Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Når kommer facelift og større rekkevidde

Startet av Mippen, tirsdag 12. april 2016, klokken 17:02

« forrige - neste »

Mippen

Ordføreren mener at man har to valg. Enten må elbiler betale siden de tross alt bruker veien, eller så må staten ta på seg regningen. Fra før er det forslått 25 % økning i bompenge prisen for vanlige biler for å bøte på tapte inntekter.

Innkreving av avgift startet 1 november 2014. Bompengene er en del av "Askøy pakken" som skal ruste opp vei og infrastruktur på øyen. I desember 2015 ble det klart at veien vil bil 700 mill dyrere enn først anslått. Totalt 2,3 milliarder vil det koste å utbedre veiene på øyen. Autopass stasjonene er plassert rundt Kleppestø sentrum, men de som bor nord på øyen og ikke skal til Bergen eller til Askøy sentrum slipper unna. Alle andre må gjennom bomringen når de skal på posten, butikken osv.


http://www.av-avis.no/aktuelt/Askoys-ordforer-vil-fjerne-elbilfritaket-i-bomringen--432290.html

Fremtiden er elektrisk.

Einride

No vil jo bompengeinnkrevjing på Askøy aldri bli rettferdig så lenge ein kan køyre frå Herdla til Juvik utan å måtte gjennom noko bomstasjon, og samtidig kan ein god del på vest- og sørsida køyre til Kleppestø utan å måtte gjennom bomring, medan alle andre ikkje kan det. Det einaste som vil vere rettferdig er "kommuneskatt" som er øyremerka Askøypakken, og kun det. Men det ville vel vore for rettferdig, lett og effektivt...

Folk som syter over at elbilar slepper bompengar kan kjøpe seg ein elbil sjølv. Å, den type elbil du vil ha eksisterar ikkje enda, seier du? Nei, òg nettopp difor må elbilfordelane behaldast ei stund til. Skal gjerne innrømme at elbilar har kome langt sidan Think sine plastboksar, men dei har enda eit godt stykke igjen før det er eit reelt alternativ for dei aller fleste, i alle fall som einaste bil i husstanden.

Edit: At Askøypakken ser ut til å overskride budsjetteringane med vel 700 millionar kroner derimot nevner han ikkje med eit ord. Det er nok elbilen som står bak det òg  ::)

Amoss

Og nå følger Dagbladet opp saken på nasjonalt plan:
http://www.dagbladet.no/2016/02/26/nyheter/elbiler/trafikk/43295948/
Sitat
Slik kan elbilboomen true veiutbygginger
Pengetrøbbel for bompengefinansierte prosjekter.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

hemi

Jeg vet ikke om artikkelforfatter er dum, blind eller spekulativ men "alle teslaene" = én

Evnt bare sånn som min mor, som deler på rød, blå, og grønn bil, og egentlig ikke ser forskjell på noen, men hun sier heller ikke teslaene i flertall, hun sier bare rød bil.

Amigakongen

Den ekstra regningen synes jeg staten kan ta. Setter de opp prisen så kommer alle som passerer til å kjøre elbil. Og fordelene til elbil bør opprettholdes til hvertfall 2020. Etter den tid så får man håpe at utvalget elbiler er så stort og at de har lang rekkevidde, slik at de kan konkurere med vanlige biler.
2015 BMW I3 - 11800km

Østfold

Ettersom staten har en målsetning om å redusere CO2-utslippene vil det være lite produktivt å fjerne intensivene for at folket skal kjøpe el-bil. Norge har tjent mye på å selge olje og gass, og nå bør staten ta regninga ved å betale hva det koster å få folk til å gå over til el-bil, ved å kompensere for manglende inntekter i bompengefinansierte veiprosjekter.

Dersom el-biler må betale bompenger, får vi ikke nok over på dette grønne alternativet, og da når vi ikke målsetningen om å redusere våre utslipp fra bilparken.

Willow

Alle innbyggerne i en kommune trenger vei til transport av varer, kollektivtransport, brannbiler, bossbiler etc. Rett og slett infrastruktur for å ha et velfungerende samfunn. Så det mest rettferdige hadde vert å ta det over skatteseddelen, og ikke straffe de som tilfeldigvis må forbi knutepunktene for å komme seg til og fra jobb.
Det er ikke så mange årene siden broen var nedbetalt og nå er det på an igjen.
Når utgiftene for å komme seg til og fra jobb blir uforholdsmessig store, ender en opp med at det blir mer lønnsomt å NAVe.
Med 2000kr pr mnd i rushtidsavgiften i Bergen + 600 i bompenger + Xkr i drivstoff + 6000kr pr mnd for to barn i barnehage/SFO, så går plutselig 1/3 av lønna med på rene utgifter på å kunne dra på jobb, og komme seg hjem før bhg stenger.   :o

kos

Askøybroen var nedbetalt og nå skulle staten og fylket bidra - Høyre og FRP gikk til valg på ingen bompenger så ble det ingen bropenger - men de som bor i Kleppestø og ikke skal bruke noen av veiene på Askøy fordi de jobber i Bergen må betale bropenger. Om du bor andre steder på øya som veiene skal bygges til og ikke jobber i Bergen så slipper du å betale bompenger - fordi det dreier seg kun om de som skal til Kleppestø eller over broen. Den eneste plassen det ikke skal bygge veier for pengene er i Kleppestø og over broen - fordi her er veien bygget. og betalt med bompenger for leeenge siden.

Og nå forteller  politikerne at alle må være med å bidra - la nå de som skal ha veien først få bidra før elbilene får skylden for tapte inntekter.  Noen burde følge litt mer med i timen og ikke bare hive seg på en elbil hat som det ordføreren står for - muligens han etter hvert forstår at de som skal ha vei og som faktisk bruker den burdevære med å betale - men så jobber ikke han i Bergen da. 

kos

Bomstasjonene på Askøy er plassert slik at de som bor i Kleppestø må betale. På den samme strekningen som bomfinansieringen stoppet ved nedbetalt vei. Nå alle bomstasjonene plassert innenfor den veien som var finansiert av askøybroen. Ingen bomstasjoner på veiene som skal bygges - ingen bomstasjoner for brukerne av disse veiene om de ikke skal til Bergen. De som har en reell bomstasjon er de som bor på Askøy og jobber i Bergen - og de som bor innenfor den veien som Askøybroen betaler - får solidarisk være med å betale veiene uten å få en fli vei å kjøre på.

Det er den solidariske tankegangen til ordføreren. Ja jeg skal være med å betale men da skal også de som skal ha veien også få være med å betale.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA