det hvordan du takler episoder som dette: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,27030.0.html
Hvis det, samt ladekøer gir angst, så er det Tesla som gjelder.

2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Ingeniøren

Du må vurdere hvor ofte du gjør disse langturene. Jeg kjører 90% til jobb og i nærmiljø og er sjelden på langtur over 10 mil, ganske likt mange vil jeg tro og klarer meg godt med en morsom BMW i3  :)

Er du på lengre turer hver helg så er vel en Tesla mer i din gate spesielt om du skal ha med deg bagasje og to hunder.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

timingbeltkiller

Tesla følger ikke det normale mønsteret hvor første eier tar den store
startavskrivingen. Det betyr større restavskriving igjen til senere eier(e).

Sånn sett lønner det seg langt bedre å kjøpe denne bilen ny
og langt dårligere å kjøpe den brukt enn det gjør med andre biler.

Ellers er det ikke lenge å vente på Bolt/Ampera-e og Tesla Model 3.
Antakelig er det det beste rådet du kan få.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Bjoris

#5
Pr i dg er nok 30 Leaf den som egner seg best til langkjøring samtidig er den rimeligst av alle i den klassen, husk at du må få med Agrol avtale om du velger Leaf, da får du Tekna inkl vinterhjul til ca 255.

Jeg har kjørt mye Tesla og har nå en 30 Leaf, det som overrasker meg er at savnet etter Teslaen er ikke så stort som jeg hadde trodd og Leafen fungere veldig bra på rekkevidde, det er lett å klare 150 km nå på vinteren og jeg tror du skal klare 120 km nesten uansett forhold, om du da ikke ligger i 150 km/t

Så lader den veldig fort slik at det å fylle på litt ikke er noe prosjekt lengre, 10-15 min så har du 8-10 kWh eller 5-7 mil ekstra, jokeren er kø selvsagt, det kan lett ødlegge for en effektiv +200 km tur!! Vi får bare håpe det nå fremover settes opp flere ladepunkter, det er vel nå krav om to pr lokasjon?

Vel, starter en med fult batteri så er det altså bare ett lite toalett besøk (og litt flaks) så kjører en langt over 200 km. På sommeren tro jeg det skal være kurrant å kjøre 200 km uten lading.

Når det er sagt er det klart at Teslaen er bedre på alt;)

Ellers enig i rådet om kanske å vente, men jeg tror nok at disse Ampera-e og nye Leaf 60 kWh kommer til å bli vesentlig dyrere med samme utstyr!

Er selv veldig i tvil om jeg skal selge eller beholde den 70D vi har i bestilling og heller vente på M3 eller noe anna moro som kommer, vi vet mer etter lanseringen av Tesla Model 3 31. Mars! Faren er selvsagt at valuta og politikk kan gjøre biler som kommer kanskje først i 2018 i praksis, ganske mye dyrere...

Men en av grunnen til at vi vurderer dette er at vi tross hytte på fjellet ser at Leaf 30 faktisk fungere som familiebil for 4, stort nok bagasjerom og god rekkevidde selv full lasta til fjells. Nå lader vi 10-20 minutter midtveis på vår 155 km lange tur til fjells og da ligger i vi i venstre fila og tøffer oss med de store SUVen bare på moro;) Tror nok noen lurer på den Leafen som suser oppover i venstrefila på vei til fjells;)
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Amex

Må sympatisere litt med trådstarter her. Da det er et utrolig vanskelig valg i forhold til hva man skal foreta seg på bilfronten pt.

Er selv i samme situasjon og har i grunn bestemt meg for Leaf 30, men Tesla mod 3 kommer jo.. Dette er en bil jeg skal ha.

Tenker derfor at jeg går for en Leaf 30 nå, for å bytte inn til Tesla mod 3 i 2018. Men, hva skjer med annenhåndsverdi på Leafen på dette tidspunktet? Er redd for å få et uforholdsmessig høyt verditap.. Vanskelig!
->Tesla M3 reservert 01.04-16

Jørn'ern

Jeg tok sjansen på en Leaf 30 nå... Men tenker å bytte til ampera-e  eller tesla 3 når den kommer. Med mindre verditapet blir svinaktig høgt selvfølgelig...

Ingeniøren

Ingen vet hva fremtiden bringer og hva politikerne finner på. Best å handle mens det enda lønner seg.....
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

esv

Det vil vel alltid komme bedre biler med lenger rekkevidde. I så måte kan du jo vente til evig tid. Som ingeniøren sier er det bare å hoppe i det om du vil dra nytte av de fordelene som elbiler har pr. i dag. Flere av disse vil nok forsvinne i løpet av de kommende årene. Har selv bestilt en i3 vel vitende om at det kommer en med større batteri, kanskje i år, kanskje neste år. Men 90% av kjøringen vil for min del foregå godt innenfor rekkevidde selv en kald vinterdag og de gangene en skal lenger med elbilen kan en jo benytte seg av hurtigladere. Og skulle en erfare at lenger rekkevidde blir et behov kan en alltid bytte bil. Det vil en vel gjøre før eller senere uansett.

Crown

#10
Har også landet på at det vil alltid kommer noe nytt og bedre, så nå er en Leaf 30kWh i bestilling. Denne fungerer helt fint som vår nr 2 bil, ja til og med til hytten om sommeren, selv om det kommer nye og bedre biler med mer rekkevidde. Planen er derfor å beholde den i 8 år og avskrive den helt da, alt vi måtte få igjen er ren bonus. Et lite regnestykke jeg satte opp viste at i forhold til å beholde Yaris hybriden vår så var det ca 260.000 kroner spart i driftsutgifter over en 8-årsperiode. Fordeler kommer sikker til å forsvinne, men uansett...

Som erstatter til nr 1-dieselbilen er vi mer i tvil. Den er helt i perfekt stand fortsatt, hvis vi hadde parkert den i garasjen og brukt den bare til langturene og de verste vinterdagene ( fæl bakke hjemme, <3 Subaru) så varer den sikkert fint i 10 år til uten store utgifter, så kan den kastes. Da kunne vi kjøpt en liten elbil til for å erstatte til-fra jobb pendlingen den også blir brukt til. Alternativet er ny Outlander ladbar som hadde elektrifisert til-fra jobb reisingen, men det er vanskelig å forsvare de 200-250k i mellomlegg der uten andre elbilfordeler enn miljø og billig strøm. Brukt Tesla S har jeg ikke troen eller lyst på, det er bare slik :) Orker ikke småplunder med bruksbilene, og jeg ser for meg mye plunder med Tesla etter noen år, og uansett garanti er alt som krever verkstedsbesøk med lang avstand til verksted stress.
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk

TrondT

Jeg har regnet litt på dette, og er i tilsvarende situasjon.
Det er billigere å ha bare en fossilbil i stedet for en ELBIL og en FOSSILBIL. En verdiminsking på 2 biler blir dyrt, selv om elbilen er billig å kjøre.
Om du trenger 2 biler, selg den dyreste fossilbilen fort, kjøp en liten elbil idag, og bytt til en kraftigere elbil senere.
I 2018 blir det kanskje mer avgifter på elbil. Jeg sikter meg inn på å kjøpe en elbil i 2017, med best mulig rekkevidde. Da selger jeg fossilbilen, og bruker bare elbilen. I mellomtiden bruker jeg bare fossilvraket.
2020 ??
2016 Mercedes B250e
1976 Kawasaki 400
xx 1994 MB C180
x 2016 Tesla 3 reservert

PNR1A

Hei,

Postet dette i en annen tråd, ser ut som dette passer bedre her:

Hei folka på forumet,

Trenger litt innspill jeg. Vi har en Prius 2008, kjørte kun 63.000km og brukte 5500kr i bompenger i 2015. Nå vurderer vi en elbil. Vi kjører i snittet 10km per dag samt 2-3 harryturer og kanskje 1 til Gøteborg. Det jeg tenkte på er å kjøpe en brukt elbil (Leaf, f.eks. https://www.finn.no/72989514 eller enda eldre/billigere) og så vente til 2018 og se hva som kommer med bedre rekkevidde og hva som komme til å skje med avgifter. Kan en av dere erfarne elbilister hjelpe litt? På forhånd takk.
Nissan Leaf Nordic 30kWh

Rottert

#13
Sitat fra: Valdemar på onsdag 30. mars 2016, klokken 21:12
Hei,

Postet dette i en annen tråd, ser ut som dette passer bedre her:

Hei folka på forumet,

Trenger litt innspill jeg. Vi har en Prius 2008, kjørte kun 63.000km og brukte 5500kr i bompenger i 2015. Nå vurderer vi en elbil. Vi kjører i snittet 10km per dag samt 2-3 harryturer og kanskje 1 til Gøteborg. Det jeg tenkte på er å kjøpe en brukt elbil (Leaf, f.eks. https://www.finn.no/72989514 eller enda eldre/billigere) og så vente til 2018 og se hva som kommer med bedre rekkevidde og hva som komme til å skje med avgifter. Kan en av dere erfarne elbilister hjelpe litt? På forhånd takk.


Anbefaler deg å lage en egen tråd, istedet for å legge det i eksisterende tråder. Da vil du nok få flere visninger og respons :) klikk "nytt emne"
2014 Nissan Leaf Tekna

PNR1A

Sitat fra: Rottert på søndag 03. april 2016, klokken 09:20
Sitat fra: Valdemar på onsdag 30. mars 2016, klokken 21:12
Hei,

Postet dette i en annen tråd, ser ut som dette passer bedre her:

Hei folka på forumet,

Trenger litt innspill jeg. Vi har en Prius 2008, kjørte kun 63.000km og brukte 5500kr i bompenger i 2015. Nå vurderer vi en elbil. Vi kjører i snittet 10km per dag samt 2-3 harryturer og kanskje 1 til Gøteborg. Det jeg tenkte på er å kjøpe en brukt elbil (Leaf, f.eks. https://www.finn.no/72989514 eller enda eldre/billigere) og så vente til 2018 og se hva som kommer med bedre rekkevidde og hva som komme til å skje med avgifter. Kan en av dere erfarne elbilister hjelpe litt? På forhånd takk.


Anbefaler deg å lage en egen tråd, istedet for å legge det i eksisterende tråder. Da vil du nok få flere visninger og respons :) klikk "nytt emne"

Takk takk :) Fikk en del tips i en annen tråd, Leaf prøvekjøres på torsdag :)
Nissan Leaf Nordic 30kWh

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA