Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Robometer

Startet av Helge, torsdag 14. oktober 2010, klokken 18:57

« forrige - neste »

Helge

Sitat fra: Lanber på fredag 08. oktober 2010, klokken 15:40Du lærer deg bilen og % å kjenne etterhvert. Det reduserer stresset for å nå neste stikkontakt før det er tomt.
Joda, har lært utrolig mye allerede både mht kjørestil, rekkevidde med mer. Men dette var nok ikke turen for å teste ut. Min gjetning tilsa at jeg hadde energi til noe mellom - 10 og + 5 % restenergi ved ankomst hjemme. Minus i rest ser jeg vel ikkke akkurat for meg :D og selv + 5 % er for liten margin for min sjel på en lengre tur. Men jeg har allerede kommet hjem med bare 12 % fra tidligere turer og det kommer jeg sikkert til å slå om ikke lenge. Men det føles vesentlig tryggere å strekke strikken på turer i nærområdet (og helst høyere i moh enn hjemme ;D )

Sitat fra: Lanber på fredag 08. oktober 2010, klokken 15:40Verre er det når ladepunktet på kona sin arbeidsplass har 16A kurs og det er 2 kontakter....da var det å komme ho i møte, bytte bil og ta en 1/2t ladestopp undervegs hjem
Usj... dårlig gjort med 2 stikkontakter på samme 16 sikring, i alle fall om kontaktene var noe i nærheten av tenkt til lading av elbil. Det blir jo å narre folk.
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

Gaute

Det er bare en måte å finne ut rekkeviden på, og det er å ha is i magen og kjøre til det er nesten tomt. Bilen vil vanligvis gå minst en km med svært redusert gasspådrag før den stopper.  Det er ingen katastrofe å kjøre tom for strøm - bare stopp før bilen stopper på en egnet plass.  Så er det bare å ringe kona eller naboen for å spørre om de kan trekke deg hjem.  Som oftest er det bare noen få hundre meter.  Hvis man har litt langkjøring til jobb vintersdagen, så kan dette ofte skje fordi "bunnen går ut av batteriene" når det er kaldt eller bilen har stått en dag eller to siden den ble oppladet, eller fordi føret er tungt.   Gjennom de årene vi har kjørt vår saxo er det blitt en del hjemtauinger. Men sjeldent mer enn 2 - 3 km.   
Gaute - tidligere Saxo 2002 eier  127.000km.
Bilen ble solgt grunnet defekt batteripakke. For tiden syklist.

Helge

Foretrekker å finne det ut... uten å måtte taues hjem. Om jeg kommer hjem med 5 % på energimeteret er dette god nok tilnærming til rekkevidde for min del. Da kan jeg vel bare plusse på noen svært få prosent...
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

Gaute

Når jeg skriver som jeg skriver, så er det fordi du også får strekt opp batteriene enda noe mer med å kjøre bilen så godt som tom. Dvs til den begynner å gå seint - i praksiss litt etter at ladelyset tennes.  Med en PSA bil kan dette normalt gjøres uten å trenge være redd for at celler skal reverseres.  Think har vistnok ikke samme beskyttelse for batteriene som PSA har.  Når du har en kjørelengde på batteriene som er omtrent optimal, så er det ikke nødvendig å gjøre dette så ofte.  På vinteren er vi ofte feige i forhold til å kjøre tom for den er plutselig tom før vi beregnet.  I mai og utover begynner jeg å strekke batteriene med å kjøre nesten tom, bare for å få opp rekkevidden på batteriene.
Gaute - tidligere Saxo 2002 eier  127.000km.
Bilen ble solgt grunnet defekt batteripakke. For tiden syklist.

Gaute

Hei!
Vil bare si litt til om det å strekke batterier.  Ved å strekke batteriene hadde jeg som oftest ca. 8-10 km på topp på nyoppladet batteri og 16 - 18 km etter passert null på prosentmeteret på sommerstid. Dette hadde jeg som normal i flere år med bilen. Nå når batteriene er kjørt langt begynner 0 å være 0.  det var først når bilen var kjørt nærmere 30000 km at jeg begynte å komme opp i denne sekvensen, og det holdt vel til nærmere 100000 km.  Maks rekke vidde var opp i ca 11 - 12 mil, normal ca 10 mil på sommerstid, vel og merke på nyoppladete batterier. Står bilen et døgn synker rekkevidden.  Det må bare sies at jeg er så heldig at jeg har ca 7 km med flat svingete landevei med 60 og 80 km sone rett utenfor døren. På den måten har jeg kunnet kjøre bilen ned uten hard belastning.
Gaute - tidligere Saxo 2002 eier  127.000km.
Bilen ble solgt grunnet defekt batteripakke. For tiden syklist.

Lanber

Sitat fra: Helge på fredag 08. oktober 2010, klokken 15:54
Usj... dårlig gjort med 2 stikkontakter på samme 16 sikring, i alle fall om kontaktene var noe i nærheten av tenkt til lading av elbil. Det blir jo å narre folk.
[/quote]

Kangooen bruker jeg 90% 10A ladning på og hadde den andre EL bilen også gjort det ville det gått greit, sikringen tåler 50% overbelastning før den løser ut

Boogie

Selv om du tidligere kunne kjøre ned til 0 og mer, så er ikke det å anbefale på gamle batterier. De er ikke like lenger!
En reversering med etterfølgende eksplosjon er sannsynlig!
Samt at levetiden til batteriene blir kortere siden man beveger seg utover 80% grensen....
Ved normal 0% er det ca 20% restkapasitet igjen.
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA