Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Slutt å subsidier dyre luksus hybridbiler

Startet av d386yv, onsdag 27. april 2016, klokken 16:50

« forrige - neste »

Rav4_EV

SitatForeløpig har elbil vedlikehold blitt en del dyrere enn jeg så for meg, 6500 i førstegangsservice pga. bremsene var rustet opp da det var BRUKT FOR LITE!!!.

Hvorfor følger du ikke opp dette punktet med bremser ? Her er det klart en mangel med bilen.

At bremser ruster på elbiler har vært kjent i mange år. Har byttet mange skiver og klosser på franske elbiler (Saxo, 106 osv.). På disse bilene kunne du fint kjøre uten å benytte bremsepedal da regenereringen var ganske god når du slapp gasspedalen. Ergo ble ikke friksjonsbremsene brukt og de rustet og satt seg.

Jeg regner med at VW har tilsvarende løsninger som andre elbiler der bremsepedalen er en kombinasjon av friksjonsbrems og regenerering. En forsiktig retardasjon vil hovedsakelig energi tilbake til batteriet og liten virking på friksjkonsbremsen.

Her må produsentene legge inn programvare som undertrykker regenerering i perioder/intervaller slik at friksjonsbremsene får "renset " seg en gang i mellom.

Alternativet er å benytte aluminiumskiver som Toyota benyttet mellom 98-03 på sine Rav4 EV.

Som sagt er dette kjent problem i minst 15 år. Når produsenten ikke har adressert problemet må det åpenbart være en mangel.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

d386yv

Da har jeg hentet kabelen og snakket mer med Møller. Posisjonen deres er at kun ytre påvirkning kan forårsake irr på støpsel, og er dermed ikke dekket av garanti. De sier altså at irr kan kun komme av fukt under last, som i følge de pr. definisjon er ytre påvirkning (fukt). De tok noen flere bilder med mobilkamera og skal få ny vurdering av teknisk avdeling (hmm, lurer på hva utfallet der blir haha). Det spiller ingen rolle hvor fukten kom fra for dem, det er ytre påvirkning okke som.

Nå er jeg forsåvidt ikke uenig i at fukt har forårsaket irr, men så lenge jeg har koblet til utstyr jeg må anta er forskriftsmessig montert og ikke har dyppet støpsel i en sølepytt før jeg kobler til er det ikke mer jeg kan gjøre heller. I og med bilen blir solgt med kabelen, bør også kabler følge med ut bilens levetid mener nå jeg. Selv om kablen skulle bli ødelagt pga. fukt, så lenge det er innenfor normal bruk.

Altså, hvis man kjøper en smarttelefon og mister den i vann, så er det synd, trist, leit, men man må ta tapet selv. Om man holder telefonen på strak arm over lang tid i regnvær, så er det igjen synd osv.
Om man derimot svarer på en samtale i regnvær, og så legger telefonen vekk, tørker av fukt osv. så må jo det være innenfor normal bruk. Om så lite fukt som i siste tilfellet er nok til å ødelegge telefonen må jo selger i så til felle opplyse at man ikke kan bruke telefonen om det regner.

Det frustrerende er jo at jeg ikke kan forsikre meg om at dette ikke vil skje igjen og igjen og igjen.

Frustrasjon nr. 2 er jo at den ødelagte delen av kabelen er den klart billigste og kan enkelt byttes for de nevenyttige / produsent. Idioti å bli påtvunget ny kabel pga. en slik fillefeil. De skulle forøvrig ha 4900 som ikke er så ille i forhold til konkurrentene for så vidt (om moms er inkludert da, jeg spurte kun om pris i forbifarten, men det er vel standard å gi pris med moms til privatkunder)

nortrahof

Sitat fra: Coolio på tirsdag 08. mars 2016, klokken 14:01
Ser slik ut

Kai ikke se noe irr på dette bildet?! Pinnene er jo like blanke!
- Mener Møller at det er utvendig irr - eller har det lekket vann inn i støpslet slik at det er innvendig det er irr?
Det ser heller ikke slik ut. Dette er helt innstøpt og burde ikke være utsatt for vanninntrenging.
Dersom et slikt støpsel irrer, må det være utsatt for vann samtidig som det går strøm gjennom støpslet - ellers tar det årevis. Da burde et jordfeilsvern ha koblet ut kursen.
Det virker mistenkelig at en bilmekaniker hos Møller kan stille en slik diagnose og ikke en faglært elektriker! - Hvilken kompetanse har han på dette området? Jeg hadde tatt kontakt med et elektrofirma om dette.

Er det irr i selve UMCen, så er det noe annet.
Skyldes dette at den har vært utsatt for hardhendt behandling og dette kan ha skadet kapslingen, er det brukerfeil og ikke garanti. Da må det være synlige merker på kapslingen!
VW kom i ettertid med en forsterkning av UMCen med en gummistrømpe. Dette gjør at de har innrømmet at kapslingen ikke er god nok. Siden du har en bil fra før tiden da kapslingen ble forsterket, mener jeg du har en "god sak" når det gjelder reklamasjon - selv om UMCen har noen merker.

Be om å få en skriftlig bekreftelse hvorfor du ikke får reparert denne med årsak og årsakssammenheng beskrevet. Da kan en kvalifisert 3.partsverifikasjon vurdere om denne "bilmekanikeren" tar feil?
Også i dette tilfelle vil et jordfeilsvern ha reagert.

VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

d386yv

Jeg er i utgangspunktet konfliktsky og vurderer hele tiden om det er verdt tid og krefter. Jeg fikk en kopp med rensemiddel myntet på elektronikk på lab'en på jobb i går og vasket så godt jeg kunne. Har ikke hatt problemer med lading de 4 gangene jeg har forsøkt siden. Før jeg kontaktet Møller fikk jeg ikke ladet i det hele tatt, selv om kladden passerte selvtest og alt lyste grønt. På bilsiden forble lyset gult. Krysser fingrene for at alt er i orden nå.

Tok ikke bilder før jeg begynte vaskingen, da jeg var litt ivrig på å se om det hjalp. Men det lå et lite grønt lag helt nederst på pinnene.

Elmo

Kostant gult lys betyr (sitat fra instruksjonsboka): Ladekabelen er tilkoblet (bilen) men det er ikke funnet noe strømnett.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

jensjacob

Hvis der er et behov for ekstra beskyttelse, så kunne du jo lave en lille prop du kan komme på schukostikket når det ikke er i brug.

Hvis det var mig ville jeg fx. finde en lille blok af fast skum fx. a-la det der er i visse værktøjskufferter. Det er ret kompakt og fastere og tungere end almindelig madras-skumgummi. Lige nummeret blødere end viskelæder.

Kom det i fryseren og når det er hårdt bor et par huller der er lidt mindre end schukostikkets terminaler. Jeg vil gætte på at de er ca. ø 4,7 mm så jeg ville bore et hul mellem 4 og 4,5 mm.
Dernæst, når blokken er tøet op så ville jeg 'impregnere' hullerne med lidt silicone spray. Ikke for meget - det skal ikke sejle. Stikterminalerne må ikke være fugtige de skal bare lige 'overfladebehandles' hver gang de kommer i din blok.

Så har stikket det godt uanset hvordan du opbevarer det.
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

aageaasved


Elmo

Joda, den lader helt fint uten jording.  Jeg trodde det hele tiden men dobbelsjekket nå idag med en overgang som fjerner jord.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Warlock

#23
Jeg ville kjøpt en boks med elektronikkrens (kanskje noen av Labgutta her en stående som du kan få) og sprayet ned støpselet (inklusive jordingspunktene), latt det virke litt og tørket/gnidd av med papir. bør være mer en godt nok for å fjerne utvendig irr...
Gjenta et par ganger i året eller noe.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA