Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hva skal DU gjøre på torsdag/fredag?

Startet av Trine2, torsdag 31. mars 2016, klokken 10:10

« forrige - neste »

Olemann


Hadde hurtiglading vært nødvendig hadde neppe elbil solgt så bra.

Jeg var tidlig i gang, med 2008 Reva, så trilling noen år, så BMW i3 nå et par år.

Har disse årene enda ikke tatt i en hurtiglader en eneste gang.  Aldri hatt behov, lader hjemme.

Panduck

Sitat fra: Olemann på lørdag 13. februar 2016, klokken 23:35
Har disse årene enda ikke tatt i en hurtiglader en eneste gang.  Aldri hatt behov, lader hjemme.

Da har man enten
1) En annen bil man kan bruke på litt lengre ture, eller
2) Veldig begrensede distanser man kjører

For oss som har elbil som eneste bil, og som bor litt "usentralt til", er hurtiglading viktig, gitt rekkevidden dagens elbiler (annet enn Tesla) har. Men så lenge man kan begrense behovet til "av og til", og la saktelading være hovedmåten elbilen får strøm på, så er det uansett et fint regnestykke. Og jeg sparer såpass mye at skal jeg på virkelige langturer, så kan jeg leie meg en annen bil, og fremdeles spare penger i forhold til å eie bensin.

elektrolux

Kjørte 20 mil fra Stavanger til Bergen med Zoe og ladet på Grønn kontakt. Da startet jeg med 1/2 fullt batteri og kom til Bergen med tomt batteri. Kostet 86 kr i betaling strøm + ca 20 kr i gratis strøm. Blir rundt 5 kr milen i strøm som er litt rimeligere enn om jeg hadde kjørt diesel.

På lengre turer vil strøm være enda mindre gunstig i forhold til diesel grunnet enda mer behov for betaling strøm, så kommer ikke til å selge dieseldyret med det første.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Olemann

#18
Korrekt. Har en 3 år gammel diesel stasjonsvogn også.  Trenger hengerfeste, trenger lasteplass og da er det ingen andre enn Model X som kunne duge, og den er både for stor, tung og dyr og ikke tilgjengelig enda.

Og våge meg på langtur med i3 og lading på Statoil, Kiwi, Grønn etc tar jeg ikke sjansen på med alle historer jeg har lest etter endel år her på Forum, defekte ladere, kø, priser ++.  Så da blir det diesel på langtur og i3 i byen.  Og erfaring viser at i3 brukes dobbelt så mye pr år som dieseldyret.
Skulle gjerne brukt i3 enda mer, men da må det skje noe radikalt med stabilitet og antatt ladere langs veien.

Sitat fra: Panduck på søndag 14. februar 2016, klokken 10:10
Sitat fra: Olemann på lørdag 13. februar 2016, klokken 23:35
Har disse årene enda ikke tatt i en hurtiglader en eneste gang.  Aldri hatt behov, lader hjemme.

Da har man enten
1) En annen bil man kan bruke på litt lengre ture, eller
2) Veldig begrensede distanser man kjører

For oss som har elbil som eneste bil, og som bor litt "usentralt til", er hurtiglading viktig, gitt rekkevidden dagens elbiler (annet enn Tesla) har. Men så lenge man kan begrense behovet til "av og til", og la saktelading være hovedmåten elbilen får strøm på, så er det uansett et fint regnestykke. Og jeg sparer såpass mye at skal jeg på virkelige langturer, så kan jeg leie meg en annen bil, og fremdeles spare penger i forhold til å eie bensin.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA