Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tesla i norske medier

Startet av Cox, fredag 08. april 2016, klokken 08:20

« forrige - neste »

jazzwheel

Sitat fra: sigurdi på lørdag 20. februar 2016, klokken 22:39
Dette blir 3,67 eller 3-4 biler pr dag pr service verksted om folk bare hadde tatt service.

En service skal vel normalt ta et par timer, ikke en hel dag. Var det ikke også slik at for eksempel Rud hadde rundt 10 bukker/serviceposter?

Når man hører om 4-5 måneder ventetid på service er det opplagt noe som er feil i logistikken, men om det er mangel på mekanikere, deler, eller andre årsaker er ikke godt å si.

Sjøhyene

En annen ting som også ikke er spesielt bærekraftig er all den tiden bilen står urørt på service senteret før de begynner å ta i den.
De to siste gangene jeg har hatt den inne har tatt ganske nøyaktig en uke hver gang før den flytter seg fra den plassen jeg parkerte den. Nå som den er inne for service pluss noen andre fiks har den atter gang stått over en uke uten at de har begynt. Er nå på syvende arbeidsdagen, så snart 1.5 uker.
Så mye bortkastet tid med leiebil kan jo ikke være særlig lurt.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

rossifan46

Klippet fra Tesla Fourth Quarter & Full Year 2015 Update;

"Reflecting our philosophy of continuous improvement, we have not relaxed our pursuit of making the world's most reliable cars. The
cost of first year repair claims on cars produced in 2015 was at about half the level of cars produced in 2014, and about one quarter the
level of cars produced in 2012."
Tesla Model S 85 VIN556XX Autopilothardware Lydpakke Vinterpakke Lyspakke Sort skinn Panoramatak Luftfjæring

Muffinman

Interessant framstilling, spesielt siden det ikke er så mange biler produsert i 2015 som har rundet året enda.

Cookie Monster

#34
Bra det går riktig vei :) Men halvparten av sinnssykt mye feil er enda ganske mange feil  :P


Sånn litt mer seriøst så ser det helt klart ut at det går riktig vei fra 2015- Er mye mindre service bulletins rettet mot de sammenlignet med de før som har veldig mange. Samt at det nye panotaket levert fra rundt sommeren ser ut til å være en stor forbedring. Panotaket har vært en av tingene som har gått mest igjen.

Vi uten panotak skulle fått billigere service siden ca halve tiden på service går på sjekk av det, demontere glasset foran, blåse rein kanaler og smøring ifølge service katalogen ;D

2015 P85D

Cookie Monster

2015 P85D

Sjøhyene

Sitat fra: Cookie Monster på mandag 22. februar 2016, klokken 17:48
Bra det går riktig vei :) Men halvparten av sinnssykt mye feil er enda ganske mange feil  :P


Sånn litt mer seriøst så ser det helt klart ut at det går riktig vei fra 2015- Er mye mindre service bulletins rettet mot de sammenlignet med de før som har veldig mange. Samt at det nye panotaket levert fra rundt sommeren ser ut til å være en stor forbedring. Panotaket har vært en av tingene som har gått mest igjen.

Vi uten panotak skulle fått billigere service siden ca halve tiden på service går på sjekk av det, demontere glasset foran, blåse rein kanaler og smøring ifølge service katalogen ;D
Tror du tar feil der når sier at pano taket er en ting som går igjen. Av de jeg kjenner meg selv inkludert har ingen hatt problemer med panotaket. Det er vel bortimot den eneste delen av bilen som har holdt 100% tett for alle bilene jeg har kjennskap til. Trunk, frunk og diverse lister i dørene er jo kronisk utette. Dette er for 2+ år gamle biler.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

havardhm

Mitt pano-tak lekker ikke, men det er veldig tregt til å åpne noen ganger. Må liksom gi det to-tre forsøk, og kanskje dytte litt på det. Jeg trodde det var frost til å begynne med, siden jeg kjøpte bilen brukt nå i vintersesongen, men kan virke som problemet er større enn bare frost.
'15 Model S P85D - P78238

'14 Model S 85 - P43686 - Solgt

Cookie Monster

#38
Det jeg har hørt av inside info fra en som jobber med å reparere de for mange andre produsenter også, er også noe som nevnes som et vanlig problem av consumer reports og noe man hører ofte er problem fra andre av de jeg har snakket med. Både lekkasje, knirkelyder går mye igjen.

Antall service bulletins på panotaket og alle sjekkpunkt på service tyder også på at det har sine problemer.
Men mulig hvis man aldri åpner taket at det holder seg bra :P og finnes alltid unntak.

At åpning i taket er et problem har det vært lenge og det gjelder ikke bare Tesla. Taket er fra samme leverandør som Mercedes bruker. Når man har ekstra motorer, pakninger/paneler som skal legge seg riktig, pakninger blir morken/slitt ved tiden osv. Så sier det seg selv at det er en større risiko for feil.

Feks her fra 2013 C klasse. Ser vel likheten ;)
2015 P85D

Lygren

Sikkert nevnt flere ganger, men har hatt 2013 Tesla samt nå 2015 versjonen, og det er stor forskjell i antall småbugs på disse. Min sistnevnte 85D har jeg faktisk ikke hatt på service siden jeg fikk den i mars, og selv om det nå er et par veeeeldig små ting pending og da inkluderer jeg like godt alt; blåselyder fra den lille trekantruta på førersiden samt litt ujevnheter oppe ved taket et par steder (ikke sikkert jeg får fikset uansett, men ser ikke bra ut...), er dette noe helt annet enn forrige 2013 Tesla som måtte inn for både det ene og det andre nesten på kontinuerlig basis. Fremover tror jeg det blir enda mindre feil, så jeg har trua på Model 3 når den omsider kommer, og tror også Xen, med unntak av falcondørene, kommer til å ha langt mindre feil ved lansering enn Sen når den kom. Går riktige veien, men at Tesla etterhvert bruker helt uakseptabelt lang tid på å rydde opp i feil er jeg helt enig i; spesielt da for 2013-eiere som tross alt var ekstremt viktige innovatører som tok en enorm risiko i kjøp av bil fra et firma en ærlig talt ikke visste om ville eksistere to år senere...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA