Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nå kommer hydrogenbilene - side by side

Startet av Dissko, søndag 03. januar 2016, klokken 08:21

« forrige - neste »

Desdi

Sitat fra: Amoss på tirsdag 09. februar 2016, klokken 00:52
Sitat fra: Desdi på mandag 08. februar 2016, klokken 22:44
Så en ny video om emnet idag. Jeg er veldig fan av Prager University, men litt usikker på denne. Flere av poengene høres overbevisende ut. Jeg er uansett fortsatt pro elbil. De sammenligner bl.a. en Tesla med en Audi A7 quattro og sier at en Tesla kun slipper ut 5 ton co2 mindre enn en A7 i løpet av dens livstid alt tatt i betraktning.

Ren FUD og bløff!

Bare for å ta de første tingene som slår meg uten å gå ned i detaljer:
1. All elektrisitet kommer fra kull! Jo, i teorien kan det nok være korrekt noen steder, men stort sett ikke.
2. Ok, de nevner etterhvert at det finnes noe som heter "fornybar elektrisitet", men alt som ikke er "fornybart" er vist kull virker det som. Regner ikke med at atomkraftverkene de har "over there" slipper ut like mye CO2 som kullkraftverkene ;) 
3. Bensin og diesel dukker tydeligvis opp på magisk vist helt utslipps-fritt på bensinstasjonene? Tar man med hele livsløp-kostnaden til utvinning, transport og raffinering av olje til bensin og diesel på pumpa så blir tallene fort "litt" anderledes:

Ah. Det var akkurat et slikt svar som setter ting i perspektiv som jeg var ute etter. Knallbra video og.
Tusen takk

Trekkoppbil

#16
Ut fra Video'n trekker jeg konklusjon om man trenger 1,19 kwt for å rafinere 1 liter bensin.
På 1,19 kwt er det vel vanlig å kjøre 6-10 km med elbil?
Sånn sett ser det ut som at bensinbilen bruker litt mindre strømm enn Elbilen.  Men det er så mange flere ledd i behandling og transport av olje, hvor det kreves mye energi.
Oljesandvirksomhet i Canada er bannlyst for å være energikrevende, men enkelte mener at oversjøisk olje ikke har stort bedre utnyttelse.
Litt løselig kan man anta at bensinbilen bruker nesten like mye strøm som el-bilen, i tillegg til mange andre ressurser.
El-bilen har tap i ac-dc omforming etc, så det er mange ledd uansett som man burde ta med i regnestykket.

Trekkoppbil

El-biler kan gi potensiale for Sol- og vindkraft, dersom batteriene brukes til å lagre energi.

I framtida kan det komme ladeløsninger der du booker opplading til tidspunkter du trenger det, og du gir batterikapasiteten til e-verkets disposisjon når det er ledig.

Amoss

#18
Sitat fra: Trekkoppbil på tirsdag 09. februar 2016, klokken 22:47
Litt løselig kan man anta at bensinbilen bruker nesten like mye strøm som el-bilen, i tillegg til mange andre ressurser.

Kan ikke helt gå god for dette utsagnet, men så langt jeg kan se er det i alle fall ikke så "helt borti natta":
http://www.businessinsider.com/elon-musk-and-chris-paine-explain-how-the-electric-car-got-its-revenge-2011-10?IR=T
Sitat
Elon Musk: Refining Gas Uses More Electricity Than Electric Cars

...

"You have enough electricity to power all the cars in the country if you stop refining gasoline," says Musk. "You take an average of 5 kilowatt hours to refine [one gallon of] gasoline, something like the Model S can go 20 miles on 5 kilowatt hours."

"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

KjetilK

Sitat fra: Trekkoppbil på tirsdag 09. februar 2016, klokken 22:47
Ut fra Video'n trekker jeg konklusjon om man trenger 1,19 kwt for å rafinere 1 liter bensin.
På 1,19 kwt er det vel vanlig å kjøre 6-10 km med elbil?

Ja, dette er faktisk det beste argumentet jeg har sett til dags dato. Jeg har ellers sett tall i intervallet 1-2 kWh/l. Så da er det en rimelig korrespondanse mellom forbruk til raffinering og forbruk til framdrift. I tillegg kommer forbruket på 7TWh/år på norsk sokkel, noe som er røffli det som vil kunne elektrifisere alle personkm med bil...

Det jeg ikke har funnet er hvor mye strøm som brukes i raffineringen av bensin/diesel som selges i Norge. Har noen sett tall på det?
Renault Zoe Intens 2015.
Bil nr 2 er en Mitsubishi Outlander 2013 dieselpurke med 7 seter. Vil bytte den i en AWD 7-seter elbil så fort det kommer noe jeg har råd til.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA