Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Lang ladetid - tekna 30 kW

Startet av gamleboyen, fredag 29. april 2016, klokken 15:18

« forrige - neste »

Homecast

Det jeg skriver henviser jeg til dokumentasjon.
Dette er for å informere, for det er hva folk spør om her. informasjon

Alle som skriver at dette er fult lovlig. henvis gjerne til hvor dette står. jeg viser til dokumentasjon i produktnormer, i NEK 400 og i FEL som alle er avgjørende til at sikkerheten blir ivaretatt.

å legge til en link til TU er ikke nok dokumentasjon, spesielt når det ikke står noe som underbygger påstandende som det legges ut.

Igjen, jeg ber om dokumentasjon og ikke synsing. Men det er vanskelig å legge frem åpenbart siden det ikke medfører riktighet.

kan legge til som en kuriositet for å underbygge mine påstander om at disse justerbare kladdløse kablene ikke har rent mel i posten.

http://charge-amps.com/spark/ 

Det står i reklamen til denne svenske produsenten at produktet tilfredsstiller IEC 61851-1 Edisjon 4, men det er litt vanskelig da utgave 3 ikke en gang er gitt ut enda.

Spiker i kista?
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

Homecast

Sitat fra: pudderjagar på torsdag 10. mars 2016, klokken 09:36
Her er da mange forskjellige forklaringar på kva som er lov eller ikkje. Desverre så er da like sprikande svar hjå diverse elektrikarar. Men normen som heite NEC 400:2014 er veldig klar på dette, og da er den alle elektrikarar brukar:

"Dei spesielle kravene i NEK 400-7-722 gjelder for: Forbrukerkurser beregnert på å forsyne elektriske kjøretøy for ladeformål"

Da betyr enkelt at setter du opp ein stikkontakt i dag og den du har tenkt å bruka den til grillen, plenklipperen, høgtrykkspylaren eller andre apparat så kan du sikre den med 15A og treng ikkje jordfeilvern type B. Normen har heller ikkje tilbakevirkande kraft så gjort er gjort! Og da er fullt lovlig å lade frå ein hvilken som helst stikkontakt.

Og ja. Hvis du vil slippe B vernet så ikkje sei at du skal bruka kontakten til elbillading. Ein anna ting er at da gjev ein sikrare installasjon. Får du jordfeil på bilen på likestrømssiden så vil den gå inn i anlegget i huset og dermed sette andre jordfeilbrytarar ut av funksjon.

Anlegget skal vedlikeholdes for å tilfredstille FEL (forskrift) endring av bruk medfører krav om vedligehold, altså videreføring av det jeg skriver ellers.

Altså du tar feil igjen, det er ikke bare å sette opp noe og endre bruken etterpå.

Man har faktisk mulighet til å få reaksjoner fra DLE pga manglende vedlikehold av anlegget.
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

pudderjagar

@homecast:
Eg synest du driver med paragrafrytteri og eigne tolkningar av regelverket. Dette tjener ingen og skremmer bare bort folk frå elbil og å lade bilen.

Du påstår at eg tar feil i mitt innlegg. Dokumenter da, ikkje berre kom med henvisningar til ei heil forskrift.

Men for å konkretisere stridens kjerne: Du mener at "hvis eg kjøpe meg ein elbil så MÅ eg bestille elektriker for å montere B vern og redusere sikring til 10A. Lader eg uten så får eg pålegg frå DSB"
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

gamleboyen

Det burde jo ikke være noen gråsoner her dersom Homecast har rett. All plutselig bruk av et stikk til å lade bil vil jo være endring av bruk og dermed i følge ham føre til at man må inn med jordfeilbryter type B.
Det hadde jo vært lettere hvis de sa at dersom man jevnlig skal lade bil, må man ha jordfeilbryter type B, uansett om det er gammelt eller nytt anlegg.

Jeg kommer nok til å gjøre dette uansett så sant det er rom for det i sikringsskapet, men dersom dette drar litt ut i tid er det jo greit å vite om man kan lade der i mellomtida uten at man pådrar seg strafferunder, prikker på førerkortet, tyfus og det som verre er.

jkirkebo

Sitat fra: gamleboyen på torsdag 10. mars 2016, klokken 12:14
Det burde jo ikke være noen gråsoner her dersom Homecast har rett. All plutselig bruk av et stikk til å lade bil vil jo være endring av bruk og dermed i følge ham føre til at man må inn med jordfeilbryter type B.
Det hadde jo vært lettere hvis de sa at dersom man jevnlig skal lade bil, må man ha jordfeilbryter type B, uansett om det er gammelt eller nytt anlegg.

Vi må skille på anleggseiers ansvar og bileiers ansvar. Om du leier en campinghytte og den har 16A schuko på veggen ute kan du helt lovlig lade med 16A derfra så lenge utleier sier ok. Samme om du finner en 16A schuko i en offentlig ladestolpe eller på en vegg i et P-hus med skiltet "ladestasjon" over. Fullt lovlig for deg å lade med 16A derfra. I de to sistnevnte tilfellene er schukoen til og med satt opp med elbillading som formål.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

LMOR

#20
Norsk Elektroteknisk Komité (NEK) har besluttet at NEK400: 2010 skal erstatte 2006 utgaven fra og med 1. juli 2010. En norm har ikke tilbakevirkende kraft og det er DSB som gir retningslinjer for innfasing av revidert norm og utførelse av endringer i eksisterende anlegg. Med hjemmel i § 10 i fel er det også DSB som avgjør hvilken norm som kan benyttes og hvordan.

Hovedregelen er at ny installasjon skal utføres i henhold til gjeldende norm men med en gitt periode for innfasing slik dette er gitt i Elsikkerhet nr 77.
For endringer i eksisterende anlegg vil det i utgangspunktet være slik at siste utgave av normen følges når deler av anlegget bygges nytt. Men det vil ofte være situasjoner der revidert norm, i kombinasjon med eksisterende installasjon (som er utført i henhold til tidligere norm og forskrift), vil redusere sikkerhetsnivået.


Endret bruk er ikke det samme som å bygge ut nytt i det eksisterende anlegget...

Skulle også gjerne sett dokumentert en risikovurdering der en nyere dedikert kurs til lading av elbil med 10A, tilsier at det er dokumentert mindre brannfare ved å endre fra 15A sikring til 10A med vern.

Normen er ellers tatt fra land med svart elektrisk anlegg til et land her oppe i kalde nord der gjennomsnittsforbruket er 10 ganger høyere....

Det er også interessant å merke seg at veilederen DSB var med å lage, først kun dekket offentlige ladepunkt, men dette ble endret i siste versjon. På offentlig steder gir dette mer mening, da en risikerer at noen prøver å lade med 16A, selv om det er merket med maks 10A. Men det skjer ikke hjemme i garasjen med en dedikert kurs og en kladd som trekker maks 10A. Noen har vært litt for raske her...
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Homecast

Jeg henviser ikke til normen men til forskriften ang risikovurdering samt vedlikehold av anlegget.

Fel ligger over nek siden det første er en forskrift, det andre er en norm.

Har du tidligere hatt en låve for å parkere traktorer for så skulle bruke det som hønsehus nytter det ikke å si at anlegget var godkjent tidligere og derfor kan benyttes.

Endret bruk = ny risikovurdering
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

LMOR

Se siste avsnitt i min post over. Vi snakker private hjem, og en absurd risikovurdering i så tilfelle. Har noen gjort en slik risikovurdering og kommet til den konklusjonen at anlegget må bygges om?
Og i så fall, hvorfor har ikke alle elbileiere blitt informert?
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Homecast

Sitat fra: LMOR på torsdag 10. mars 2016, klokken 16:28
Se siste avsnitt i min post over. Vi snakker private hjem, og en absurd risikovurdering i så tilfelle. Har noen gjort en slik risikovurdering og kommet til den konklusjonen at anlegget må bygges om?
Og i så fall, hvorfor har ikke alle elbileiere blitt informert?

Absurd? Hvor mange koblingspunkter går en vanlig kurs innom?
Hvor mange koblinger utsettes for kontinuerlig høy belastning?

Ikke bli overrasket om det er 20 eller mer.

Ny forskrift = 4 punkter, sikringsskapet og kontakt på veggen..
Ta med at flere av punktene i øverste eksempel kan være gjennom barn sine soverom så tror jeg ikke du har tenkt hva en risikovurdering faktisk inneholder.

Man må de på helheten, og erfaring tilsier at kontakter ute og i garasje henger sist på kursen.
Om du syntes sikkerhet er absurd får være opp til deg.

Hvordan kan man vite at ikke forrige eier av huset har lekt hobby elektriker? Eller om det var tidligere sønn i huset som var lærling som gjorde hele jobben?
Kan fort være begge eksempler over har gjort en kjempejobb. Men vet du dette?

De fleste kan ingen ting om strøm, og bryr seg heller ikke.
Når tilogmed produsenter sier at ikke produktene er ment for dette (viser da til eksempel med vvb) så sier det sitt.
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

LMOR

#24
Nå blander du inn en haug med andre ting. Jeg stilte spørsmål om en dedikert kurs...
Må kanskje da også gjøre deg oppmerksom på at trådstarter skrev: Forrige vår pusset vi opp huset og fikk lagt ut egen kurs som går til vanlig stikkontakt ute.

Du mener (eller henviser til noe), som da har dokumentasjon på at 4 timer på 10A gir større brannfare enn 1 time ved 15A.
Fordi caset ditt er en bruksendring til å lade elbil med 10A i 4 timer. Men før den bruksendringen er det ingen som kan si noe på at du trekker 15A på en time?
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Homecast

#25
Jeg trekker frem en risikovurdering, det er gjort om står det her. hvordan er det gjort om? hvordan er det koblet opp?
alt dette må inn i en risikovurdering.

hva slags bil kobles til kursen? en E-up eller en tesla? du kan ikke trekke en slutning for hvor mange timer det kobles noe til en stikkontakt.

og hva slags kabel har man? regulerbar med mulighet for 16A? det kan du heller ikke kontrollere! Alt sånt må inn i en vurdering.

Hva med de som bruker magnet trikset for å få 14A?

Siden alt kan plugges i en kontakt må du ta høyde for at noe kan skje etter at hybridene som det er tenkt på her blir byttet ut.
siden det plutselig er greit med 4 timer på kontakten må vel 32 timer med en tesla gå greit også?


Til ditt spm så ja det er bedre med 15A i 1 time enn 10A i 4 timer. Dette pga hvordan produktene designes og testes og vanligvis brukes, med en viss mulighet til å kjøle seg ned "imellom slagene"

hva er det som trekker så mye strøm i så lang tid da? som det finnes rundt 90 000 eksemplarer av i norske hjem (siden det snart er så mange elbiler som ruller rundt (ja har sett bort ifra hybrider i beregningen siden jeg ikke aner hvor mange det er)


Hva med lading av Q7 hybrid eller X5 hybrid? om jeg ikke husker feil snakker vi om rundt 18kW batteri. det er jo faktisk på høyde med de små elbilene... Er det greit da?


Klar over at du sytnes jeg er 4 kantet. men hvor går grensen er det jeg prøver å spørre deg om. når er det ok med schuko og eksisterende kurs. når er det ikke? begrunn gjerne, og ta inn alle eventualiteter.
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

LMOR

Problemet med det du skriver her, er at ikke har noe med spørsmålet som ble stilt å gjøre.

Ellers har vi diskutert dette før, det finnes ingen dokumentasjon på at 4 timer kan defineres som kontinuerlig belastning. Det finnes derimot dokumentasjon på varmgang på 10A skyldes svakheter i anlegget, og at det da raskt forårsaker varmgang. Det vil da mer sannsynlig skje på 15A på 1time enn 10A på 4 timer. Har det ikke skjedd etter 4 timer på en dedikert kurs, så er det ekstremt lite sannsynlig at det skjer på 10timer, eller 1mnd.

Noen er selvfølgelig i risikosonen, og da helt uavhengig av om de har elbil eller ei. Alle bør oppfordres til å få anlegget sjekket, men det må ikke betyr at elektrikeren sier at en frisk dedikert kurs skal bygges om for å belastes med 10A. Det er å dra det for langt. Det vil redusere antallet som ber om en sjekk, og dermed øke risikoen for brann.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Ingeniøren

Vedr varme og tid.

Når jeg oppgraderte anlegget hjemme ble det byttet skjult kabel fra 1.5mm2 til 4mm2. Det ble montert en koblingsboks i garasjen, lagt ny kabel i garasjen til nytt punkt, koblet i en eksisterende boks i stua og benyttet samme 16 A sikring i skap. Når jeg tok anlegget i bruk testet jeg med kontaktløst termometer. Jeg målte et par grader opp i kabel temperatur, ingen ytterligere temperaturøkning i koblinger, men automatsikringen i skapet gikk opp fra 20C til 38C. Alt skjedde godt innenfor en time og deretter var det ingen forandring.

Skjønner derfor ikke hvorfor man operer med veldig lange tidsintervaller her da oppvarming fra strøm kommer meget rasket i forhold til den tid man lader.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

LMOR

Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 10. mars 2016, klokken 19:41
Skjønner derfor ikke hvorfor man operer med veldig lange tidsintervaller her da oppvarming fra strøm kommer meget rasket i forhold til den tid man lader.
Nettopp, og derfor er det absurd å definere bruksendring på en 15A kurs til høyere risiko, når en med ny elbil trekker 10A i 4 timer på en dedikert kurs, som denne tråden handler om. Har du et problem i anlegget så har du det lenge før det har gått 4 timer.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA