Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nå kommer hydrogenbilene - side by side

Startet av tomrh, torsdag 21. april 2016, klokken 19:49

« forrige - neste »

Ohkarlsen

Har fått tilbud på en e-golf som vurderes.

Vårt daglige behov er i 90% å kjøre til jobb og ut på trening på kvelden. Den vil da kjøre rundt 9 mil hver dag. Er dette noe som denne fint klarer vinterstid med god komfort uten lading?
Skal evt byttes mot en bensindrevet 15 fiesta.


kodalse

Dette er vel noe som etter hvert kan kalles et klassisk spørsmål som er besvart en mengde ganger.
I god stil med alle de andre svarene vil du få svar som følger:

"I 10 minus, slaps, motvind, kø, regnvær og storm over Dovre er dette på grensen til hva bilen vil tåle"
Andre vil si:
"9 mil går glatt uansett..."

Vel alt har med kjørestil og komfortnivå å gjøre. Normalt skal dette gå bra i de aller fleste temperaturområder.
Saken er det at du etter ganske kort tid vil tilpasse kjøringen etter forholdene.
Jeg vil våge påstanden at du blir en bedre sjåfør med elbil enn med en hvilken som helst fossil bil.

Personlig ville jeg ikke vært redd for det du beskriver basert på egen erfaring med 1. generasjon Leaf.
Med en E-Golf bør det være "innafor"

Lykke til!
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

tomrh

Hvis de 9 milene er tur-retur jobb uten lading (2x45 km) er det om vinteren svært lite elbilen kan brukes til på ettermiddagen/kvelden siden den da står strømløs og lader. Hurtiglading gidder man ikke i lengden. Bør enten kunne lade på jobb eller velge elbil med lengre rekkevidde eller som kan lades raskere hjemme. Eller som oss: 2 elbiler. :)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Rottert

#3
Det var vel 9 mil totalt han mente (?)
Er det ny egolf med varmepumpe det er snakk om her? Da skal det gå fint å kjøre komfortabelt på vinteren. Riktig det han over her skriver, trenger ikke å kjøre som en villmann når det er svært ugunstige forhold.
2014 Nissan Leaf Tekna

Bjoris

#4
90 km med en stopp der bilen blir helt kald og må varmes opp igjen tærer på strømmen ifht å kjøre 9 mil direkte. Om det går på eGolf må eGolf eiere vurdere. Jeg kan godt forstå at eGolf frister, men vi valgte Leaf 30 kwh til ca 50.000 mindre (Agrol avtale som alle kan få). Da har du ca 7 kwh mer batteri og forbruket tenker jeg er ikke langt unna eGolfen så skal du ha dette til å gå komfortabelt er det mye bedre med Leaf 30 kwh, men det er visst noen som ikke liker utseende har jeg skjønt, haha;)

Erfaringen med 30 kwhen er at 120-130 km uten tanke for forbruk går fint, så kan du lett klare 150-160 på vinternen om en har litt tanke for forbruket. Kjørte i går fra 99% batteri til 20%, 130 km, da hadde jeg også stått med bilen på i over 1 time på en ferge/ferge kai som tappet den fra 39% til 33% så det forteller jo at her er ok ressurser å tære på, vi har vel til gode å kjøre så langt på en dag at vi må lade før vi parkerer for kvelden...

Du vil se på TV2 sin test at egolf gikk 108 km (da uten annet enn kort stopp) i deres vintertest, gml Leaf (24 kwh) gikk 102 tror jeg det var, det var noe med 1.. km iallefal, så å si at 90 km går helt komfortabelt med en stopp midt på dagen tror jeg ikke vil stemme under alle forhold, typisk vil jo motorvei trekke MYE mer enn landevei i 60-80 km/t. 30 kwh går under slike forhold 3.5 mil ekstra da den har 7 kwh mer batteri så regne med rundt 135-140 km med ny Leaf dersom eGolf går 108 km... altså!

Merk at Tv2 kjørte bilene helt til de stoppet, det er jo noe ingen ønsker å gjøre i det daglige så noen mil i buffer har ikke med komfort å gjøre, det er helt nødvendig
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

tomrh

Sitat fra: bjoris på torsdag 03. mars 2016, klokken 19:30
90 km med en stopp der bilen blir helt kald og må varmes opp igjen tærer på strømmen ifht å kjøre 9 mil direkte. Om det går på eGolf må eGolf eiere vurdere.
Jeg kjører 2x42 km hver dag på denne måten, uten lading på jobb og gateparkering ute med 1. gen Leaf. Gikk med et nødskrik i 16 minus. Så da går det nok helt sikkert bedre med e-Golf.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Bjoris

Er det ikke til høsten eGolf kommer med lengre rekkevidde? Tror jeg ville drøyd til da, den får minst det samme som nye Leaf, blir spennende å se hva de gjør med prisen...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA