Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nye Model S - noen som skal på presentasjonen?

Startet av d386yv, onsdag 27. april 2016, klokken 17:17

« forrige - neste »

d386yv

Hei,

For å nå flere forsøker jeg meg innlegg under flere tema enn bare VW e-up.

Møller påstår at irr på ladekabel er brukerfeil og dekkes ikke av garanti, og jeg skulle gjerne hatt synspunkter/erfaringer fra forumets medlemmer. Hele posten her: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,27095.msg461389.html#new

bosonic

Irr er ikke så vanlig på støpsel og stikkontakter til vekselstrømsutstyr, unntaket er i sterkt korrosive miljøer (saltråk el.l.)
Mest sannsynlig er det stikkontakten(e) du har brukt som har skadet ditt støpsel.
(Støpselet kan ha en produksjonssvakhet, men dette er ikke så sannsynlig)

Har du noen bilder å poste?

Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

d386yv

Jeg har ingen bilder enda, henter kabelen i dag eller i morgen tidlig.

I all hovedsak bruker jeg kontakter på jobb og trening, men jeg har ikke hørt om verken kolleger eller treningskamerater som har hatt problemer. På jobb roteres det hele tiden på hvilken kontakt som brukes da jeg ikke får parkert på samme sted hver dag.

Møllers holdning er at om det er irr på ladekabel må jeg ha benyttet kontakter som har ødelagt kabelen. Min holdning er at jeg ikke har brukt andre kontakter enn alle andre el-bilister, så da har de i praksis solgt med en ladekabel som ikke er ment å brukes.

Jeg har forstått i senere tid at schuko ikke er ideelt for daglig lading, men det var ingen snakk om det da jeg kjøpte bilen. Da var det jo et salgspunkt at man kunne bruke vanlige stikkontakter. Og i og med at det er slik infrastrukturen er overalt hjelper det jo ikke at jeg har andre ladekabler som egentlig er anbefalt.

bosonic

Ganske pussig sak dette. Schuko kontakten har jo vært brukt  lenge til å lade NiCd elbiler. Har selv en kompis som aldri har hatt problem. Han kjørte totalt ca 5000 mil, så det innebærer en del ladinger!!

Føler du at det brer seg varme ut fra "kladden" og mot støpselet når du lader?
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

KjellG

Høres ut som om du har litt irr bare på pinnene på en schuko? Neppe noe å bry seg om.

Du kan pusse pinnene lett med stålull, gjerne dynket med sitronsyre. Skyll godt etterpå.

At dette "smitter" fra en forurenset kontakt tviler jeg på. Irr slites av i alle kontaktflater der det er jevnlig bevegelse. Jevnlig bruk minimerer irrdannelse. Prøv å unngå at støpselet blir utsatt for fukt, skitt og kupiss! (Jfr ønsket irring av nytt tak på Nidarosdomen :-)

AmocoCadiz

Har vært utsatt av det samme fra BOS og Peugeot Ion.
Verksted mente ladekabel ikke var iorden ved 1 års service, selv om vi bruker den helt fint til lading hver dag.
Kan såhvidt se litt irr på kontaktpinner. Jeg forespurte da BOS om garanti på en ladekabel som bare er 1 år gammel, men de svarte at håndtering av kontakt er brukerfeil og en slitasjedel.
De ville gjerne selge en ny til 7500kr, det "tilbudet" ble også notert i serviserapporten.

Ved undersøkelse finner jeg at ingen slik trilling ladekontakt er å oppdrive, slik at hele ladekladden med fullt fungerende boks må ev. kastes, fordi det ikke går å skifte kontakt.
Lite miljø og servicevennlig opplegg hvis ikke kontakter lar seg enkelt skiftes ut, blir jo ren melkeku for forhandlerne.

Ingeniøren

Ha på litt tynn olje av type CRC/WD40 og problemet er løst - men ikke overdriv med olje . Bruk gjerne en Q-tips når det har virket litt og fjern irr på han og hund kontakt.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

d386yv

Jeg fikk en kopp med rensemiddel myntet på elektronikk på lab'en på jobb og vasket så godt jeg kunne. Har ikke hatt problemer med lading de 4 gangene jeg har forsøkt siden. Før jeg kontaktet Møller fikk jeg ikke ladet i det hele tatt, selv om kladden passerte selvtest og alt lyste grønt. På bilsiden forble lyset gult. Krysser fingrene for at alt er i orden nå.

KjellG

Dette høres pussig ut. Irr som hindrer lading på et støpsel som er i daglig bruk har jeg aldri opplevd, pinnene blir "skrubbet rene" hver gang du dytter den inn.

Jeg tror årsaken til manglende lading må være en annen enn synlig irr.

Uansett, en har lært at pinnene bør renses/pusses før service/periodisk kjøretøykontroll slik at en slipper notater i journalen. En vet aldri når slikt slår tilbake.

bosonic

Det er nok en del begrepsforvirring ute og går her...

Irr er kobber som korroderer og er hyppig å observere på likestrøms utstyr, slik som batteripoler og lignende, men blir i prinsippet brukt som et  samlebegrep.

Ved vekselstrøm er dette mer sjeldent.
Noen bilder ville vært meget nyttig.

Som nevnt tidligere, så vil hyppig bruk holde kontaktene rene.
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA