Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: i3 vs Zapcharger

Startet av Stig-Arne, onsdag 10. august 2016, klokken 20:12

« forrige - neste »

Stig-Arne

Fikk min Kia Soul EV på mandag.
Igår handlet jeg inn Efergy E2 classic

Først så koblet jeg den inn på den ene fasen til ladingen av bilen som idag er en Schuko kontakt (får koblet opp ladestasjon i slutten av måneden)
Da fikk jeg opp at bilen ladet med ca 2,1 kW
Men så leste jeg i boken at ved IT nett, så skulle enheten settes ned til 130 V.
Jeg sjekket i papirene etter bytte av sikringskap, og der stod det IT (huset er fra 1972)
Når jeg da skrudde ned enheten til 130 V, så halverte den jo effekten, til 1,1 kW
Det jeg gjorde da, var å koble inn en ekstra sensor på kursen, til den andre fasen.

Blir dette korrekt?

jkirkebo

Sitat fra: Stig-Arne på torsdag 02. juni 2016, klokken 21:46
Fikk min Kia Soul EV på mandag.
Igår handlet jeg inn Efergy E2 classic

Først så koblet jeg den inn på den ene fasen til ladingen av bilen som idag er en Schuko kontakt (får koblet opp ladestasjon i slutten av måneden)
Da fikk jeg opp at bilen ladet med ca 2,1 kW
Men så leste jeg i boken at ved IT nett, så skulle enheten settes ned til 130 V.
Jeg sjekket i papirene etter bytte av sikringskap, og der stod det IT (huset er fra 1972)
Når jeg da skrudde ned enheten til 130 V, så halverte den jo effekten, til 1,1 kW
Det jeg gjorde da, var å koble inn en ekstra sensor på kursen, til den andre fasen.

Blir dette korrekt?

Ja, det tror jeg. Du trenger egentlig bare én sensor, la den stå på 230V. 130V er for bruk på 3-fase systemer med 3 sensorer.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Stig-Arne

Var det jeg stusset litt på nemmlig. For den viste jo rett.
Men i boken stod det slik at jeg tolket det dithen at på IT nett, så måtte man sette den til 130 V


Men en annen ting.
Ønsker å overvåke strømforbruk på flere plasser, og gjerne kontinuerlig.
Er det da ett poeng i å kjøpe denne gatewayen til Efergy ?Får man kjøpt løse sensorer ?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA