Problemer med lading/bytte av lader erfaring?

Startet av Lazybee, tirsdag 27. november 2018, klokken 10:53

« forrige - neste »

Lazybee

2011 modell Mitsubishi i-Miev med "defekt" lader.
Den lader på ChadeMo men ikke på 220 Volt, og ifølge mekaniker kjøler
den ikke batteriet under lading med ChadeMo...

Noen som har vært borte samme problemet?

Bilen det dreier seg om er Dansk, og i der nede skal dem ha 35 tusen (danske) kroner for bytte av laderen...
Har vært i kontakt med elbilmek.no som skal ha 18000 tusen kroner for samme jobben , noe som jo er en langt hyggeligere pris.   
Problemet er at bilen står i København uten strøm...

Noen som har forslag på hva som vil være den beste løsningen, for denne nå litt fortvilte danske trilling eieren?




Peugeot iOn 2013 (Elvira)

engolf

Att den inte kyler ner batteriet under snabbladdning betyder nog att ACn inte fungerar.
Om bilen inte har haft AC service i loppet av 7 år kan gasen sakta men säkert ha läckt ut.

tolapet

Få den inn på DFDS's båt til Oslo, Slep den til en hurtiglader og lad  8)

automat

Den burde vel ikke lade i det heletatt uten fungerende AC, hverken hurtig eller sakte, så det er helt klart et spor og forfølge. Men får han ladet den opp på chademo, så er det vel bare å bestille billett på DFDS til Oslo, og kjøre til Elbilmek i Asker. Tur-retur med bil koster under 3000 DKK på denne tiden av året.

Men hvis AC-anlegget må byttes, og det kommer i tillegg til lader, så begynner vel prisen å bli vel heftig for en 2011-mod uansett.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Lazybee

Sitat fra: automat på tirsdag 27. november 2018, klokken 15:06
Den burde vel ikke lade i det heletatt uten fungerende AC, hverken hurtig eller sakte, så det er helt klart et spor og forfølge. Men får han ladet den opp på chademo, så er det vel bare å bestille billett på DFDS til Oslo, og kjøre til Elbilmek i Asker. Tur-retur med bil koster under 3000 DKK på denne tiden av året.

Men hvis AC-anlegget må byttes, og det kommer i tillegg til lader, så begynner vel prisen å bli vel heftig for en 2011-mod uansett.

Tviler på at det er noe med AC- anlegget. Bilen skal lade på chademo og det burde vel ikke være noe problem å lade noen minutter av gangen uten kjøling, så lenge batteriet er kaldt. Trenger jo ikke SÅ mye strøm for å få den på og av båten...og transport i Norge (på henger) er allerede fikset.
Peugeot iOn 2013 (Elvira)

automat

Det normale er vel at bilen gjør en sjekk av AC når lading startes, enten det er saktelading eller hurtiglading. I tilfelle det trengs batterikjøling under ladingen. Og ikke fungerende AC kan føre til at bilen ikke lader.

At AC virker er derfor essensielt, og kan være den egentlige feilkilden.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Lazybee

Sitat fra: automat på tirsdag 27. november 2018, klokken 15:39
Det normale er vel at bilen gjør en sjekk av AC når lading startes, enten det er saktelading eller hurtiglading. I tilfelle det trengs batterikjøling under ladingen. Og ikke fungerende AC kan føre til at bilen ikke lader.

At AC virker er derfor essensielt, og kan være den egentlige feilkilden.

Tror at AC fungerer som det skal ved vanlig bruk...uten at jeg skal si det 100% sikkert. (Eier har ikke svart meg enda)
Bilen står nå på et Mitsubishi verksted i Søborg like utenfor København, og vil jo tro at dem har sjekket om det kan være AC...siden feilen er påvist i laderen. Men man vet jo aldri...
Prisen på ny lader i Danmark var forøvrig først 46 tusen danske, så ramlet den ned til ca 35 etter en liten stund...men eier ga bare 39 tusen for bilen i mars, og hun er ikke så sugen på å bruke nesten like mye for å få den på veien igjen...noe som jo er forståelig.  :)
Peugeot iOn 2013 (Elvira)

engolf

En brukt laddare kostar i underkant av 10 lakan (https://finndel.no/delinfo.aspx?dnr=639726&f=004&bk=554501&dk=0474&no=1&regnr=)
Vad verkstan tar för att montera delen är ju en annan fråga.
Men det bör kontrolleras att AC verkligen fungerar innan man öppnar plånboken för en kostsam reparation som man kanske inte behöver...

Lazybee

Sitat fra: engolf på tirsdag 27. november 2018, klokken 17:25
En brukt laddare kostar i underkant av 10 lakan (https://finndel.no/delinfo.aspx?dnr=639726&f=004&bk=554501&dk=0474&no=1&regnr=)
Vad verkstan tar för att montera delen är ju en annan fråga.
Men det bör kontrolleras att AC verkligen fungerar innan man öppnar plånboken för en kostsam reparation som man kanske inte behöver...

Hun har fått et prisoverslag i Danmark på rundt 5000 for kun bytte av lader, om hun selv ordner en lader fra Norge.  Da er prisen nede på rundt 13 tusen med frakt av lader fra Norge. 

AC blir sjekket i løpet av morgendagen, slik at det er utelukket som opphav til feilen.
Peugeot iOn 2013 (Elvira)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA