Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Model 3 Norgest vanligste bil innen 5 år ?

Startet av larsk, søndag 20. mars 2016, klokken 19:08

« forrige - neste »

larsk

http://www.osloby.no/nyheter/127000-dieselbiler-i-Oslo-kan-bli-nektet-a-kjore-8345447.html

Er det mulig??
Hva med å gjøre noe som faktisk har effekt, istedenfor å drive med lizzom-tiltak...

Man har, over tid, mer eller mindre gjort et "politisk vedtak" om at diesel er det værste siden svartedauen;  men det gjøres jo ingenting med problemet. Forby salg av nye dieselbiler fra 2017, så går "dieselproblemet" over av seg selv etterhvert... Men så opptatt av miljøet er vi vel ikke.... at vi ofrer en hel bransje, eller flere, for miljøet??

Bensin?? Forby det også da vel.

Eller ta bort mva og engangsavgift på nye moderne biler som forurenser lite/mindre. Vi er vel mer opptatt av miljø enn beskatning?
Sett utslippskrav til gamle biler. Er den over grenseverdiene mister du skiltene.
Vedfyring er det bare å sette en svær strek over, det er det aller aller værste.

Hvorfor ikke klaske til med noe som skikkelig monner?! Nå er det småjusteringer uten særlig praktisk effekt...

Det skrikes mye om miljøet, men jeg ser ikke at det finnes noen reel vilje til å gjøre noe.
2015 Mitsubishi i-Miev
Elektrisk motorsag
Elektrisk tannbørste

OlavEmil

Det store problemet er at definisjonen av ordet "miljø" plutseleg snudde 180 grader for 3-4 år sidan, og gjekk frå å handle om det globale miljøet, som er superviktig, til å dreie seg om lokal luftforureining i dei store byane, som er superuviktig. Dette skiftet er ein katastrofe for miljøsaka. Det spelar inga rolle om vi får litt mindre svevestøv i Oslo sentrum om golfstraumen snur og havet stig to meter...
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

Blouberg

Diskusjonene om luftkvalitet i de store byene har ikke noe med global forurensing å gjøre, dette gjelder svært lokale forhold, noen 10 talls kvadratkilometer av total mer enn 320 tusen kvadratkilometer i Norge.  Da blir det rimelig meningsløst å foreslå salgsforbud av bensin og diesel biler..
At den enkelte by setter inn noen tiltak for å begrense de verste dagene blir en litt annen sak. Dette må vi nok lære å leve med i lang tid ..

stefse

Fakta er at bylufta ble stadig renere etterhvert som biler med katalysator tok over. Men så kom dieselbølgen og ødela alt.
Det er bedre å brenne tyngre skitne oljer som diesel langt unna folk, og sende energien som strøm inn til byene, både hva gjelder lokal og global forurensning.

Vedfyring er noe stort svineri, send veden til kraftverk i utlandet og brenn den der  ;D he he
Men seriøst bør vi ihvertfall unngå disse helsikes strømtariffene som GARANTERT vil få folk til å fyre opp i vedovnen for å unngå avgiftene når huset skal varmes opp på morningen eller etter jobb.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

bosonic

Det moderne samfunn har gitt oss dårligere helse på mange områder selv om levealder har øket.
Vi oppholder oss innomhus i store deler av døgnet og det er der vi primært blir skadet.
Inneluften på blant annet mange barne og ungdomsskoler er full av soppsporer som gir asma og allergiplager. I hjemmene våre bruker vi sprayflasker og aerosol produkter som går langt inn i kroppene våre og gir skader. osv. osv.

Men det er jo alltid enklest å hyle sammen med de tabloide utspillene, det være seg dieseleksos eller vedfyring eller hva det måtte være.

Prøv å se hele bildet, det er bare det jeg ber om.
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

fredag

Sitat fra: larsk på fredag 05. februar 2016, klokken 08:27
Hvorfor ikke klaske til med noe som skikkelig monner?! Nå er det småjusteringer uten særlig praktisk effekt...

Det skrikes mye om miljøet, men jeg ser ikke at det finnes noen reel vilje til å gjøre noe.

Kjøreforbud for dieseljuksbiler, inntil feilen er rettet av produsent. Disse bilene er jo ikke lovlig typegodkjent etter gjeldende regler. Så får kunden evt kreve erstatning fra produsent for økonomisk tap. Det tvinger kanskje bransjen til å ta litt mer ansvar. Dieselbiler vil bli et litt risky produkt som bilselgere ikke vil anbefale til kunder.

Norge/Norden må forbeholde oss retten til å ikke typegodkjenne biler som har for stort utslipp i lave temperaturer, selv om de er typegodkjent i Tyskland.

Økonomisk bonus - pengepremier - direkte fra Statens Veivesen / Enova til ansatte i bilforhandlere som øker sitt personlig salg av mer miljevennlige biler. Gamification.

Lokale avgifter på diesel om vinteren rundt byer som er plaget med dårlig luftkvalitet, slik at drivstofføkonomi ikke lengre er et argument for å fortsette å kjøre diesel.

Fjerne avgiftsfritak for hybridbiler med for små batterier eller batterier som ikke fungerer i kulde.

Ikke avgiftsfritak for hybridbileiere, men en midlertidig utsettelse på bilavgift, som avskrives årlig hvis de kan dokumentere at bilen er blitt kjørt elektrisk.

Differensiere bomavgiftene for bensin og dieselbiler, og vektlegg lokale utslipp. Dvs billigere bompassering for bensinbiler og dyrere bompassering for dieselbiler, og enda dyrere bompassering for eldre dieselbiler. Info om bilene ligger klart i veivesenets databaser allerede.

En dieselbil slipper ut noe sånt som 30 ganger mer NOx enn enn bensinbil. Ta konsekvensen av at biler har forskjellig utslipp, og slutt å behandle de likt på tross av at de har forskjellig utslipp. Lag to felter på innkjøring til by, et felt for bensinbil/buss/elbil og et felt for dieselbiler, sett opp en automatisk bom, og slipp inn 30 bensinbiler for hver dieselbil som slippes inn. Folk ønsker å komme seg frem, og vil etter hvert tilpasse seg ved å bytte til en mer optimal bil.

Ikke gi avgiftsfritak for taxieiere som velger å kjøpe dieselbil.

Forbud mot tomgangskjøring for dieseltaxi. La drosjeeierne velge mellom diesel eller varm bil.

Innfør egne drosjeløyver for dieselbiler og elbiler, slik at det blir lettere å få elbil-løyve, og vanskelig å få diesel-løyve.

Elbiler med piggdekk bør ikke få lov til å kjøre i kollektivfelt.

Piggdekkavgiftene kan finansiere dekkhotell utenfor byene som kan låne ut piggdekk til folk som skal på hytta, slik at disse bilistene lettere kan velge piggfritt til dagligkjøringen i byene.

Spontansamkjøringsholdeplasser a la San Francisco: http://sfcasualcarpool.com
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

F_P

Kjøreforbud for dieseljuksebiler sier du. Da tror jeg alle dieselbiler må få kjøreforbud. Det testes i Europa for å finne en bedre syklus en NEDC. Denne testen avslører interessant nok at selv de "muiljøvennlige" Euro 6 motorene i gjennomsnitt slipper u 4x så mye NOx som NEDC avslører - http://www.nytimes.com/2016/02/08/business/international/no-matter-the-brand-europes-diesels-flunked-a-pollution-test.html

At man ikke i det minste innfører høyere avgifter ved salg er for meg en gåte, og deretter høyere avgifter på diesel, bomsatser, osv.
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

Beckern

Jeg synes det er oppsiktsvekkende at ikke Oslo gjør mer med vedfyringen.
Det er da virkelig IKKE en god løsning å gå over til "rentbrennende" ovner, bare totalforbud burde være aktuellt på slike kalde dager.
Mengden svevestøv fra ovner på kalde dager er enorm. Rett inntil ring 3 i 7 etg er det den kraftige eimen av vedrøyk som dominerer og svir i luftveiene, ikke eksos.
Vedovner står for halvparten av alt svevestøv enda de ikke brukes i det hele tatt halvparten av året. I den andre halvparten bruker svært mange vedovnen bare som siste utvei når det blir skikkelig kaldt. Særlig gjelder dette i byer der ved-transport typisk byr på litt mer problemer enn på landet. Det betyr at på de virkelig kalde dagene da konsentrasjonene blir som størst, akkurat da er det alle vedovenene går for fullt. Hvilken andel svevestøv skal vi tro vedovenene står for disse dagene? 80%?, 90? ikke vet jeg, men høy er den.
Dieselforbudet i Oslo fremstår derfor som ren symbol politikk og tiltakene vil neppe være målbare.

OlavEmil

Og som alltid snur diskusjonen til å gjelde lokalforureining i Oslo, og ikkje det MYKJE viktigare globale miljøet. Både vedfyring og diesel er betre for miljøet enn mange av alternativa (gass / oljefyr, bensinbil), og burde vore favorisert i miljøspørsmålet, slik dei vart for 8 - 10 år sidan.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

Beckern

Nei denne gangen er det du som snur diskusjonen. Den startet med utspillene fra miljøbyråd berg fra MGP.
Jeg er helt enig at den er ensidig og at det globale perspektivet må inn men som stemningen er nå venter jeg vel bare på første lynsjing av dieselbil eier som bryter et slikt forbud. :)

jkirkebo

Sitat fra: OlavEmil på mandag 08. februar 2016, klokken 20:40
Og som alltid snur diskusjonen til å gjelde lokalforureining i Oslo, og ikkje det MYKJE viktigare globale miljøet. Både vedfyring og diesel er betre for miljøet enn mange av alternativa (gass / oljefyr, bensinbil), og burde vore favorisert i miljøspørsmålet, slik dei vart for 8 - 10 år sidan.

Oljefyr er ikke lov å installere lengre, og rentbrennende vedovner reduserer bare PM2,5 med ca. 40%. Løsningen er pelletsovner, som reduserer PM2,5 med 97%(!). Altså bør det være slik at det er lov å installere rentbrennende vedovner utenfor de større byene mens i byene er det bare lov med pelletsovn (eller gass) for den som insisterer på det.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Amigakongen

Miljøet er helt topp det, helt til regninga kommer. Men på verdensbasis er det lite vi kan gjøre. Det finnes vel over 1 milliard biler i verden. Så globalt sett spiller det ingen rolle hva vi kjører med. Lokalt er det en annen sak.
Angående gamle biler og utslipp. Disse får man ikke gjort noe med. De slipper ut det som de gjør. Gjør det attraktivt å kjøpe ny og bedre bil. Husk at en av de nye verstingene over utslipp er jo mobilen og storfe. :)
2015 BMW I3 - 11800km

OlavEmil

Nei, det er vel det som er poenget. Det spelar ingen rolle kva nokon av dei 7,5 milliardar einskildpersonane i verda gjer. Difor er det best å ikkje gjere noko som helst...
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

Ingeniøren

Sitat fra: OlavEmil på mandag 08. februar 2016, klokken 23:49
Nei, det er vel det som er poenget. Det spelar ingen rolle kva nokon av dei 7,5 milliardar einskildpersonane i verda gjer. Difor er det best å ikkje gjere noko som helst...

Jepp, men slutter vi å pu.. så stopper overbefokningen av kloden - problem løst  :)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Beckern

Sitat fra: Ingeniøren på tirsdag 09. februar 2016, klokken 07:23
Sitat fra: OlavEmil på mandag 08. februar 2016, klokken 23:49
Nei, det er vel det som er poenget. Det spelar ingen rolle kva nokon av dei 7,5 milliardar einskildpersonane i verda gjer. Difor er det best å ikkje gjere noko som helst...

Jepp, men slutter vi å pu.. så stopper overbefokningen av kloden - problem løst  :)

Den verste handlingen vi kan gjøre ovenfor miljøet: Lage barn.

Heldigvis har en del av oss funnet metoder for å pu... uten å lage barn. :)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA