Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 100.000 biler bestilt første dag. Hvor lang tid tar det å produsere disse.

Startet av Mippen, fredag 08. april 2016, klokken 14:30

« forrige - neste »

ladov

Sitat fra: MEM76 på tirsdag 23. februar 2016, klokken 22:33
Sitat fra: ladov på tirsdag 23. februar 2016, klokken 22:00
Fremtidens elbiler burde alle ha innebygget smartlading, slått på som standard, som kommuniserer automatisk med det lokale strømnettet og tilpasser lading etter pris, tilgang osv. Så kan de som vil, overstyre dette når de bare *må* lade batteriet i en fei en tirsdag ettermiddag..

Alle elbilene støtter dette allerede, gjennom type-2 kontakten. Kontakten melder ifra om maks-strømstyrke, og kan dynamisk stilles opp og ned.
...
Det er kun mellom bil og ladepunkt, bilen sjekker jo ikke effektsituasjonen i nettet. Selv om det altså *burde* være en enkel sak å gjøre det i software. Og selv da så bør det aktiveres som standard, så folk faktisk bruker det.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Csalthe

Det nye vindpark prosjektet i Trøndelag på 3,4 TWh i året tilsvarer ca 1,4 millioner elbilers årlige forbruk.

Beregningen er 2400 kWh i året per elbil.

Det er mer enn nok strøm i dette landet...

TB

Sitat fra: ladov på onsdag 24. februar 2016, klokken 19:14
Det er kun mellom bil og ladepunkt, bilen sjekker jo ikke effektsituasjonen i nettet. Selv om det altså *burde* være en enkel sak å gjøre det i software. Og selv da så bør det aktiveres som standard, så folk faktisk bruker det.
Ein løysing er insentiv som gjer det lønnar seg å investere i utstyr som fordeler forbruket. For større anlegg har det vore ordning der kraftselskap kan koble ut. Kunden har fått rabatt på kraftprisen. Typisk elektrisk oppvarming med olje som alternativ. No er oljefyr i stor grad på veg ut - så det må andre alternativ på plass.

I forbindelse med innføring av AMS målarar har det vore omtalt det skal bli innført effekt ledd og for private hushald. Dermed vil det vere noko å tjene automatisk utkobling av "unødvendig" last i periodar forbruk er høgt. Lading av elbil og varme vatn er enkelt å utsetje ein periode - slik at det blir mindre toppar i forbruket.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Ingeniøren

Sitat fra: Csalthe på onsdag 24. februar 2016, klokken 20:39
Det nye vindpark prosjektet i Trøndelag på 3,4 TWh i året tilsvarer ca 1,4 millioner elbilers årlige forbruk.

Beregningen er 2400 kWh i året per elbil.

Det er mer enn nok strøm i dette landet...

Det er det jo ingen tvil om - problemet er det lokale nettet til deg og nabo'n. I følge det som sies er det så vidt det går i dag. Det blir fler og fler elbiler og om noen år kommer biler med mange ganger så store batterier og da vil 32A være standard i garasjen, ikke 10A som i dag.

Skal det store skiftet komme så må det være enkelt. Med større batteri kan man kjøre hele uka til jobb uten å lade, men på torsdag ønsker man å lade helt opp for en hytte tur i helga og da rekker det ikke med 10 A eller smart lading. Det tar år å oppgradere nettet lokalt - start nå, ikke bar fokuser på smart styring - det bare utsetter problemet.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

stefse

Enig, få effekten ut til folket og ikke innfør restriksjoner som fører til vedfyring og fossilbilbruk når landet flyter over av bærekraftig energi.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

jensjacob

Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA