Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Park assistant disabled

Startet av Mippen, lørdag 16. april 2016, klokken 17:10

« forrige - neste »

Mippen

Artikkel som tar for seg utfordringer med ladehastighet. De peker på at det skal mer enn bare høy effekt på hurtiglader til for å kunne lade bilen kjappest mulig.

SitatRaskere lading kan gi mindre kapasitet
Skal man designe et litiumionebatteri som kan lade veldig mye raskere enn i dag, må man altså akseptere mindre kapasitet, og dessuten ta hensyn til at det skal tåle å lades med høy effekt i lang tid.

De nevner også at elbiler som kommer nå med større batterier nødvendigvis ikke vil klare å lade på høyere hastighet enn dagens standard.

http://www.tu.no/artikler/derfor-kan-du-ikke-lade-elbilen-raskere/277446
Fremtiden er elektrisk.

elektrolux

Spørs hva en mener med ladehastighet:

km/t eller 20-80% kapasitet.

Førstnevnte bør øke med større batteri, men det kan selvfølgelig gå ut over ladetiden fra 20-80%.

I dag ser vi f.eks at Tesla S85 bruker lang til fra 20-80% fra Schuko, men lader likevel like raskt som en e-Golf i km/t fra samme stikk.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Mippen

For de som kommer fra fossil verden er lade-hastighet det samme som hvor fort man kan fylle opp bilen maks. De fleste er skeptisk til å måtte stoppe å lade lenge når de er vant til å fylle tanken på noen få minutter. Det gjelder derfor å få på plass elbiler med god nok rekkevidde til sitt bruk og hvor lade hastigheten er på et minimum. Når jeg kjører min TMS er batteriet såpass stort at jeg kan kjøre i noen timer før jeg må lade. Når jeg først lader er det da naturlig med kanskje en matbit og en tur på Toalettet. Når alt dette er ferdig er bilen klar til å kjøre. Hadde jeg kjørt samme turen med vanlig bil hadde jeg ikke måtte fylle så lenge, men jeg måtte fortsatt kanskje ha gått på toalettet og spist litt. Hadde jeg da måttet stå der lenge etter jeg var ferdig med alt jeg skulle gjøre hadde det ikke vært så gøy å kjøre på langtur.
Fremtiden er elektrisk.

larsk

Ladehastighet?!?!?

Dieselbilen må kjøres til bensinstasjonen for å fylle tanken <- idiotisk og gammeldags løsning.
ELbilen har full tank hver eneste gang jeg går i garasjen.

2015 Mitsubishi i-Miev
Elektrisk motorsag
Elektrisk tannbørste

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA