Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Avlyst utlevering av bil i dag fra Bavaria Økern...

Startet av cito13, onsdag 05. februar 2014, klokken 07:22

« forrige - neste »

cito13

I Berlin har en nystartet bedrift begynt å bygge ladepunkter i lyktestolper. Man bruker altså eksisterende infrastruktur som grunnlag, må bare skru opp en stikkontakt. Avregningen skjer via et dedikert ladekabel som sender informasjoner til bedriftens sentral. Ombyggingen av stolper blir da kjempebillig og etablering av mange ladepunkter mulig i løpet av kort tid. Teknikken er testet og har fått rosende omtale av tysk bilindustriforbund. Høres ut som noe norske bykommuner bør interessere seg for.

Se her: https://ubitricity.com/en/

Olatho

Veldig bra. Dette er jo en av de største fordelen med elbiler. Man trenger ikke en diger tank og masse infrastruktur rundt sentralisert påfylling av drivstoff, og du behøver ikke være tilstede mens det skjer. Fyll lite, men ofte (hver gang du likevel stopper). Med mange nok ladesteder er det den åpenbart beste løsningen.

elektrolux

Med en batteribank, med f.eks gamle Elbilbatterier, er det også mulig med hurtiglading slike steder. Lad opp batteribanken når der er kraftoverskudd, og ut til en Elbil, eller tilbake til nettet ved kraftunderskudd.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

svingen

høres jo ut som en veldig smart måte og gjøre det på,men litt dumt att man må ha egen ladekabel.
skal vel i teorien være like billig/enkelt og ha flere ladere koble sammen via RJ45 etc til en felles mobil gateway eller RFID så gjør att man får ladet med hva man vil så lenge man har RFID/SMS slik fortum har? eller koster det mere penger? hvis SMS/RFID fungere må det være enklere/bedre enn og måtte ha en kabel får det her og 1 vanlig stikk kontakt kabel med seg på tur + de nye som jeg ikke husker navnet på som oslo kommune osv setter opp nå.

vedrørende bruke batteri som "buffer" det er vel det som blir brukt nede på skøyen? virker jo helt genialt :)

er jo ikke ofte man trenger veldig mye strøm kun når noen hurtiglader så og få ned lasten på strøm nette og lade opp det batteri på natta er jo genialt :)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

svingen

Noen som vet hva som er "vanlig" og strekke ut av kabler/sikkring til lyktestolper?
er jo flere kjøpe senter etc som ikke har ladepunkter men lyktestolper har dem.

Er det slik att alle har sin egen sikring på X amper? slik att man "enkelt" kan strekke strøm fra den her?

Hvis det var mulig og bruke det tenkte jeg og sende tips til om att det ikke trenger og koste mye da man ofte kan bruke dem her,men det stemmer kanskje ikke helt? er det vanlig og sikkre dem med en felles 16a?

kom kjørende her om dagen og turte ikke kjøre "omvei" om butikken som er 3km lengre da bilen var full med 2 vokse og barn og lyste "lite strøm" hadde dem hatt en punkt kunne jeg bare kjørt innom,og ville jo gjort butikken enda mer attraktiv får elbiler :)

var Hagan Atrium jeg tenkte på nå får dem som er lokalt kjent og kanskje har noen kontakter ;) (http://www.nittedalsporten.no/index.php/handel/128-naeringslivet/563-hagan-atrium)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Jejl

Oppdaget en helt vanlig lyktestolpe i Haugesund som det var montert en stikkontakt på, så dette er tydeligvis mulig. Dette må da være en svært rimelig måte å enkelt montere mange ladepunkt på? Hvis det noen plasser er begrenset kapasitet på stolpene kan vel det løses med at de kun virker på dagtid når det ikke trengs lys.

AmocoCadiz

Ja har sett dette på lyktestolper i borettslag i Oslo også, stikkontakt rett ut av lyktestolpen! Det er jo strømmuligheter nær sagt overalt, som vil kreve svært lite for utvikle sikker/kontrollert ladetilkobling, men svært få stolper man kan tappe hydrogen fra....( sic Toyota)

Homecast

Mange monterer stikkontakter for blandt annet belysning rundt jul, eller andre smålys som ikke trekker mye strøm på lyktestolper.

På generell basis er det ikke gjort at det er enkelt å bare koble til et uttak til en lyktestolpe. Det er lite her i verden som blir overdimensjonert mer enn nødvendig strømtrekk. Unntak er steder hvor det tidligere har vært halogen lys som har gått over til led.

I en slik stolpe har man da teoretisk 150w mer power tilgengelig enn beregnet.
Så pr 15 stolper byttet til led er det da teoretisk strøm tilgjengelig 1 stk 10 A lading.

Det er ikke noe "vanlig" som blir lagt opp rundt omkring, anlegg blir montert både med små kurser som legges direkte ut, og også med store sikringer som igjen sikres lokalt i hver enkelt stolpe.
Det er ikke noen automatikk i hverken det ene eller andre.
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

KjellG

Hele grunnideen høres lite skalerbar ut. Gitt at kabling og sikring mellom stolpene er beregnet på noen små gatelykter, hvordan skal en få frem ladestrøm nok på "sytrådledninger"?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA