Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Hengerfeste på model 3?

Startet av Bjoris, lørdag 02. april 2016, klokken 11:45

« forrige - neste »

Bjoris

Dette temaet kommer opp i alle sammenhenger så kanskje en egen trå om dette (om den ikke finnes) hadde vært interessant?

Jeg er veldig ambivalent til dette, jeg tenker jo at det er slik med biler i dag, A3 koster vesentlig mindre enn A6, men går like langt, folk som kjøper A6 kunne kjøpt A3. At Ampera-e kommer med "nesten" like lang rekkevidde som Tesla bør jo egentlig ikke påvirke verdien av TMS siden den er "halvparten" så stor, men så er det jo slik at batteriene i denne er ekstremt mye rimeligere enn noen hadde sett for seg og med så rimelige batterier, forsvarer egentlig TMS prisen?

Jeg tenker også at vi er mange som kanskje ikke hadde strukket oss til TMS om billige elbilene hadde lengre rekkevidde?

Selv har jeg som en ser av profilen en TMS i bestilling, jeg syns det er litt mye penger for en bil i disse ulvetider, med usikkert jobbmarked. En ting er jo om en kan være rimelig sikker på å få solgt bilen om en skulle være så uheldig å bli rammet av nedbemanninger rundt om, men noe annet er jo til hvilken pris, jeg vil jo angre som en hun om det går med 200.000 på ett år for å si det slik:)

Så er det å se etter alternativer, mja, det hjelper fint lite med ny Leaf og Ampera-e 60 kwh, disse blir ikke noe familiebil for oss og M3 er langt langt unna tror jeg, sikkert ikke før høsten 2018 og da er det full versjons bilene som skal produseres først, dvs størst batteri, AWD etc og jeg tipper at prisen på en slik i 2018 fort kan bli i nærheten av en 70D i dag...

Vel, ikke så lett, gleder meg vilt til det kommer info om M3 31.3. DET blir spennende og jeg er også spent på om de har noe på lur på TMS for å holde oppe salget av den frem mot M3...

Til slutt, ja SC er den sterk grunn til å velge TMS! Kjøre jo LEaf 30 kwh som familiebil nå og ser at det er ett styr med Chademoen og det koster jo faktisk en hel del penger i løpet av ett år...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Salvesen

Etterspørselen på TMS vill gå ned, og derfor vill prisene følge etter. Bil er og blir ett tapsprosjekt :)
Svart S75D 2016(AP2.0)
Solgt: Svart S70D 2015

KrW

Vil bare nevne at Elon Musk sammenligner Model 3 med Audi sin A4 og BMW sin 3-serie. Tipper han tenker på sedan-versjonene og ikke stasjonsvogn. Trolig større plass til bagasje i Model 3 da.
Model X 100D 2018 AP2,5-3
Model X 90D 2017 AP2 solgt
Model X 90D 2016 solgt
Automower 330X robotklipper
Leaf solgt
Model S85 (kun i to uker)

sigurdi

Dette er et par år frem i tid og mye kan skje på de årene, men med et stort utvalg i mindre elbiler med passe rekevidde vil nok brukt prisene på TMS gå ned.
Men verdien av norske krona og eventuelt innføring av mva vil være faktorer som også spiller inn.

Investere i bil er ikke lurt uansett hvordan man ser på det.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Teslanewbie

Blir moms på elbil fra 2018 når Tm3 kommer .. Tror på et flatt bruktbilpris
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Toonster

Sitat fra: Teslanewbie på søndag 14. februar 2016, klokken 11:01
Blir moms på elbil fra 2018 når Tm3 kommer .. Tror på et flatt bruktbilpris

Det er nok bare spørsmål om tid når mva kommer på elbiler, men hva slags mva sats man velger å gå for er vesentlig. Har vanskelig å se at de kjører full 25% på elbiler.

Ellers tror jeg at markedet vil "normalisere" seg med innføring av Model 3, er nok mange som har strukket strikken lenger enn ønsket ved kjøp av Model S - men tror likevel det er mange av Model S kjøperne som ikke er interessert i en liten elbil i størrelse med BMW 3-serie.

Bruktbilprisene vil nok bli som for øvrige biler vil jeg anta, tiden er i ferd med løpe fra de som ønsker/håper på et par år med "gratis" bilhold.

evole

Sitat fra: Toonster på søndag 14. februar 2016, klokken 12:55
Sitat fra: Teslanewbie på søndag 14. februar 2016, klokken 11:01
Blir moms på elbil fra 2018 når Tm3 kommer .. Tror på et flatt bruktbilpris

Det er nok bare spørsmål om tid når mva kommer på elbiler, men hva slags mva sats man velger å gå for er vesentlig. Har vanskelig å se at de kjører full 25% på elbiler.
Jeg tar det for gitt at merverdiavgift blir innført i 2018, og at det er overveiende sannsynlig med et fast bunnfradrag som fases ut i løpet av noen få år. De politiske signalene på dette området har vært relativt tydelige.

Konsekvensen er  at de billigste og minste elbilene vil få en mildere og mer gradvis avgiftsøkning, mens dyrere og større elbiler (les: Model S og Model X) vil få større prisutslag både i kroner og prosent allerede i 2018.

Personlig skulle jeg ønske satsen ble identisk med fly- og kollektivreiser (10 % p.t.) uten et kompliserende bunnfradrag, men dette har jeg ingen tro på vil skje.

GOS

Sitat fra: Toonster på søndag 14. februar 2016, klokken 12:55
- men tror likevel det er mange av Model S kjøperne som ikke er interessert i en liten elbil i størrelse med BMW 3-serie.

Jeg tror også det er en del, sammen med meg, som kjøpte store model S fordi det ikke var noe alternativ i A4, 3-serie etc. Når barna er flyttet ut, så blir Model S unødig stor.

Jeg kommer nok også til å bestille en Model 3 om en god måned, men jeg veg ikke om jeg kommer til å beholde Model S og ha Model 3 som nummer 2 bile, eller om jeg selger Model S og kjøper en enda mindre el-bil som nummer 2 bil. Det finner jeg vel ut en gang i 2018 når model 3'en står i garasjen.

Men Model 3'en må nok ha mye power for at den skal bli hoved bil, en blir jo bortskjemt i Model S. (Så det blir vel en P66D eller noe slikt da de antagelig bare har kraftig motorisering på 4wd/performance)
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

Amoss

Sitat fra: evole på søndag 14. februar 2016, klokken 13:07
Jeg tar det for gitt at merverdiavgift blir innført i 2018, og at det er overveiende sannsynlig med et fast bunnfradrag som fases ut i løpet av noen få år. De politiske signalene på dette området har vært relativt tydelige.

Helt korrekt at de politiske signalene på dette har vært tydelige, men ikke noe er endelig vedtatt eller noe som bygger på en tverrpolitisk enighet (utover regjeringsplattformen). Innen 2018 skal det også være stortingsvalg, og med det også en mulig ny regjeringsplattform. Hvordan dette vil slå ut er og blir usikkert.


Sitat fra: evole på søndag 14. februar 2016, klokken 13:07
Konsekvensen er  at de billigste og minste elbilene vil få en mildere og mer gradvis avgiftsøkning, mens dyrere og større elbiler (les: Model S og Model X) vil få større prisutslag både i kroner og prosent allerede i 2018.

Modellen her minner litt om den modellen EU definerte som ulovlig i Danmark. (Jada. ikke helt likt formelt, bare i praksis.) Så får vi se da, om Norge klarer å få det til på en måẗe som EU aksepterer.


Sitat fra: evole på søndag 14. februar 2016, klokken 13:07
Personlig skulle jeg ønske satsen ble identisk med fly- og kollektivreiser (10 % p.t.) uten et kompliserende bunnfradrag, men dette har jeg ingen tro på vil skje.

Enig med dette ønsket, og nei, har heller ikke for stor tro på at det skjer - om ikke EU slår ned på modellen Norge evnt. velger...
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Bjoris

Det er en vanskelig tid å kjøpe bil i, det er vel det eneste som er sikkert! Kanskje 30 Leafen blir nr 1 bil vesentlig lengre enn planlagt. Ett annet punkt nå er autonomien, de hevdes at vi bare er 2-3 år fra full autonome biler, iallefall HW. Dette føler jeg er litt spikeren for ny TMS nå, glad jeg har noen mnd igjen å bestemme meg på:)
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA