Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hva gjør dere i forhold til langkjøring?

Startet av cstromme, mandag 18. april 2016, klokken 17:45

« forrige - neste »

takktakk

Sitat fra: Muffinman på torsdag 03. mars 2016, klokken 14:02
Jo, dette både et ledelsesproblem og et problem i organisasjonskulturen. Og det er så rav hakkende feil at jeg ikke vet hvor jeg skal begynne men gjør et forsøk på å trekke opp linjene ekstremt grovt og uten detaljer.

1. Sjefen sjøl tester bil, neppe i tråd med etablerte prosedyrer for gjennomføring av test og systematisering av data, samt kanalisering inn i systemet.

2. Hvordan skal informasjonen som dette avstedkommer brukes? Her er det sannsynligvis store avvik i metodikk og dataene er neppe brukbare - eller sammenlignbare - med de som kommer fra tester utført etter gjeldende prosedyrer for slikt.

3. Resultatet, med amerikansk lederkultur hvor det sjelden lønner seg å motsi sjefen eller melde fra om feil i bakhodet, er sannsynligvis at CEO sine tilbakemeldinger brukes uavhengig av kvaliteten. Og dette implementeres gjerne utenom vanlige rutiner for kvalitetssikring siden sjefen krever at ting går raskt, og han har "alltid rett".

4. Toppledere burde ganske enkelt ikke ha ledig tid med å drive med slikt. Det er kapasitet de heller burde bruke på å utøve sunt lederskap.

Dette blir litt som om konsernsjefen i Transocean skulle ta et og annet skift på boredekket når han hadde tid.

Jeg har ett navn til deg: Steve Jobs. Øvrige kommentarer anses å være overflødige ;)
P85+ Levert i uke 37 2013 - Solgt
90D Levert høsten 2015

Elraptus

Slutt å suttre folkens - har dere ikke råd til denne bilen - engasjer dere på annet forum  -egolf eller noe sånt


satheesh.net

Sitat fra: Elraptus på lørdag 05. mars 2016, klokken 01:06
Slutt å suttre folkens - har dere ikke råd til denne bilen - engasjer dere på annet forum  -egolf eller noe sånt

Jeg er egentlig litt enig med dette utsagnet. Model X (eller Model S) er ikke ment til å være en rimelig bil. Model 3 derimot, very much so.

Synes folk til tider er veldig sutrete fordi ting ikke helt gikk som de ønsket eller planla. Og har "jeg vil også ha" mentalitet. Alle med litt respekt for seg selv burde vite at å investere tidlig i Tesla er et sjansespill. Legge inn depositum på en bil og vente noen år kan slå begge veier. Er som å klage på et aksjeskjøp som plutselig mister verdien etter en stund (Facebook f.eks.).

Eller der folk klager og dømmer dørvalget til Model X før de har hverken opplevd den eller erfart den over tid. Passer ikke noe for deg, så se bare en annen vei. Kanskje de kommer med noe som passer akkurat dine behov i fremtiden.

Vi i Norge har dessuten vært velsignet med knallbra kurs mot dollaren over en lengre periode og akkurat den siste tiden er det svært dårlige tider. Sett med norske øyne.

Jeg har full respekt til folk som velger å kansellere Model X, men dere trenger faktisk ikke å snakke ned bilen eller Tesla av den grunn. Ødelegger litt for andre som faktisk har anledning og midler til å kjøpe den. Enkelte går så langt som å si at man må være helt idiot for å bruke så mye penger på bilen.

Skal folk skamme seg over at de har anledning til å kjøpe seg bil og har midler til det? Skjerpings!

SIS

Det er som alle vet et direkte utslag av kronekursen at Tesla har blitt så dyr, ikke Tesla´s feil. De siste års lønns-stigning er som blåst bort pga. oljeprisen - svekkelse av kronen. Når det gjelder Model 3, kan den egentlig bli så billig? Skal den konkurrere med 3-serie, A4 osv. må den ha "premium-følelse" og langt på vei premium-utstyr. Jeg ser for meg at en bra utsyrt Model 3 med 4WD (hvis det blir et alt.) og stort batteri fort havner på 5-600.000. For å dra en sammenligning: Prisdifferansen på en likt motorisert og -utstyrt 3-serie og 5-serie er ikke så veldig stor. Sånn har det vært i mange år. Vil man ha en billig El-bil med lang rekkevidde tror jeg man må se mot Ampera-e f.eks.

Amoss

Sitat fra: SIS på lørdag 05. mars 2016, klokken 12:35
Vil man ha en billig El-bil med lang rekkevidde tror jeg man må se mot Ampera-e f.eks.

Basis utgaven av Ampera-e blir i statene priset høyere (før skatte-rabatt) enn hva som skal bli basisprisen på Model 3, og blir priset i den samme USD som Tesla. Så at den blir noe nevneverdig billigere her til lands har jeg liten tro på. Men klart, kan jo være den blir bedre utstyrt til samme pris? Men det er altså noe man ikke vet noe om på en god stund enda.

En billigere elbil med god rekkevidde tror jeg neppe vi får se før evnt. neste generasjon Leaf, og selv denne er jeg usikker på om blir noe billigere i basisversjonen.

... men denne debatten hører nok hjemme i en annen tråd i ett annet subforum enn dette :p
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Silkefot

Mulig jeg ikke representerer snittet her, men det vi ønsket når vi la inn en bestilling var en 7-seter med 4-hjulstrekk som gikk på strøm. Såvidt jeg vet er det fortsatt ingen alternativer tilgjengelig i nær fremtid. Alt premium styret er vi mildt sagt uinteressert i,  det er faktisk en større bekymring hvordan vi blir oppfattet i andre folks øyne med en X enn med en Leaf. At prisen nå ble såpass høy har jeg ikke problemer med å forstå, men jeg synes det er leit, for en rimeligere pris ville sannsynligvis erstattet mange fossile SUV'er fremover. Vi kan nok kjøpe X om vi absolutt vil, men det er spørs om det er verdt det ut fra et miljøregnskap i forhold til annet vi kan legge penger på.
Bosted Fetsund
Lykkelig eier av en Leaf 2011 modell
Enda lykkeligere eier av en Tesla model X 100D
Eide en Saxo i 10 år
Model Y bestilt...


El Electrico

min siste merce stasjonsvogn kostet langt over 1 mill (ja med engangsavgift og mva) - så X er vel fortsatt rimlig priset for oss nordmenn

Øyvind.h

Sitat fra: El Electrico på søndag 06. mars 2016, klokken 22:00
min siste merce stasjonsvogn kostet langt over 1 mill (ja med engangsavgift og mva) - så X er vel fortsatt rimlig priset for oss nordmenn

Kan du forklare hva du mener med dette? Fordi du har kjøpt eksosbil til langt over en million, så er Model X rimelig priset? Forstod ikke logikken?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

El Electrico


Espen Hugaas Andersen

Logikken din er gyldig, om man aksepterer at Mercedesen du kjøpte ikke var urimelig priset. (Noe jeg tror de færreste er med på.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

lunitiks

#72
1mnok+, og det _inklusive_ avgiftene... _Derfor_ er MX rimelig...? MX bikker jo millionen uten avgifter... U lost me  :P


EDIT: Mener ikke at MX ikke er priset riktig. Det var bare selve logikken i sammenligningen jeg ikke helt skjønte
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

turfsurf

Hvis man ser på ytelse og størrelse så er X i Norge fint konkuransedyktig, t.o.m sammenlignet med de idiotiske ladbare hybridene. F.eks så får man en godt utstyrt X 90D vesentlig billigere enn en Mercedes GLE med tilsvarende utstyr. Og Mercedes har vel halve lastekapasiteten og 5 seter. Og tørst som fy.

Billig er den ikke, men fremdeles et godt kjøp. Og har man vent seg til EL så er den eneste valget i klassen.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

El Electrico

#74
Ja som turfsurf skriver  så er X et bra kjøp hvis man først har tenkt seg å kjøpe en bil i denne prisklassen.

Det som teller er hva man får for x kroner man betaler, uten å tenke på om det er mva eller andre avgifter i bildet.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA