Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Slutt å subsidier dyre luksus hybridbiler

Startet av epsilone6, torsdag 21. april 2016, klokken 11:08

« forrige - neste »

epsilone6

Dette er kun av akademisk interesse, men jeg lurte på om noen visste omtrent hvor mange kW den maksimalt lader hvis du setter den i charge på tomgang? Forhandleren snakket om at han brukte charge til å lade opp batteriet raskere hvis de hadde dårlig tid før en prøvekjøring.


kalea

Maksimal lading du får ved å bruke Charge-knappen er 80% av batterikapasiteten.
Men styr unna denne knappen. Du nesten dobler bensinforbruket.
Når vi kjøpte vår 2016 Instyle+ model, så spurte jeg selgeren hva den knappen ble brukt til. Da svarte han bare, styr unna den knappen. Om du bruker den så finner du fort ut hvorfor... :-)
2016 Mitsubishi Outlander PHEV - Instyle+

PhevVest

Det har jeg lest en gang men husker ikke hvor, du finner det nok ved søk.
For øvrig er knappen særdeles nyttig om du vil ha strøm på batteriet til forvarming når du er på tur eller til varme i bilen mens du står i ferjekø og sågar på ferjen (da skal man ikke ha motoren på tomgang).
Gidder ikke hekte ned ladeledningen for en tur i vinterferie, påske etc. - bruker heller motoren til å lade for å ha strøm til forvarming. Man kan lade med motoren veldig mange ganger for prisen på ekstra ladeledning (hvis det overhodet er lademulighet).
Visstnok også en fordel/nødvendig å ha ekstra strøm ved lengre oppoverbakker med tilhengerlast på slep.

Joh Kobbe

#3
Jeg har en pdf fil som er for stor til å legge ved her. Den gir blant annet spesifikasjoner på batterier, motorer og generator. Du finner den på fb gruppen Mitsubishi Outlander PHEV Owners Group Norway, under filer. Filen heter PHEV Outlander Technical Highlights, og fra side 17 og framover får du svar på spørsmålet ditt. Anbefaler også, av akademisk interesse ;-), å lese hele dette dokumentet. Skal jeg "synse" så vil jeg si at ved å trykke charge knappen så yter generator 70 kW, for å spare/beskytte batteriet så tar det imot 12 til 15 kW.
Mitsubishi Outlander PHEV 2016 Instyle+

aaa3

Sitat fra: PhevVest på torsdag 03. mars 2016, klokken 13:07
Man kan lade med motoren veldig mange ganger for prisen på ekstra ladeledning.
Jeg har aldri regnet på om det lønner seg, men har stor glede av mine 2 ekstra ladeledninger, som bor fast i bilen.
Ledning for mode 3 lading fra nye typen ladestolper gir trygg 16A lading, og koster kr. 1390.
Ledning med chuko-støpsel og justerbar ladestrøm får du fra kr 4390. Selv har jeg en Charge-Amps ledning uten kladd, koster kr 4690.
Se her: http://www.elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA