Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvor mange kWh tilgjengelig på batteriet

Startet av EL-Erik, tirsdag 29. desember 2015, klokken 20:37

« forrige - neste »

EL-Erik

Hei, vi har tenkt oss på en "julemarkedturne" i begynnelsen av desember. Planen er fergen til Hirtzhals og gjennom Danmark med Hamburg, Berlin og Dresden som hovedmål.
Har litt lyst å gjøre dette med den nye Soul'en og det ser jo ut til å være gjennomførbart når jeg ser på kart og muligheter for hurtiglading :)

Spørsmål 1: Noen som vet om rimelige hoteller med mulighet for nattlading på veien?

Spørsmål 2: Danmark, ser ut som om jeg må betalte 350 danske (440 NOK) for tilgang til Clever sitt system og deretter NOK 6,90 pr kwh. Kwh prisen er grei nok, men 440 i startavgift for 4-5 ladinger er litt stivt etter min mening... :) Noen som har andre løsninger?

Spørsmål 3: Tyskland, Noen som har satt seg inn i hvordan man får tilgang til enkel hurtiglading langs autobahn og i de store byene?
Kia Soul exclusive 2015
Think 2000 - Mer hobby enn kjøreglede :)

pudderjagar

Eg var i Københam med Zoe og kjørte frå Bergen via Langesund, Hirtshals, Ålborg og Samsø. (retur via sverige og Hardangervidda.

Eg brukte Clever sitt nettverk som fungerte frå ende til annen utan noko tull. Einaste var at eg av og til måtte leite rundt på parkeringsplassene for å finne ladaren sidan den var gjøymt bort litt. Ikkje problem med fossilbilar i vegen heller.

Prisane dine er heldigvis feil. Du betaler minimum 300 kr for minste kortet og då får du 45 kwh. KJøper du større kort vært da billigare. Opprett ein profil hjå Clever slek at du kan fylle på kortet på nettet. Då betalar du 550 kr for 100 kwh. Eg gjorde det. Berre husk å gjer da ein dag i forrvegen. Hvis ikkje må du ringe kundeservice etter at du har kjøpt da på nettet.

Du må inn på sida for internasjonale kunder. Der er det andre prisar.

https://shop.clever.dk/solutions.aspx#international
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

EL-Erik

Sitat fra: pudderjagar på lørdag 21. november 2015, klokken 21:15

Prisane dine er heldigvis feil.
....
Du må inn på sida for internasjonale kunder. Der er det andre prisar.

https://shop.clever.dk/solutions.aspx#international

Takk! Har lett rundt på sidene til Clever uten å finne "prepaid" løsningen... :)
Hadde feilaktig resonnert meg frem til at de hadde kuttet den ut, men så feil kan man ta.
Da er ett problem løst, Tyskland neste... :)
Kia Soul exclusive 2015
Think 2000 - Mer hobby enn kjøreglede :)

pudderjagar

#3
Clever har også ladestasjonar frå Gøteborg til Malmø!

Last inn appen deres så har du full kontroll på driftstatus og om dei er opptatt eller ledige. Også grei når du skal finne stasjonane. Kan bruka gps i mobilen mot kartet.

Eg fant også dette kartet då eg planla Danmark/Sverige turen. Her skal da vera merka hotell som tilbyr lading.
http://www.chargelocator.com/m?q=europe&t=hotel
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

fredag

Sitat fra: EL-Erik på lørdag 21. november 2015, klokken 21:31
Sitat fra: pudderjagar på lørdag 21. november 2015, klokken 21:15

Prisane dine er heldigvis feil.
....
Du må inn på sida for internasjonale kunder. Der er det andre prisar.

https://shop.clever.dk/solutions.aspx#international

Takk! Har lett rundt på sidene til Clever uten å finne "prepaid" løsningen... :)
Hadde feilaktig resonnert meg frem til at de hadde kuttet den ut, men så feil kan man ta.
Da er ett problem løst, Tyskland neste... :)

Det beste ladekartet for Tyskland er vel LemNet.

http://lemnet.org/map/?hl=en

Sett connection-filteret på "chademo".

Tyskland er IKKE det beste landet for en elbil med chademo. Kanskje det er en bedre reiserute å ta fergen fra Trelleborg til Sassnitz eller fra Gedser til Rostock?

I Hamburg og Berlin har Vattenfall AC-ladestolper som krever ladekort. http://www.vattenfall.de/de/emobility/ladekarte-bestellen.htm

http://www.ladenetz.de har diverse AC-ladestolper rundt omkring i Tyskland.

I Dresden kan du få tilgang til lokale AC-ladestolper med ladekort fra http://stromticket.de

RWE sine AC-ladestolper kan stort sett betales for med PlugSurfing appen: https://www.plugsurfing.com/en/charging-station-map

Ladekortet til The New Motion kan også være nyttig: http://thenewmotion.com

SMS-betaling for lading i Tyskland krever tysk mobiltelefonnr.

Husk å ta med type2-kabel.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

sornor


Arha

Oversikt over ladere i Tyskland finnes på http://www.goingelectric.de/stromtankstellen/Deutschland/.  Chademo-laderne er stort sett gratis og finnes for det meste langs motorveiene og hos bilforhandlere. De offentlige laderene langs motorveiene er ikke helt å stole på, og kan være ute av drift i uker eller måneder før de blir reparert.  Sjekk derfor ladehistorikk under Details og Detailiertes ladelog for siste status.  Bilforhandlernes ladere er stort sett tilgjengelige i åpningstida.  For tilgang til sakteladere er appen og RFID-kortet (keyhanger) til  PlugSurfing greie å ha. Sistnevnte koster 8€ og må bestilles i god tid fra nettsida, da det tok ca 3 uker før den dukket opp i postkassa https://www.plugsurfing.com/en/charging-station-map. The new motions ladekort kan du glemme da du må bo i Tyskland eller Nederland for å bruke dette, men Plugsurfing app og RFID-kort gir tilgang til deres ladere. Se også noen tips fra turen min med Leaf til bl.a. Tyskland i sommer: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,22382.msg377684.html#msg377684
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 59000 km juni 2020.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

EL-Erik

Sitat fra: Arha på søndag 22. november 2015, klokken 18:50
For tilgang til sakteladere er appen og RFID-kortet (keyhanger) til  PlugSurfing greie å ha. Sistnevnte koster 8€ og må bestilles i god tid fra nettsida, da det tok ca 3 uker før den dukket opp i postkassa
Takk for tips, 3 uker blir for knapt, reiser første eller andre desember, men tror jeg skal klare å få lånt meg ett for de 10 dagene det dreier seg om :)
Kia Soul exclusive 2015
Think 2000 - Mer hobby enn kjøreglede :)

goggo

Hei EL-Erik, ble det noen Tysklandstur på dere før jul?

Jeg funderer på å ta meg en tur til Berlin i førsten av april, og det ser ut til at jeg kan komme meg fra Hirtshals til Hamburg på CLEVER sine ladere, men fra Hamburg til Berlin ser det mere kronglete ut.

Jeg har bestilt ladenøkkel fra Plugsurfing og Clever, vil jeg klare meg med det?

Er takknemlig for tips - både fra El-Erik og andre som kjenner til status på Chademo ladere og betalingssystemer i Tyskland.

mvh
HUgo
Har elbil og elsykkel.
Bor nær Kristiansand

goggo

Da er turen til Berlin med C-Zero unnagjort.

I Berlin var jeg på en veldig bra og inspirerende Cleantech konferanse, jeg ble egentlig overrasket over at det ikke var andre norske deltagere der.  http://cleantechnica.com/2016/04/12/cleantech-freakin-revolution-tour-1st-event-wrapup/

Tok Colorline fra Kristiansand til Hirtshals, kjørte så ned gjennom Jylland og via Lubeck og til Berlin.  Overnattet hos AirBnb hosts underveis, og passet på å bestille rom der jeg kunne saktelade bilen også. Strømprisen i Tyskland til privatkunder er rundt 25 eurocent/KWh, jeg tilbyr alltid å betale det dobbelte av det strømmen koster når jeg spør om å få lade hos private. Fikk bruk for både rød 16A CEE og blå 16A CEE adapter. Begge disse kjøpte jeg på Biltema før avreise. 

Jeg brukte Clever hurtigladere i hele Danmark og ned til Lubeck, de fungerte smertefritt.  Clever laderne i Tyskland er foreløpig gratis.

I Tyskland brukte jeg app og RFID brikke fra Plugsurfing, som er en virtuell lade operatør. Fungerte helt greitt det også, både på hurtigladere og Type2 ladere. Det er dårlig med hurtigladere i Tyskland foreløpig, men ganske brukbart med 22 KW ladere.
I Berlin og omegn er det godt med hurtigladere, og også en god del 22 KW ladere.

Det ble nevnt tidligere i denne tråden at det tar inntil 3 uker å få RFID brikker fra Clever og Plugsurfing, men jeg fikk begge mine i løpet av 3-4 arbeidsdager fra jeg bestilte de på nett.

Selvfølgelig er det fullstendig idioti å kjøre en trilling fra Norge til Berlin, men det var i allefall problemfritt :)
Det hadde sikkert vært fornuftigere/billigere/raskere for meg å ta toget fra Kristiansand til Oslo og fly Norwegian derfra til Berlin.


Nyttige linker:
https://www.plugsurfing.com/en/
https://clever.dk/get-access-to-clevers-network/
http://www.goingelectric.de/stromtankstellen/


mvh
HUgo


Har elbil og elsykkel.
Bor nær Kristiansand

pudderjagar

Kvifor ikkje kjøre trilling?? Av og til må man jo utforske grensene og samtidig så er da artigt meg ein elbiltur med dei utfordringar da gjev.

Etter å ha hatt Renault Zoe i 3 mnd så kjørte eg Bergen, Kristiansand, Langesund, Hirtshals, Ringkøbing, Samsø, København, Oslo, Bergen. Både eg og frune konkluderte med at dette gjer me fleire gongar. Ein meget behageleg måte å reise på.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

fredag

Hvordan kjørte du fra Lübeck til Berlin? Måtte du stoppe for saktelading underveis? Tok den strekningen lang tid?
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

goggo

#12
Sitat fra: fredag på søndag 17. april 2016, klokken 00:52
Hvordan kjørte du fra Lübeck til Berlin? Måtte du stoppe for saktelading underveis? Tok den strekningen lang tid?

Det er flere greie muligheter for saktelading, og en hurtiglader underveis. 

Schwerin, her er det flere å velge mellom, bl.a. en 3.7 KW Type2 som kan betales med Plugsurfing brikka.
http://www.goingelectric.de/stromtankstellen/Deutschland/schwerin/
Men jeg valgte å ta min AirBnb overnatting her, slik at jeg sakteladet der jeg overnattet.

Parchim, dette var faktisk eneste stedet på hele turen som jeg måtte vente mens jeg sakteladet.
http://www.goingelectric.de/stromtankstellen/Deutschland/parchim/

Neuruppin, her er det hurtiglader (Jeg betalte med Plugsurfing brikka) og 2 saktelading muligheter.
http://www.goingelectric.de/stromtankstellen/Deutschland/Neuruppin/

Jeg burde vel nevne at jeg holdt meg borte fra motorveiene i Tyskland, delvis på grunn av øket energiforbruk og delvis på grunn av at laderne står i byene og ikke langs motorveiene.
Jeg brukte Garmin GPSen i bilen, og satte den på "unngå motorvei" og "kortere distanse fremfor kortere tid".
På den måten får man se en god del småbyer og steder som man går glipp av hvis man raser avgårde på motorveien :)

Jeg valgte å ta 2 overnattinger hver vei, og ta det som en ferietur. Kunne fint ha greid det med en overnatting ved å kjøre hele dagen, men jeg liker nå å stoppe litt og utforske de stedene jeg kjører gjennom. 
Denne turen kan fint gjennomføres med liten elbil og familie - unger og det hele - hvis man vil og hvis man tar seg god tid.  Det er masse å se på underveis, og jeg kan anbefale AirBnb på det sterkeste for de som er interessert i å møte mennesker og lære litt om stedene man reiser gjennom, i stedet for å overnatte på kjedelige (og mye dyrere)  hotell.

For de som er nye til AirBnb; bruk gjerne min referal link www.airbnb.no/c/hugoh42?s=8 for å få litt rabatt første gang dere bruker AirBnb og for å gi litt ekstra til reisekassa mi ;) 

EDIT: Noen saker som bør nevnes:

  • Clever APPen bruker enormt mye data, så det kan være en fordel å notere ned alle adressene eller koordinatene på forhånd så man slipper å bruke roaming data underveis. Plugsurfing APPen også, men den er da noe bedre enn Clever sin som ikke ser ut til å cache noenting på telefonen.
  • De aller fleste hurtigladerne jeg så i Danmark og Tyskland har også 43 KW Type2 plugg, og det er ganske mange 22 KW Type2 ladepunkt rundt omkring.  Så ZOE med 43 KW lademulighet ser ut til å være den beste ikke-Tesla elbilen for turer her.


mvh
Hugo
Har elbil og elsykkel.
Bor nær Kristiansand

goggo

#13
Sitat fra: pudderjagar på lørdag 16. april 2016, klokken 22:54
Kvifor ikkje kjøre trilling?? Av og til må man jo utforske grensene og samtidig så er da artigt meg ein elbiltur med dei utfordringar da gjev.

Etter å ha hatt Renault Zoe i 3 mnd så kjørte eg Bergen, Kristiansand, Langesund, Hirtshals, Ringkøbing, Samsø, København, Oslo, Bergen. Både eg og frune konkluderte med at dette gjer me fleire gongar. Ein meget behageleg måte å reise på.

Ja, jeg er jo egentlig helt enig i alt du sier :) Vet ikke hvorfor jeg sa at det var idioti - prøvde kanskje bare å komme Tesla fantastene i forkjøpet....

Selv er jeg sterk tilhenger av å kjøre liten elbil på små bygdeveier i Norge og utlandet med vinduene rullet ned mens man hører på fuglekvitteret og kjenner lukta fra gjødselspredning på jordene. Så får Tesla fantastene kjøre i 130 på motorveien med bio defense luftfilteret sitt aktivert, og leve i sin egen verden der :)

mvh
HUgo

Har elbil og elsykkel.
Bor nær Kristiansand

Salt-Hv27

Sitat fra: goggo på lørdag 16. april 2016, klokken 22:42
Da er turen til Berlin med C-Zero unnagjort.
.....
Selvfølgelig er det fullstendig idioti å kjøre en trilling fra Norge til Berlin, men det var i allefall problemfritt :)
Det hadde sikkert vært fornuftigere/billigere/raskere for meg å ta toget fra Kristiansand til Oslo og fly Norwegian derfra til Berlin.

eh, alternativet tog Hirtshals-Hjørring-Rødekro-Hamburg-Berlin burde være helt OK :)
--
C-zero 2016
Grand C4 GrandTourer 2018
3 kW solcelleanlegg på taket
Østfold

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA