Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Når kommer facelift og større rekkevidde

Startet av Mippen, onsdag 13. april 2016, klokken 23:23

« forrige - neste »

Mippen

Fremtiden er elektrisk.

kodalse

Det er det jo allerede i dag for Norge sin del, eller ihvertfall de totale eiekostnadene gjennom bilens levetid, som artikkelen sikter til.
Interessant å lese at det kan bli gjeldende i marked hvor en hard beskatning ikke er gjeldende.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

eivhelle

2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

timingbeltkiller

Det avgjørende for mange kjøpere vil være hvor mange km trengs for å utlikne høyere kjøpesum.

Break Even på 20 eller 30K km vil øke konkurranseevnen betydelig mer enn 100.
For ikke snakke om 200 eller mer.

Situasjonen blir den samme som med merprisen for diesel i forhold til bensin.
For enkelte bilmodeller er Break Even allerede nådd på hjemturen fra forhandleren.
For andre er det tale om hinsides 100.

Tror lik eller ubetydelig dyrere nybilpris vil være avgjørende for de siste tvilerne.
I tillegg til utvalg av elbiler i alle typer og prisklasser som fossilene tilbyr i idag.

Er alt dette på plass 2020, 2030 eller først 2040?
Eller vil før den tid selvgående "biler" uten pedaler og ratt
som kan bookes på kort varsel, ha erstattet bileierskap?

Eventuelt vil størstedelen av jordens befolkning da bo i giga og tera byclusters
hvor bilen er mye mer et problem enn en nyttegjenstand?
Sml dagens New York.

Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

KjellG

Når Caravelle med 4WD, hengerfeste og med 500 km kjørelengde kommer kan vi begynne å snakke.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA