Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kjøretips fra erfarne leaf brukere?

Startet av Jejl, onsdag 30. mars 2016, klokken 10:01

« forrige - neste »

Jejl

Jeg vet om minst to plasser der de har 32a 400v uttak, men som ikke er merket elbilparkering.Den ene er midt i Stavanger sentrum, i en p-hall tilhørende Stavanger kommune der vi pleier å stå kanskje noen timer i uken.

Den andre plassen er en p-plass  som er ca 100 meter fra der vi bor, der det det er en p-plass  tilhørende en  kommunal barne/ungdomsskole. På denne er det også en 32a 400v kontakt som kunne vært kjekk å bruke til nøds hvis vi en gang skulle trenge 11kw i stedet for ca 7,2kw som vi har hjemme.

Er det noe i veien for å bruke disse?


Siggen

Sitat fra: Jejl på onsdag 10. februar 2016, klokken 18:35
Jeg vet om minst to plasser der de har 32a 400v uttak, men som ikke er merket elbilparkering.Den ene er midt i Stavanger sentrum, i en p-hall tilhørende Stavanger kommune der vi pleier å stå kanskje noen timer i uken.

Den andre plassen er en p-plass  som er ca 100 meter fra der vi bor, der det det er en p-plass  tilhørende en  kommunal barne/ungdomsskole. På denne er det også en 32a 400v kontakt som kunne vært kjekk å bruke til nøds hvis vi en gang skulle trenge 11kw i stedet for ca 7,2kw som vi har hjemme.

Er det noe i veien for å bruke disse?
Kommunale parkeringsplasser med lademulighet er merket.

Sjekk ellers med Rogaland Parkering

Hvis du absolutt skal gjøre uten å spørre så vær forberedet på å bli forsidemat i SA..

Jejl

Men det står ingen plass at ladeplassene MÅ være skiltet for at de skal brukes til å lade på?
Forøvrig så kan jeg velge å stå på merket elbilparkering eller vanlig parkering i sentrum fordi jeg rekker den røde kontakten fra to p-plasser. Ladestolpen gir 3kw mens den røde gir 11kw.

Philip Marlowe

Røde kontakter er interessante. Jeg er ikke så kjent i Stavanger og er ikke sikker på hva jeg skal mene om dette,  men har du noen bilder?
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

Jejl

Sitat fra: Philip Marlowe på torsdag 11. februar 2016, klokken 10:00
Røde kontakter er interessante. Jeg er ikke så kjent i Stavanger og er ikke sikker på hva jeg skal mene om dette,  men har du noen bilder?
Har dessverre ikke noe fotoaparat eller mobil jeg kan ta bilder med.

Jejl

Sitat fra: Sven-E på torsdag 11. februar 2016, klokken 10:53
Det er så enskelt som at hvis det ikke står at disse er til gratis benyttelse, så stjeler du om du kobler deg til der.
Er du sikker på det? Vet om minst 5 ladeplasser der elbilskiltingen er tatt bort, men stikkontaktene står fremdeles og har ikke hørt om noen som har klagd på at det fremdeles står elbiler der å lader.


cra

Hvis det har vært skiltet som ladeplass tidligere og skiltene er tatt bort er der en etablert sedvane, slik at man kan støtte seg på at man ikke la merke til at skiltingen er tatt bort.

På generelt grunnlag vil jeg oppfordre til å spørre om lov først og evt. tilby økonomisk kompensasjon for lånet, men er man i ei knipe kan man så klart gå for prinsippet om at det er enklere å få tilgivelse enn tillatelse. Til daglig bruk ville jeg definitivt ikke bare "ta meg til rette", men forsikre meg om at det er OK å bruke kontakten.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Jejl

Da har jeg sendt en mail til Stavanger parkering. Så får vi se hva de svarer......

GOS

@Sigurdi.

Utfra det dere og andre på US forum nå har funnet ut, så betyr vel dette at det ikke er noe beskyttelse i toppen når en lader bilen til 100%?

Det går rett og slett ikke an å få mer spenning inn på disse batteriene da 4.2 V er absolutt maks på slike batterier?

All eventuell brick protection ligger i bunn?
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

jkirkebo

Sitat fra: GOS på torsdag 11. februar 2016, klokken 17:38
@Sigurdi.

Utfra det dere og andre på US forum nå har funnet ut, så betyr vel dette at det ikke er noe beskyttelse i toppen når en lader bilen til 100%?

Det går rett og slett ikke an å få mer spenning inn på disse batteriene da 4.2 V er absolutt maks på slike batterier?

All eventuell brick protection ligger i bunn?

Enkelte nyere batterier kan lades helt til 4,35V. Jeg vet ikke om Tesla-cellene er av den typen, men i så fall kan det kanskje utgjøre noe av de 4kWh som enkelte mener mangler i 85kWh-batteriet...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Muffinman

#11
Merk at karen som kom fram til disse 81kWh faktisk prøvde å lade noen celler til den spenningen. Da poppet de.

EDIT: Ser ut som vi har rotet oss inn i feil tråd?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA