Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla i utenlandske medier

Startet av copeders@hotmail.com, fredag 01. april 2016, klokken 22:03

« forrige - neste »

copeders@hotmail.com

Sameiet jeg bor i ønsker å heve sikkerheten i forhold til lading av el-bil i fellesgarasjer, og vil sørge for at lading skjer i henhold til forskriftskrav og standardnormene i NEK 400. Uttalelsene går på at vanlig stikkontakt ikke kan forsvares ut fra de nye normene i NEK 400, og at slike må byttes ut med Salto-ladere, som er det som blir anbefalt. Jeg synes det er vanskelig å orientere meg i forskriften og normene siden jeg kan lite om strøm, men jeg er usikker på om det er så svart/hvit som beskrevet over. Selv har jeg en blå industrikontakt med 16A sikring (har jeg blitt fortalt :) Er dette en dårlig løsning? Bør dette virkelig byttes ut med en ladeboks? Kan noen oppsummere kort hva forskrift/norm sier er lov/ikke lov eller anbefalt/ikke anbefalt?

elektrolux

Svært kort kan du lade fra ethvert stikk helt lovlig og svært trygt.

For å bli enda bitte litt tryggere kan du bruke ladestasjon på egen separat kurs med eget jordfeilvern type B.

I et sameie med fellegarasje vil bruk at smarte ladestasjoner være med på å hindre overbelastning av tilgjengelig kapasitet, samtidig som alle nye forskrifter tilfredstilles.

Sliter sameiet med liten reservekapasitet slik som mange nye bygg gjerne gjør, er Zaptec sin Zapcharger Smart det systemet som best fordeler det lille som er tilgjengelig av strøm for lading.

Her er en litt mer omfattende forklaring:  http://www.tu.no/artikler/elbilen-kan-sette-jordfeilvernet-ditt-ut-av-spill/275494
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Ballemann

Renault Twizy 2014 (Solgt)
Citroen CZero 2011
Nissan Leaf Tekna 2013
Hjemmelaget EL trøsykkel, 2000w, 20A

MEM76

Det er gode svar over på selve normen...

Sitat fra: copeders@hotmail.com på lørdag 13. februar 2016, klokken 15:47
Selv har jeg en blå industrikontakt med 16A sikring (har jeg blitt fortalt :) Er dette en dårlig løsning? Bør dette virkelig byttes ut med en ladeboks?

Personlig syntes jeg det er en bra løsning, fordi evnt neste eier kan bruke den til motorvarmer...

Dersom du vil ha en ladeboks, så kan den monteres på den blå kontakten.

Husk at disse boksene kan stilles ned til 6A, dvs at de da trekker like mye som DEFA minste kupevarme-pakke (DEFA ComfortKit II 1400) på maks. 6A er tilstrekkelig lading for de fleste, særlig dersom du har stort batteri... Ladeboksene med dynamisk strømstyrke (f.eks. Zapcharger Smart) er en bedre løsning, men dessverre de veldig dyre..

At folk lader på lav strømstyrke kan være lurt når effektprisingen kommer..

Etter å ha lest normen, så forstår jeg hvorfor mange elektrikere ikke er klar over at du kan lade med industrikontakt...
C-zero 2015
Batterihelse: 2017-09:  32k km | 44.3Ah (93.5%)
http://folk.uib.no/mme045/elbil/ (Pris-sammenlikninger m.m.)

Meninger:
Maks 6A lading på schuko
Effektsplitting av hurtig-lading (ned til 25kW).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA