Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kjøre fra Malvik til Storlien med elbil

Startet av urabus, fredag 05. februar 2016, klokken 14:52

« forrige - neste »

urabus

Heisann, har en 2014 Egolf. Som har problemer med dugg på frontruten. Og ja jeg har rengjort ruten sikkert 5 ganger. Normalt i Bergen er det dugg på hele ruten og mye. Men nå er det minus grader og glasert rute på innsiden.

Noen som opplever noe lignende?

bno

#1
Har opplevd dette også (bor i Stavanger.) Valgte å ta teppene på en runde i tørketrommelen  ;D og deretter tørke ut bilen vha. en vifteovn Det gjorde susen. Nå skal jeg kjøpe meg noe kattesand. http://www.dinside.no/934953/kattesand-redder-deg-fra-aa-bli-en-farlig-bilist
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

elektro

#2
Dette har jeg ikke opplevd. Bruk AC også om vinteren for å tørke luften. (Sjekk at den står på innimellom, ettersom den vil skru seg av etter at du har kjørt bilen nesten tom for strøm.)

Ta også ut mattene og tørk disse og sjekk ar det ikke er vått under. Har du andre ting i bilen eller bagasjen som er våte? F.eks. eller ungenes akebrett eller vaskebøtta? Paraplyer?  ;) Har du ev. en vannlekasje?

EDIT: bno meg i forkjøpet, men ta en tur i dyrebutikken i dag! :D
2019 mod. e-tron 55 quattro Fast Track, levert 19/3/2019
2016 mod Model S 75D facelift AP1 uncorked, SOLGT
2015 mod. e-Golf m/VP, levert 19/5/2015

SteinarSun

Bor også i Bergen, og hadde bilen inne på fix etter at jeg oppdaget at det lakk inn vann i forkant på undersiden av bakdørene.
Oppdaget dette fordi det dugget unaturlig mye.
Etter å ha gått igjennom hele bilen, så jeg at det var fukt på gulvet foran baksetene.
Feilen ble utbedret, og var tydeligvis kjent på Møller (de har forresten eget lekkasjesenter på Kokstad)
TM3 LR AWD
x - e-Golf 2017
x - e-Golf 2014

urabus

Mistenker lekkasje da jeg til vanlig har bilen i garasjen... Har ikke teppematter i bilen.
Det var første påstanden fra møller at det var årsaken.
Kattesand er uaktuelt. Bilen er ny i mine øyne har jo en Ford fra 2008.
Den er ikke slik.

Skal gå gjennom bilen og gulvene skikkelig.;)
Takker for tips



elektrolux

Pass på kattesant trikset.

En her på forumet kondemnerte en I-miev etter at han hadde benyttet Biltema sine saltposer plassert på dashbordet. Saltet sugte til seg fuktigheten så bra at det ble til saltlake som rant ned bak dashbordet og fulgte ledninger inn i diverse styrebokser.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

bno

#6
Man må skille mellom salt (eks. fra Biltema som er Kalsiumklorid og veldig hygroskopisk, men lite egnet inne i en bilkupe) og silica (best i granulert form) kattesand. Helst plassert under forsetene ute av syne og vei. Dette er to meget forskjellige produkter. Så kattesand trikset er gullgodt det, men må selvsagt finne rotårsaken til fukt i bilen først.
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

sybo

jeg gjorde dette i min iOn da jeg hadde den. dugget MYE inni den bilen. Det hjalp veldig mye med kattesand.
Fyllte 2 sokker med kattesand (noen hvite kuler, ikke sand sand) og la dem under setene.

Jeg har gjort det samme i golfen, og opplever utrolig lite fukt i golfen. Om det er sanden eller ikke aner jeg ikke :D
Men fyll et par sokker og legg den på forskjellige plasser så  blir det bedre. Det blir heller ikke noe søl eller annen tull.

urabus

Nå har den stått en time ca etter kjøring og det fryser på innsiden.

Begynnern nedenfra og opp.

gamer73

jeg har ikke opplevd frost på innsiden av frontruten enda her i Bergen, men det kommer nok. Jeg har opplevd det på ALLE andre biler jeg har hatt her i Bergen. Bergen er ganske fuktig...og tror ikke dette er unormalt...spes når man omtrent ikke vedlikeholder bilen som jeg. Jeg har aldri tørket opp vann som kommer inn i bilen med sko og diverse. AC fikser uansett det meste:)

Det jeg har merket meg er at rutene dugger mer i golfen enn i de andre bilene jeg har hatt, men det skyldes nok varmeanlegget og relativt svak styrke som er default på dette. Jeg satte default på vifte=high og det hjalp litt, men jeg må ofte manuelt sette viften på ett hatt over 50% for å holde rutene fri for dugg.

urabus

Da er bilen kommet tilbake fra Møllers testsenter, de fant mange plasser hvor vann var stikkordet.
Spesielt i dørene og bakluken med visker. De har gjort masse så mye at jeg nesten har tro på verkstedet igjen.
Nå er bilen tørr. Og tett forhåpentligvis.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA