Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: NOK 70000,- i prisforskjell NO-US - Når kommer prisstigningen

Startet av Hamiso, onsdag 25. november 2015, klokken 22:27

« forrige - neste »

automat

Sitat fra: Rio på lørdag 24. oktober 2015, klokken 22:23
Sitat fra: Elmo på lørdag 24. oktober 2015, klokken 22:02


Det er nok heller det at hvis de leverer en elbil med såpass rekkevidde at det tilfredstiller meningmann sine ønsker/krav så vil de konkurrere ut sine egne fossilbiler. DET er fali det ;)

Tror ikke nødvendigvis vi skal legge så mye konspirasjonsteori i det. De kan da like gjerne tjene penger på elbiler.


Med overgang til elbiler må de la forhandlerne få større marginer ved salget av bilen, siden det er mindre å tjene på ettermarked.

Oljeskift på fossilbiler er en gullgruve for forhandlerne.


2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Elmo

Sitat fra: Rio på lørdag 24. oktober 2015, klokken 22:23
Sitat fra: Elmo på lørdag 24. oktober 2015, klokken 22:02
Det er nok heller det at hvis de leverer en elbil med såpass rekkevidde at det tilfredstiller meningmann sine ønsker/krav så vil de konkurrere ut sine egne fossilbiler. DET er fali det ;)

Tror ikke nødvendigvis vi skal legge så mye konspirasjonsteori i det. De kan da like gjerne tjene penger på elbiler.

Men skal man ha 50 kWh til en rimelig vekt og rimelig pris, så betyr det nok nye batterikjemier, og det må testes. Grundig.

Det er vel et temmelig ubestridt faktum at årsaken til at de fleste fabrikantene produserer elbiler er for å holde utslippet i gjenomsnitt pr bil de produserer under EU-kravet.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Rio

VW produserte en serie elbiler på 90-tallet.

Selvsagt handler dette om penger, men det gjør jo det meste.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Hansi

Sitat fra: automat på lørdag 24. oktober 2015, klokken 22:52
Med overgang til elbiler må de la forhandlerne få større marginer ved salget av bilen, siden det er mindre å tjene på ettermarked.

Oljeskift på fossilbiler er en gullgruve for forhandlerne.
Sitat fra: Elmo på lørdag 24. oktober 2015, klokken 22:02
Det er nok heller det at hvis de leverer en elbil med såpass rekkevidde at det tilfredstiller meningmann sine ønsker/krav så vil de konkurrere ut sine egne fossilbiler. DET er fali det ;)
Sitat fra: Taffelman på lørdag 24. oktober 2015, klokken 18:21
De store produsentene er nok også litt mer taktiske på sikt enn en nykommer som må revolusjonere bransjen for å få innpass. Tenk på hvordan f.eks Telenor har vært flinke til å porsjonere ut bredbåndskapasiteten til kundene over tid, slik at de kunne selge en "ny og raskere pakke" om og om igjen  ;)

En kombinasjon av disse 3 postene. De vil melke fossilbilmarkedet som gir gode serviceinntekter så lenge som mulig.

(Når elbilene tar over vil sannsynligvis produsenter som Tesla, Apple, kanskje LG som skal lage mye av delene til Chevrolet Bolt og andre kunne produsere biler, ikke bare de tradisjonelle bilprodusentene. Kanskje vil noen av de gamle bilprodusentene ikke klare omstillingen og gå konkurs?)
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

Rio

De gamle bilprodusentene har da vært ute en vinternatt før. Husk at Tesla har mål om å produsere 500 000 biler. Det er en dråpe i havet av de 60-70 millionene biler som produseres årlig.

At de andre ikke produserer mer elbiler enn de gjør handler om vilje, ikke evne.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Trekkoppbil

#20
Skal du ha større batteri, blir det fort 200 kg ekstra, og det er mange prosesser å gå gjennom før du kan prodsette en endring. Bilene å bygges om for å tåle vekta.
Tenk på alle sikkerhetstester av batteriene, og godkjenninger.

I GM's Bolt skal batteriet veie 460 kg.
Carlos i Nissan snakker derimot om at batteriene blir mindre, så det satses nok på ulike teknologier. Det tar nok tid å få ny teknologi ut i massemarkedet.

Lynvingen

Nå må ikke folk glemme at EL er et nisjeprodukt for Norge, det selges knapt nok elbiler i resten av verden. At de store internasjonale produsentene skulle ta hensyn til rekkevidde-behov her i nisselandet er i beste fall en floskel.

Om man har en bil som nesten ikke selger, så er vel ikke første innfall å bruke enda mer penger på utvikling.
Citroen C-Zero 2012, 20 000 km

Tidl:
P106 - 1998 mod, 60 000km.
Robometer og nyoverhalt batteripakke.

tomrh

Tror du tar helt feil der, Lynvingen. De fleste industrielle land erkjenner at elbil er en viktig løsning for å få ned forurensning. Klimaproblemene som eskalerer gjør dette bare mer og mer aktuelt. Norge er et pionermarked der både maktapparat, infrastrukturplanleggere, bilprodusenter og bilkjøpere kan observere, evaluere og legge erfaringer til grunn for sin egen overgang fra fossil til el, og det kjempes blant bilprodusentene om å ha teknologien klar på forhånd. For alle er bevisst på at dette kommer, markedet vil plutselig ta av på verdensbasis.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Lynvingen

Sitat fra: tomrh på mandag 21. mars 2016, klokken 10:57
Tror du tar helt feil der, Lynvingen. De fleste industrielle land erkjenner at elbil er en viktig løsning for å få ned forurensning. Klimaproblemene som eskalerer gjør dette bare mer og mer aktuelt. Norge er et pionermarked der både maktapparat, infrastrukturplanleggere, bilprodusenter og bilkjøpere kan observere, evaluere og legge erfaringer til grunn for sin egen overgang fra fossil til el, og det kjempes blant bilprodusentene om å ha teknologien klar på forhånd. For alle er bevisst på at dette kommer, markedet vil plutselig ta av på verdensbasis.

Du bekrefter jo det jeg sier, "markedet vil plutselig ta av",...det har med andre ord ikke gjort det enda. Vi skal jo bare et år tilbake i tid da produksjonen av trillinger ble stanset pga lav etterspørsel. Da er man ved kjernen av spørsmålet, å putte flere batterier i eksisterende modeller som ikke selger er neppe hovedfokus for produsentene. Enhver produksjonbedrift er avhengig av balanse mellom kontantstrøm i dag, mens man samtidig planlegger for fremtiden. Når det da foreligger et modellutvalg som ikke selger, så venter man antagelig til etterspøreselen er der før man videreutvikler sortimentet. Om markedet mot formodning skulle ta av, så krever det lite utvikling og re-investering å øke batterikapasiteten i de bilene som eksisterer i dag.
Citroen C-Zero 2012, 20 000 km

Tidl:
P106 - 1998 mod, 60 000km.
Robometer og nyoverhalt batteripakke.

tomrh

#24
Det jeg sier er at Norge er et småskala marked der produsentene faktisk kan få solgt og testet ut elbilene de produserer, og dermed kan forsvare sine investeringer. Viktigheten av dette er gjentatte ganger blitt påpekt av Elbilforeningen.

Sitat fra: Lynvingen på mandag 21. mars 2016, klokken 10:43
At de store internasjonale produsentene skulle ta hensyn til rekkevidde-behov her i nisselandet er i beste fall en floskel.
Pga at elbilen kan selges i Norge vil de nettopp derfor ta spesielt hensyn til hva norske kunder ønsker.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA