Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tectylbehandling tvilling

Startet av frodef, søndag 15. november 2015, klokken 16:13

« forrige - neste »

frodef

Nå har jeg forsøkt å kople til min PP2000 til P106e, men får visst ikke kontakt. Når jeg kikker opp i 30-pins-kontakten i bilen så er det visst bare 3-4 pinner der. Kopler til PP2000 via adapter og fyrer opp systemet jeg bruker på min 807. Ved oppstart taster spesifiserer jeg "106" og de seks siste sifrene i rammenummeret. Ting starter, men får ingen respons fra noen ECU, jeg ser ingen opsjoner for lading, vannservice eller noe slikt. Jeg ser forsåvidt akkurat samme oppførsel som når jeg kjører PP2000 og den ikke er koplet til bilen overhodet.

Noen tips om hva som kan være galt?

Matheus

På pp2000 må du velge i starten p106 electrique. Ikkje p807. Det virker hvertfall slik hos meg. Vin nr skriver eg manuel (det siste fire sifre). Eller kanskje overgang virker ikkje? Prøv forslag om å lage overgang sjølv. Bare 2 ledning var det? Hvis eg husker rett.
Leaf 30 og Partner Teppe Electric, Ryobi batterigressklipper :)
Før: I-miev, Kona ev, Leaf 24, Think, Saxo ev, Peugeot 407sw, Punto, Mazda 323f, 626sw, 6 sw, Sirion 4wd, H-rv

frodef

Har bare valg for "106" og ikke "106 electrique", kanskje jeg har en PP som ikke støtter elbil? Noen tips om programvareversjoner etc?

Elmo

Electric valget kommer først under motortype
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

frodef

#4
Her er skjermbildet etter jeg har valgt biltype 106 og rammenummer. Jeg kan gå inn på "ECU configurations and services" og velge mellom petrol, diesel og electric, men så ingen kontakt.


Elmo

#5
Sitat fra: frodef på onsdag 14. oktober 2015, klokken 14:14
Kopler til PP2000 via adapter og fyrer opp systemet jeg bruker på min 807.
Hvis adapteret er kjøpt til fossilbil så funker det kanskje ikke på elbil. Jeg har hørt/lest at elbilspesifikke ting går på en annen pinne en fossibil.

Du kan enkelt lage overgang selv. Trenger som sagt bare én pinne pluss 12v spenning som du enten kan ta fra pluggen eller enklere fra sigarettenneren.  Se mere info her og bilder her
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

frodef

I dag svingte jeg innom Sønnak i brobekkveien for å spørre om nippel til vannfylling. Det hadde de ikke men ba meg spørre firmaet rett ved siden av. Der fikk jeg jommen helt rett nippel, helt gratis. Så nå er det bare å få fart i diagnoseapparatet så jeg får tatt en vannfylling, aner ikke når det ble gjort sist.

frodef

Med litt googling og litt multimetering fant jeg ut at 30-pins-adapteret mitt ikke koplet til rett pinne for jord. Jeg loddet sammen pinne 4 og 5 på odb2-siden av adapteret, og dermed funket det fint. Så da ligger alt til rette for vannfylling i morgen. Jeg planlegger å fylle med batterivann fra biltema (?)

Elmo

Sitat fra: frodef på torsdag 22. oktober 2015, klokken 18:36
. . . . ba meg spørre firmaet rett ved siden av. Der fikk jeg jommen helt rett nippel, helt gratis.
Og hvilket firma var det ???

Batterivann fra biltema skal være helt OK.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

frodef

Det het GNB eller noe slikt, og lå vegg i vegg med sønnak. Muligens var det en slags avdeling av sønnak, jeg vet ikke.

Elmo

Sitat fra: frodef på torsdag 22. oktober 2015, klokken 23:26
Det het GNB eller noe slikt, og lå vegg i vegg med sønnak. Muligens var det en slags avdeling av sønnak

Tydeligvis,  for på www.sonnak.com står det bla:
SitatGNB Industrial Power tilbyr applikasjoner for nettverk som telekommunikasjonssystemer, elektrisk utstyr, jernbaner, solenergisystemer og systemer for avbruddsfri strømforsyning (UPS) samt applikasjoner for transport, deriblant trucker, gruvekjøretøyer og andre arbeidsmaskiner.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

frodef

Greie gutter på lageret der som tok en kikk i motorrommet og ga meg rett nippel ihvertfall  ;D

frodef

Så etter mye knot og overlading fikk jeg fylt vann i dag, totalt ca. 8 liter. Kjørte en test-tur og fikk ladelys på ca. 30% og 55 km, og det er vel noenlunde greit vil jeg tro, batteriene er vel ikke helt 100.

Jeg lekte litt med PP2000, og fant at batteritypen sto som "lead" og jeg så ingen åpenbar måte å endre det på... Noen tips?


frodef

Jeg kikket på dette igjen og det står fortsatt "lead", og jeg finner ingen måte å endre det på. Noen som vet hvordan man setter batteritype til NiCd? Eller kan det være at pp2000 identifiserer det feil?

frodef

Etter mye googling så har jeg forstått det slik at komputeren kan settes i blymodus ved å dra pinne 51 i komputer-kontakten høy. Men jeg fant ingen slik splint på den kontakten. Men så gikk jeg inn på parameteravlesing i PP2000, og der viste den NiCd som batteritype... så da holder jeg en liten knapp på at batterimoduset er rett likevel. (PP2000 er virkelig noe av den minst intuitive programvaren jeg har vært borti!)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA