Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 70D vs 90D

Startet av jacobhv, mandag 28. mars 2016, klokken 13:33

« forrige - neste »

jacobhv

Hei.

Vi er flere studenter ved NTNU som holder på med et prosjekt der vi skal bygge en el-drevet beltekjøretøy.
Vi ønsker derfor å kjøpe et batteri på 72V. Vi trenger ikke lang rekkevidde og kan muligens kjøpe et batteri du ville synes defekt. Vi har fire motorer som hver yter 3kW ved 72V. Vi trenger kun ca 20min kjøretid.

Tar gjerne imot råd og tips.

Jacob

jkirkebo

Sitat fra: jacobhv på tirsdag 09. februar 2016, klokken 16:19
Hei.

Vi er flere studenter ved NTNU som holder på med et prosjekt der vi skal bygge en el-drevet beltekjøretøy.
Vi ønsker derfor å kjøpe et batteri på 72V. Vi trenger ikke lang rekkevidde og kan muligens kjøpe et batteri du ville synes defekt. Vi har fire motorer som hver yter 3kW ved 72V. Vi trenger kun ca 20min kjøretid.

Tar gjerne imot råd og tips.

Jacob

Hvor mye penger skal dere bruke da? 10 moduler fra en Leaf gir 76V nominelt og 66Ah kapasitet. Det holder for å tilfredsstille kravet til kjøretid. Pris ca. 5000,- for 10 brukte moduler (typisk restkapasitet på 90-95%) + evt. BMS, vekt omkring 38kg.

http://www.eco-aesc-lb.com/en/product/liion_ev/#anc02
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

elektrolux

#2
Skal dere kjøre full effekt altså 4 x 3 kW i 20 min trenger dere et batteri på 4 kWt.

Har et 72V 100 Ahr batteri med BMS som altså er 7,2 kWt til 10 000 kr
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 09. februar 2016, klokken 20:14
Skal dere kjøre full effekt altså 4 x 3 kW i 20 min trenger dere et batteri på 4 kW.

Har et 72V 100 Ahr batteri med BMS som altså er 7,2 kW til 10 000 kr

Nå blander du effekt og energi...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

elektrolux

Glemte et par små t er der ja. Rettet nå.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

bosonic

#5
Du er noe sparsom med opplysningene Jacob  ;)
Skal dere kjøre kontinuerlig full effekt på 12kW så stiller det ganske andre krav til batteripakken, enn om dere bare sporadisk kommer opp i maks belastning.
Strømforbruket v/ 12kW blir ca 167A som vil bety et ganske kraftig batteri.

Setter dere en øvre limit på strøm til motorene?
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Griffel

#6
Elektrolux batteri vil jo da tømmes på en halv time (2C). Kanskje kanskje ikke.
12kW kontinuerlig på et beletkjøretøy høres ikke utenklig ut. Elektrolux får svare for batteriet, med NiCa burde vel det være greit, med Li helt på kanten.
Helt tomt på 20 min blir 3C som nok ganske sikkert ikke går med 10 moduler fra en Leaf, spesielt ikke med brukte batterier.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på onsdag 10. februar 2016, klokken 19:48
Elektrolux batteri vil jo da tømmes på en halv time (2C). Kanskje kanskje ikke.
12kW kontinuerlig på et beletkjøretøy høres ikke utenklig ut. Elektrolux får svare for batteriet, med NiCa burde vel det være greit, med Li helt på kanten.
Helt tomt på 20 min blir 3C som nok ganske sikkert ikke går med 10 moduler fra en Leaf, spesielt ikke med brukte batterier.

Nja, 3C blir det ikke, mer rundt 2,5C. Jeg er usikker på hvor mye disse tåler kontinuerlig, det kommer nok an på evt. kjøling. Men de belastes til tider rundt 3.5C i bilen under utlading og nesten 2C under lading. Spenningsfallet virker ikke å være spesielt høyt selv med full last. Har ingen tall her og nå men kan måle litt neste gang jeg kjører Leafen.
Alternativt kan man gå for 38-40 moduler fra en iMiEV, da får man 100Ah kapasitet. Men vekten øker endel da, om det er et problem.
Ellers ikke noe problem å bygge et 5kWh batteri fra 18650 celler som fint klarer langt mer enn 3C kontinuerlig til det er tomt og ikke veier mer enn litt over 25kg, men det vil koste over 20.000,- bare i battericeller...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jacobhv

Takk for svar og gode tilbud!
Motorene vil ikke trekke med 12kW kontinuerlig, men batteriet burde ha peak på litt over 12kW. Vi ønsker et så lett batteri som mulig, så helst under 40-50kg. BMS er en fordel, men er noe vi evt kan fikse selv så ikke et krav.
jkirkebo: Hva er dimensjonen på ferdig pakke og hvor lang leveringstid forestiller du deg?
elektrolux: Hva er dimensjon, vekt, type batteri (har du en link?) og hvor lang leveringstid forestiller du deg?

Her er motor og kontroller som vurderes:
http://wholesaler.alibaba.com/product-detail/QS-3000W-205-50H-E-bike_60244187355.html
http://wholesaler.alibaba.com/product-detail/Sabvoton-SVMC48100-2-5-3kw-Brushless_60260276535.html

VWspirit

Ring Grønvold bildemontering, de har en 11kwh pakke fra en tazzari stående, mener den er runt 72volt
De hadde bud på 6000.-
Winston 160ah celler
Bosted:Steine, Vestvågøy...*Heggedal, Asker
-----------------------------------
Tesla S100D Pearl White 2019
Think 2011 Sort 2+2 Li (bygd om fra zebra)
*Think 2009 Sort, Li (bygd om fra zebra)
*Think 2002 Sort, 3x25A 230V hurtiglader
*Citroen Saxo 2002 Blå met.
*VW Golf Citystromer 1998 56600km

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA