Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Next Gen. Autopilot Hardware i Model 3?

Startet av Elbil-entusiast, mandag 11. april 2016, klokken 16:35

« forrige - neste »

Elbil-entusiast

De fleste elbiler som har kommet på markedet siden 2011 (Første Nissan Leaf) har vel hatt 5 år garanti på batteri. Leverandøren garanterer minimum 70 % gjenværende effekt ved garantiens utløp. Basert på erfaringer har de fleste i dag økt til 8 år.

Erfaringene, særlig i vårt nordiske klima, viser at batteriene taper seg relativt lite i forhold til 70 % på 5/8 år? Når man kjøper en ny bil, er det selvfølgelig viktig med garanti for eventuelle feil. Men når man har hatt bilen i noen år, og blitt kjent med graden av hvor mye batteriet taper seg. Hva er da en slik garanti verdt?

Hva er sannsynligheten for at batteriet "plutselig" vil tape seg mye mer?

Ville man f.eks vært mer skeptisk til batteriet hos en 4 år gammel US Leaf vs en 4 år gammel "Norsk" Leaf, hvis de ellers viser samme batterikapasitet ved målinger?
eGolf 2015 fra mai 2015 til November 2015 (firmabil "mistet" med jobbskifte... snufs)
Nissan Leaf Norsk 2012 mod fra juni 2015 (konebil)
Nissan Leaf SL 2011 fra November 2015 ("ventebil" til eGolf 2017 kommer :-))

elektrolux

Vel, et brukt batteri prises gjerne til 15000 kr.

Da blir spørsmålet hvor mye koster garantien? Dersom den betinger årlig service til 3000 kr vil vinningen gå opp i spinningen etter 5 år. 
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

AmocoCadiz

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 23. februar 2016, klokken 22:20
Vel, et brukt batteri prises gjerne til 15000 kr.

Da blir spørsmålet hvor mye koster garantien? Dersom den betinger årlig service til 3000 kr vil vinningen gå opp i spinningen etter 5 år.
det er nok riktig at brukte batteri kan gå veldig billig, samtidig er jo nye erstattningsbatterier fra bilimportørene fortsatt fantasipriset ( siste sjekk er vel f.eks 160000kr for trillingbatteri til en bil som koster ny 149000kr komplett... Så de fleste er vel ikke så vant med å få tak i brukte batterier billig, men går til importør og ber om reparasjon med der til hørende astronomisk pris. For disse folka er batterigaranti selvsagt nyttig.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA