Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Plug-in Prius på norske veier

Startet av cmartin, mandag 23. august 2010, klokken 16:27

« forrige - neste »

cmartin

Hei,
Jeg har sjekket litt på nettet og der kan man importere elbil fra kina (japan, eller et annet sted). Noen av disse bilene er også DOT-sertifiserte, vet noen hva dette er?
Noen som har erfaring med import av elbiler fra kina? (Ja jeg vet dersom bilen skulle gå til h¤&# så kan det være litt begrenset med ekstradeler og personer som kan fikse det.)

Hvordan langt foran/etter  ligger kina når det gjelder elbil/batterier?

elektrolux

Var borti en Kinabil.

På papiret var det meste velstand med bl.a. 140 km rekkevidde og 130 km/t toppfart. Ved nærmere inspeksjon ble jeg både forundret, imponert, og skuffet.

Skuffet over at en flett ny bil hadde begynt å ruste etter kun 1/2 år i transitt

Imponert over at de hadde fått plass til så mange celler, men igjen skuffet over at der ikke var skikkelig tilkomst til dem.

Forundret over hvor lett en egentlig kan bygge om en fossilbil: Denne hadde matchet en AC motor med kiledrev bak mot original 5 trinns girkasse, og AC og generator gikk på kiledrevet bak. Motoren svev på tomgang slik en fossilmotor ville gjort. Dermed ble DC-DC og AC problematikken ( og servostyring elt) løst på en brutal, men effektiv måte.

Motorstyringen var IP 11, eller tettet mot kun de største stenene en finner på en grusveig, og jeg tror ikke bilen ville overlevt mer en et par regnskyll.

Kjøreegenskapene var mangelvare. Bilen bare fløt over veien, uten noen som helst egenskaper. Tipper elgtesten ville sendt den ut i skauen, om ikke på taket, så sideslengs.

På toppen av det hele hadde hærligheten kostet opp mot 200K levert Norge.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

cmartin

Her har du et eksempel:
http://www.alibaba.com/product-gs/278635094/EVs_car_with_Dot_certificate.html

Noen andre som har noen erfaringer?

Prisen skal være rundt 40 lapper, så det høres jo altfor bra ut til å være sant.....
Prisen for transport skal heller ikke være så skremmende, og når man i tillegg slipper moms og tollavgifter (bortsett i fra vrakpanten)  så hadde det vært fristende..


El rayo

Sitat fra: cmartin på søndag 11. juli 2010, klokken 21:52
Prisen skal være rundt 40 lapper, så det høres jo altfor bra ut til å være sant.....
Der sa du det. Det er bare halvparten av det batteriet koster.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

elektrolux


Der sa du det. Det er bare halvparten av det batteriet koster.
[/quote]

Det var da også tanken min, helt til kjøperen nevnte at prosjektet hadde nærmet seg 200K innen bilen stod på havnen i Tananger.

Til 40 K er dette en fin måte å kjøpe batterier.  ;)

Ellers er bilen forbausende lik den jeg var borte i. Tror de bygger om til stiv bakaksling for å gi plass til batterikasse under bilen. ( Som er sveist fast i stedt for skrudd fast)

Eneste er at denne har 114V batteri og 72V lader ??? ???, mans den jeg var borte i hadde mer fornuftige 315V 90 Ahr batteri, og ingen lader.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

cmartin

Her har vi en av bilene. Hvordan ser spekken ut på denne?

Basic Parameter   
Body   Steel framework + fibre glass
Dimension(LXWXH)   2608x1550x1500mm
wheelbase:    1800mm
Track Width (f/r)   1260/1260mm
Drive type    Front wheel driving
Braking system   hydraulic disk for 4 wheel.
Mi.ground clearance    110mm(full loaded)
Net weight     380kg(without battery)
Max speed   65km/h(with 6.5kw ac motor)
Max climbing capability     30%
   
Min.turning diameter   4.6m
Braking distance   <5 m
Running distance   260km
Charging time    ≤4h
Parking brake    hand / rear-wheel brake
Speed control    pedal control /automatic

Power Specification   
Motor   72V AC 6.5kw
Electric system   12V DC
Charger     72V  20A(CE)  120V A
Controler        72V
Battery   3.2 V*23*100AH Lithium battery
Battery type   Lithium battery
Weight of battery   380kg
Battery life   recharging for 2000 times
Convertor   DC DC 12V(RoHs)

Chassis System   
Suspension Systerm   4 wheel independent suspension
Steering system   rack-and-pinion steering gear
Wheel type(front/rear)   145/70R1269H(CE,DOT)
wheel hub   12''

Safety Specification   
Safety Belt(CE)   √
Electronic ABS   ○ 260 Usd/set
Fog Lamp(CE)   √
Air Bag   ×

Function Specification   
Remote Control door Lock   ○  120 usd/set
Electric Window Lifter   √
Radio   √
CD Player   ○ 69 usd
heater    ○90 usd
Aluminum wheel   〇  105 usd/car
Body Color(6 basic color for option)   
   
   
Er det noe her som virker helt usannsynlig?
Tar gjerne i mot kommentarer.    
   
Elektrolux: når var det du importerte bilen? Var det vanskelig å få den godkjent? Jeg har fått dokumentasjon på at den er EEC-sertifisert.

Ken

Flere spec ser galt ut. Batteripakken fra en Think som er NiCad 114 volt og 100Ah veier mindre en denne.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA