Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ladeplasser ved Moss sykehus?

Startet av Kåre_S, mandag 14. mars 2016, klokken 08:27

« forrige - neste »

Homecast

Her var det snakk om hva slags belastning en stikkontakt tåler. Les igjen
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

BE

Du skriver da vitterlig  utløserkarakteristikk for sikring. Det var det jeg ville presisere, at disse ryker ikke ved kontinuerlig makslast, noe jeg fikk oppfattelsen av slik du ordla deg.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Homecast

Jeg skriver at det er en graf NOE LIGNENDE UTLØSERKARAKTERISTIKK 
At du ikke kan forskjellen kan jeg ikke noe for.

Men tilbake til det andre, jo det kan den, det avhenger av temp i sikringsskapet 
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

Powerflux

Sitat fra: Homecast på søndag 14. februar 2016, klokken 20:10
Jeg skriver at det er en graf NOE LIGNENDE UTLØSERKARAKTERISTIKK 
At du ikke kan forskjellen kan jeg ikke noe for.

Så du må ty til skriking og billig hersketeknikk for å dra gjennom din skremselspropaganda.
Du har poengtert din redsel nok nå...let it go ::)
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

Homecast

Haha. Måtte utdype det før at det skulle nå frem. Det jeg skriver om er veldokumentert. Alt som kommer fra "motsatt ende" er kun synsing og ikke fakta..
Ergo langt ifra skremselspropaganda, men fakta som blir fremstilt
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

jkirkebo

Sitat fra: Homecast på søndag 14. februar 2016, klokken 19:22
Her var det snakk om hva slags belastning en stikkontakt tåler. Les igjen

Det er litt rart at vi får lov til å sikre en kontakt som ikke tåler 16A kontinuerlig med 16A. Vi får jo ikke sikre ledninger som ikke tåler 16A kontinuerlig med 16A. Ser ikke helt forskjellen. Kanskje man generelt burde ha forbud mot å sikre schuko med mer enn 8A, om det er det den tåler kontinuerlig?

Jeg fikk forøvrig satt opp CEE-kontakter både til stekeovner og induksjonstopp når vi pusset opp kjøkkenet.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

nr1rayner

Djises, ta dere ei bolle og vær enig om å være uenig da...
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

qualbeen

#52
Sitat fra: jkirkebo på søndag 14. februar 2016, klokken 22:54
Det er litt rart at vi får lov til å sikre en kontakt som ikke tåler 16A kontinuerlig med 16A. Vi får jo ikke sikre ledninger som ikke tåler 16A kontinuerlig med 16A.

Er vel nettopp derfor du i dag ikke får satt opp 16A-stikk til elbil-lading?
Gammelt regelverk: var ikke tilpasset kontinuerlig last, og varmegang ved kort 16A-last er ikke noe problem
Nytt regelverk: tar høyde for varmegangen ved 7-timers kontinuerlig lading.

Løsningen for meg var å sette opp CEE-kontakt og elektriker brukte ledning med tykkere tversnitt. Har så kjøpt overgang fra 16A-CEE til Shuko, og kan dermed lade bilen trygt over 16A. Nå vil sikkert noen reagere på selve overgangen – men så lenge den er designet for å tåle kontinuerlig høy last, skal det ikke by på problemer. (Utfordringen i gamle hjem er at selve stikkontakten kan bli for varm, og ... *poff*)

EDIT: Men nå skal det nevnes at de færreste hus har brent ned etter elbilers tilkomst. Så om du lader 16A over shuko i dag, kan det være det går bra. La bilen lade i 4-5 timer, og kjenn etter om støpsler og overganger er unormalt varme.

eivisa

Har ladet med 16A på samme kontakt i 14år , og det har ikke vært noe varmgang.
Kjørt tilsammen 300000km med elbil. 8)
Osterøy

Kjører nå Nissan Leaf rød levert 07.11.2011. Kjørelengde: 202000km 07.10.2019
Ford Focus Titanium 1,6TDCI 2011mod.
El-sykkel Emotion Neo Cross
Hymer 698B bobil m/fiat ducato 3,0 Automat 2013mod.
Solgt:Saxo 2001mod. Kjørt 166000km på originalbatterier. Totalt 175000km skiftet 1 batt.

jkirkebo

Sitat fra: qualbeen på onsdag 17. februar 2016, klokken 12:56
Sitat fra: jkirkebo på søndag 14. februar 2016, klokken 22:54
Det er litt rart at vi får lov til å sikre en kontakt som ikke tåler 16A kontinuerlig med 16A. Vi får jo ikke sikre ledninger som ikke tåler 16A kontinuerlig med 16A.

Er vel nettopp derfor du i dag ikke får satt opp 16A-stikk til elbil-lading?

Jeg snakker her ikke om elbilllading, men generelt for boliginstallasjoner. Du kan altså sette opp en kontakt som ikke tåler 16A kontinuerlig på en 16A kurs, men ledningene til kontakten må være dimensjonert for å tåle 16A kontinuerlig. Her er det et misforhold som jeg ikke helt forstår. Riktignok er det spesialregler for varmtvannsberedere, men det finnes da også andre ting som trekker mye strøm over lang tid. F.eks varmepumper, varmeovner osv.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Bjoris

Jeg har ladet med 16 a Leaf lader og har opplevd at det er stor forskjell, noen steder har det blitt skikkelig varmt andre steder såvidt lunk så at det KAN fungere er sikkert, men at det vil gå bra over alt er ille sikkert og det er vel derfor det er endret regelverk?

Valgte å bytte ut til industrikontakt på denne laderen som henger fast i garasjen, men har brukt den med overgang til Shuko feks på ladestasjonene i Haugesund sentrum uten at det ble noe varmt!
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

qualbeen

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 17. februar 2016, klokken 14:33
Sitat fra: qualbeen på onsdag 17. februar 2016, klokken 12:56
Sitat fra: jkirkebo på søndag 14. februar 2016, klokken 22:54
Det er litt rart at vi får lov til å sikre en kontakt som ikke tåler 16A kontinuerlig med 16A. Vi får jo ikke sikre ledninger som ikke tåler 16A kontinuerlig med 16A.

Er vel nettopp derfor du i dag ikke får satt opp 16A-stikk til elbil-lading?

Jeg snakker her ikke om elbilllading, men generelt for boliginstallasjoner. Du kan altså sette opp en kontakt som ikke tåler 16A kontinuerlig på en 16A kurs, men ledningene til kontakten må være dimensjonert for å tåle 16A kontinuerlig. Her er det et misforhold som jeg ikke helt forstår. Riktignok er det spesialregler for varmtvannsberedere, men det finnes da også andre ting som trekker mye strøm over lang tid. F.eks varmepumper, varmeovner osv.

Helt korrekt; det er et misforhold der. Sikkert av historiske grunner – det har vel aldri fantes utstyr som trekker store mengder strøm over lang tid i privathusholdningen?? VVB og komfyr er unntak, og disse er ofte på egne kurser (mange komfyrer er også avhengig av spesial-kontakter). Når det gjelder varmepumpe og varmeovn, så tror jeg ikke du finner noen som trekker 16A kontinuerlig over tid (~3700 watt).

10A tilsvarer forøvrig 2300 watt. Er sikringen på 10A, skal den altså ryke hvis belastningen overstiger 2,3kw. Jeg er veldig glad for at det er (litt) treghet her. Slik at en lavere peak på noen sekunder fint passerer. Det skal tross alt ikke så mye til at man bruker 2300 watt.. (Hvis to-tre av følgende er på samtidig: vannkoker, støvsuger, mikro, panelovner, vaskemaskin, kaffetrakter, etc. etc.) Eller er jeg helt på jordet - at dagens automatsikringer ikke har slik treghet ved seg?

Lavere sikringer (10A) går - såvidt jeg vet - over samme tversnitt som 16A, og vil derfor ikke være like sårbart for varmegang. (Kontinuerlig 10A last vil logisk nok gi lavere varmegang enn 16A på samme kabel/kontakt.)

Digresjon: i mitt hus la jeg på senhøsten tilfeldigvis merke til at ett støpsel var varmt. Alt for varmt. Tilkoblet: oljeovn på ca 2000 watt (~8.7 A). Byttet til et annet uttak (på samme kurs) og problemet forsvant; ikke noe varme i de andre stikkontaktene. Det aktuelle støpsel ble såklart byttet ut av elektriker ved neste anledning... Min konklusjon: med dårlig/defekt utstyr, spiller det liten rolle om ledningsnettet som sådan tåler høy belastning. Man er ikke sikrere enn det svakeste ledd! (Og følger man litt med selv, klarer man som oftest fint å avdekke varmegang i et uttak og/eller støpsel!)


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA