Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Når får vi bilene våre?

Startet av TorC, onsdag 20. april 2016, klokken 23:53

« forrige - neste »

TorC

I den senere tid har Toyota kjørt hardt på med en kampanje for Yaris Hybrid, hvor salgspitchene har vært at det ikke er plugin. Man kan ikke lade dem. Pitchen er at man ikke trenger å bruke kabel! Og at lavere batterivekt medfører lavere forbruk.

Er dette ekstremt misvisende, eller finnes det faktisk dokumentasjon på at en slik bil har et lavere forbruk enn en plugin? Jeg synes det virker helt usannsynlig, men er åpen for fakta.

Hvis Toyota er ute på bøffetur, bør ikke noen avsløre dem?

Er ikke dette litt sammenliknbart med å promotere en blyant som fabelaktig fordi den ikke trenger strøm? 
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

AmocoCadiz

Slagordet Plug Free er gedigne krampetrekninger!
Toyotas hybridbiler, bygger på noe de selv skryter av, 18 år gammel teknologi, den er mer eller mindre fortsatt uforandret og den er nå er kraftig utdatert.
Oppgitte forbrukstall ligger farlig nær dieselgate, fordi produksjonsbilene i praksis er programmert slik at fossilmotoren skal slå inn mest mulig alle reelle trafikksituasjoner.

Toyota's strategi er klart dypt koblet til fossilindustrien og er vel en av få produsenter nå som ikke har noen elbil, og som i tilegg presterte kutte en godt fungerende elbilmodell.
Strategien med å satse alt på Hydrogen uten noen form for elbil exit mulighet vil ikke holde i det hele tatt.
Det er ren Kodak forrettningsstrategi, jeg tipper bilgiganten i nåværende form er borte innen 10år....

THE

Elbil vil nok ikke ha majoriteten av bilmarkedet i løpet av de neste 10 årene på verdensbasis. Toyota klarer seg nok godt de neste ti årene med strategien de har nå. Toyota har ressurser, både i form av kompetanse og økonomi, til å utvikle og kjøpe elbilteknologi om de ser at det er veien å gå. Sannsynligvis vil det ikke ta Toyota mange år å komme opp på det elbilnivået andre store bilprodusenter er på. Selv om Toyota ikke har noen offisiell politikk om å satse på elbiler, så er det nok utrolig mye forskjellig som skjer i forskningsavdelingene til Toyota, og det er nok litt vel tidlig å spå at Toyota forsvinner som en ledende bilprodusent om ti år.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Kristian O

Jeg så noe tilsvarende i en lokalavis med en litt annen vri. Det var omtrent; "siden vi ikke har et ladbart batteri som plutselig blir tomt, unngår vi voldsomme variasjoner i bensinforbruket".
Og dette ble lagt frem som en stor fordel..... ::)
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Kristian O på torsdag 03. mars 2016, klokken 08:42
Jeg så noe tilsvarende i en lokalavis med en litt annen vri. Det var omtrent; "siden vi ikke har et ladbart batteri som plutselig blir tomt, unngår vi voldsomme variasjoner i bensinforbruket".
Og dette ble lagt frem som en stor fordel..... ::)
Det er vel omtrent en like stor fordel som "fossilbiler trenger ikke bruke energi på oppvarming fordi de har masse spillvarme!"

Man kan ta argumentene som et tegn på desperasjon. Toyota &co har ikke lyst til å miste markedsandeler, selv i lille Norge.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Amoss

Sitat fra: TorC på torsdag 03. mars 2016, klokken 01:30
Er dette ekstremt misvisende, eller finnes det faktisk dokumentasjon på at en slik bil har et lavere forbruk enn en plugin? Jeg synes det virker helt usannsynlig, men er åpen for fakta.

Alt er som kjent relativt, så spørsmålet blir jo da hva de sammenligner med? Sammenligner de med en plugin som ikke plugges inn har de sikkert ett poeng. Kanskje også på langtur - der man altså ikke stopper ofte for å lade?  Det er nok også en del brukes-scenarioer de kan konstruere hvor påstanden blir sann, noe man også ser når man i enkelte scenarioer sammenligner hybrider med fossilbiler der forbruket er minst på fossilbilene.

"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

timingbeltkiller

De enkelte hybrideierne kjører forskjellig prosentandel med hhv el og bensin.
Bensinforbruket er lavere for ikke plug-in bilene
fordi den drar på lavere batterivekt = bilvekt.

Det er da et rent regneeksempel å finne  Break Even
hvor begge alternativene gir samme totale bensinforbruk.
Har du relativt lite kortkjøring og mye langkjøring
bør du derfor regne på vilken side av Break Even
din personlige kjøring ligger  på.

Bilselgerne har en tendens til å oppgi bensinforbruket
lik liter delt på kilometerantall inklusive de elkjørte.
En slik regnemåte gir som fasit et vilket som helst tall
mellom null (ingen bensinkm) og ren bensindrift (ingen elkm)

For en bil i størrelse Ampera/Golf mellom 0 og 7 liter per 100 km.

En annen sak er at på langkjøring er det ingen hybrider
av type el+bensin som kjører like billig som dieselen.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

AmocoCadiz

Toyota er ute og sykler med sitt foreldede hybridkonsept uten plugin mulighet.
Dette fordi deres hybridpakke og minimale batteri er programmert for mest mulig fossildrift.

Innslagspunktet for fossildrift er satt så lavt at det i de realistiske trafikksituasjoner som er i byen ikke er mulig å fremføre bilen i eldrift, ethvert ørlite trykk på gasspedal starter da bensinmotoren uansett hvor fullt batteriet er. Slippes så gasspedal umiddelbart holdes bensindriften lenge, gjerne flere minutter. Det er i realiteten kun ved rødlys og seiling i nedoverbakker at man får stopp på fossilmotoren.

Enda verre er det ved langkjøring, når batteriet etter 5 min er fulladet, kan man ikke hente ut energien til elfremdrift, da må hastigheten på landevei/motorvei ned til under 50km/h, noe som resulterer i meningsløs og livsfarlig kjøring. Ergo blir du kjørende plugfritt med å lade batteriet i 10-20 mil uten å få utnyttet noe av eldriften, helt meningsløst.
Og for guds skyld ikke rør knappene for HVAC varme klima anlegg, da starter fossilmotoren uansett med fulladet batteri.

Resultatet er som Timingbeltkiller sier, at man drasser på 2 drivliner hele tiden, men utnytter stort sett bare fossildelen, og el og batterivekt gir ØKT drivstofforbruk.
For dere som ikke har kjørt Toyota Hybrid er det enkelt å observere dette fenomenet i byen i kuldegrader, da ryker det fra eksosen fra absolutt alle Toyota hybrider.....

Teknologien var banebrytende og viktig i 1998, men å ikke videreutvikle som alle andre bilprodusenter til et fungerende plugin konsept ( ja med mer enn kun 20km eldrift som prius plugin har) er nærmest grov svikt i forrettningsstyring av et så stort selskap.

At Toyota vil kunne klare seg ved å krype til korset og om 5-10 år kjøpe inn eksisterende batteri teknologi er et scenario, men med japansk kultur sitt problem med å miste ansikt stiller jeg meg tvilende til om de tørr å snu i tide.

De har jo ellerede malt seg inn i Hydrogenhjørnet....

Amoss

Sitat fra: AmocoCadiz på torsdag 03. mars 2016, klokken 12:05
At Toyota vil kunne klare seg ved å krype til korset og om 5-10 år kjøpe inn eksisterende batteri teknologi er et scenario, men med japansk kultur sitt problem med å miste ansikt stiller jeg meg tvilende til om de tørr å snu i tide.

De har jo ellerede malt seg inn i Hydrogenhjørnet....

Det er dog verd å merke seg at de har latt døren stå litt på gløtt. Selv om de mener at hydrogen er fremtiden for de fleste bilene så har de likevel sagt at batteridrift kan være det rette for små elbiler til ren by-bruk.

Dette kan være nok til å gi dem unnskyldingen de trenger for å kjøpe seg inn på batteri teknologi, og etter som batteriene blir bedre (mindre, lettere og billigere) så blir det ett evig definisjonsspørsmål hvor liten "en liten bybil" skal være og hvor lang rekkevidde man kan kalle "kort rekkevidde til bybruk"...

Om dette er godt nok til å redde både Toyota og ansiktet deres skal jeg ikke uttale meg noe om...
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

stefse

Toyota lanserer nok en bensinbil med ekstra ballast i form av (parkerings)elmotor og batteri.
Uspennende.
Byråkratene burde kanskje tatt en titt for å se om dette er noe man vil gi avgiftslette til.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

PokerFjes

Helt utrolig at Toyota fortsatt klamrer seg fast til sin foreldede hybridteknologi. Mitt hjerte gjorde et hopp når jeg så Rav4 skulle komme som hybrid, men det stoppet like fort når jeg så at det er samme gamle møkka fra prius som er gjenbrukt.
Toyota har vel uttalt at elbil ikke er no særlig, og at det er hydrogen som er tingen. Trolig derfor de fortsetter prius-generasjonen mens de venter på at hydrogen skal ta av.
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

Mippen

Sitat fra: PokerFjes på mandag 07. mars 2016, klokken 15:25
Helt utrolig at Toyota fortsatt klamrer seg fast til sin foreldede hybridteknologi. Mitt hjerte gjorde et hopp når jeg så Rav4 skulle komme som hybrid, men det stoppet like fort når jeg så at det er samme gamle møkka fra prius som er gjenbrukt.
Toyota har vel uttalt at elbil ikke er no særlig, og at det er hydrogen som er tingen. Trolig derfor de fortsetter prius-generasjonen mens de venter på at hydrogen skal ta av.

Helt enig. Drømmen hadde vært å ha en snerten Toyota eller Lexus med 100 % el drift, men neida... :(
Fremtiden er elektrisk.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA