Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Knirker din i3?

Startet av ny bil?, mandag 28. mars 2016, klokken 18:33

« forrige - neste »

ny bil?

Hei alle sammen!

Jeg vurderer å kjøpe meg en elbil, det eneste som hindrer meg er mulighetene for å lade hjemme. Jeg bor i et sameie (boligblokk) hvor alle har en parkeringsplass hver, ca 10 meter fra husveggen. Disse parkeringsplassene har alle en stikkontakt hver til motorvarmer.

Jeg lurer på hvordan man kan få satt opp en ladeplass her, kan man benytte seg av stikkontakten som allerede er der, eller er det mulig å lage et nytt ladepunkt med utgangspunkt i det som er der? Eller er man nødt til å trekke en ny ledning? Noen som har vært i lignende situasjon?

Skal selvsagt snakke med styret i sameiet, men ville spørre her først da jeg er litt grønn på dette!

Tusen takk for alle svar!

jkirkebo

Sitat fra: ny bil? på tirsdag 09. februar 2016, klokken 18:44
Hei alle sammen!

Jeg vurderer å kjøpe meg en elbil, det eneste som hindrer meg er mulighetene for å lade hjemme. Jeg bor i et sameie (boligblokk) hvor alle har en parkeringsplass hver, ca 10 meter fra husveggen. Disse parkeringsplassene har alle en stikkontakt hver til motorvarmer.

Jeg lurer på hvordan man kan få satt opp en ladeplass her, kan man benytte seg av stikkontakten som allerede er der, eller er det mulig å lage et nytt ladepunkt med utgangspunkt i det som er der? Eller er man nødt til å trekke en ny ledning? Noen som har vært i lignende situasjon?

Skal selvsagt snakke med styret i sameiet, men ville spørre her først da jeg er litt grønn på dette!

Tusen takk for alle svar!

Hvis stikkontaktene er sikret med minimum 10A hver og styret godtar det kan du fint bruke eksisterende stikk. Sjekk etter varmgang, om de er gamle og slitne.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

elektrolux

Motorvarmer uttak er gjerne sikret med 6A sikring. Det betyr at du kan lade om du har en justerbar ladekabel og har pragmatisk styre i sameiet ditt.

Med 6A lader du ca 6 km / t, og trenger 9-10t lading for å fylle opp etter en 50 km pendler rute. ;) En slik opplading vil koste ca 7 kr i strøm etter dagens tariff.  ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 09. februar 2016, klokken 18:56
Motorvarmer uttak er gjerne sikret med 6A sikring. Det betyr at du kan lade om du har en justerbar ladekabel og har pragmatisk styre i sameiet ditt.

Med 6A lader du ca 6 km / t, og trenger 9-10t lading for å fylle opp etter en 50 km pendler rute. ;) En slik opplading vil koste ca 7 kr i strøm etter dagens tariff.  ;)

Jepp, 6A går også fint men betinger kjøp av uoriginal, justerbar ladekabel. Er det 10A sikring kan medfølgende kabel benyttes.
Det hender de er sikret med 4A også. 16A er heller ikke uvanlig, har sett det flere steder men da 16A fordelt på 2-4 stikk i en stolpe.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Kim Morten

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 09. februar 2016, klokken 19:10
Jepp, 6A går også fint men betinger kjøp av uoriginal, justerbar ladekabel. Er det 10A sikring kan medfølgende kabel benyttes.
Det hender de er sikret med 4A også. 16A er heller ikke uvanlig, har sett det flere steder men da 16A fordelt på 2-4 stikk i en stolpe.

Min originale ladekabel er justerbar i trinnene 6-8-10A. Ladingen kan også settes ned i bilen ved og for eksempel opprette et fast ladested på 5A. Dette gjelder VW i hvert fall. :)
Sort E-Golf
Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA